Természetes vitaminforrások-zöldségek és gyümölcsök immunerősítéshez

-

A koronavírus-járvány, a párás, nyálkás őszi idő, a korai sötétedés, a kevés napfény mind ok arra, hogy erősítsük az immunrendszerünket. Egészségünk védelmében érdemes friss zöldségeket és növényeket fogyasztanunk. Összeszedtünk pár finom vitaminbombát.

Az immunrendszerünk az egész szervezetet átszövi, sokféle sejtből, szervből, fehérjéből és szövetből épül fel. Egy interaktív hálózat, amely a szervezetet védi a vírusoktól, baktériumoktól, idegen anyagtól. Segíts neki abban, hogy természetes vitaminforrásokkal könnyíted meg a működését.

Itt most voltaképp felsorolhatnánk az összes zöldséget és gyümölcsöt, hiszen kiemelkedő táplálkozás-élettani szerepet töltenek be szervezetünk megfelelő működésében. Viszonylag alacsony zsír-, és szénhidráttartalmukkal szemben jelentős vitamin, ásványi anyag és antioxidáns tartalmuk révén szerepet játszanak számos betegség kockázatának csökkentésében.

kép. unsplash.com

 

Narancs

Nem lehet elégszer hangsúlyozni, hogy a citrusféléknek magas a vitamintartalma, s az egyik legfontosabb téli C-vitamin forrásunk közé tartozhat a narancs. Antioxidánsai, a flavonok és a karotinok, az antociánok, valamint a limonén rákmegelőző és rákellenes hatásúak. Vízhajtónak is remek, s így a veséknek is jót tesz.

kép: unsplash.com

 

Citrom

A citrom rendkívül magas C-vitamin-tartalma is szintén közismert, így mindenképp meg kell említenünk ebben az időszakban is a fontosságát. A citromban lévő flavonoidok hozzájárulnak a szívünk egészségének megőrzéséhez, segítenek a vérzsír- és vércukorszintnek egészséges tartományban maradni, ez pedig hosszabb távon jót tesz az ereknek.

 

Körte

A körte remek édességpótló is az íze miatt. A szervezet lassan emészti meg a körtében lévő tápanyagokat, így elfogyasztása után nem ugrik meg a vércukorszinted, vagyis kontroll alatt lehet tartani a vér glükóz szintjét. Rengeteg C-vitamint tartalmaz, de rézben is bővelkedik, ennek köszönhetően antioxidánsként harcol a káros szabadgyökök, így a rák kialakulása ellen. A körte rostdús gyümölcs, ami kifejezetten jót tesz a szívnek.

kép: pexels.com

 

Zeller

A gyógynövényként is emlegetett zeller mostanában egyre nagyobb figyelmet kap, hiszen stresszcsökkentő, salaktalanító, vízhajtó, májvédő, gyulladáscsökkentő hatása miatt új kutatási eredményekkel teli könyveket is jelentetnek meg róla. Igazi csodaszerként tartják számon. Ráadásul olcsó, egész évben kapható, és bizony nem csak levesbetétnek jó. Különleges ízvilágú zellerkrémeket és püréket is készíthetsz belőle. A zeller K-vitaminban gazdag és remek kalciumforrás, ennek köszönhetően erősíti a csont szerkezetét, hozzájárul a csontritkulás megelőzéséhez.

 

Sárgarépa

Érdekes megfigyelés, hogy egy szelet sárgarépa olyan, mint az emberi szem. A sárgarépában található karotinoidok a szervezetben A-vitaminná alakulnak, így jó hatással vannak a látásra. Sasszemet nem varázsolnak, de a sárgarépában levő zeaxantin és a lutein is a karotinoidok családjának tagja, amelyek segítenek megelőzni a szemfenéki sárgafolt károsodását. Sok foszfort, káliumot, kalciumot tartalmaz, ráadásul kutatások kimutatták, hogy csökkenti a koleszterinszintet is.

 

Fejes saláta

A fejes salátában igen nagy mennyiségű C-vitamin, karotin, B-vitamin, foszfor, vas található. Ha nem vagy odáig a saláta nem túl intenzív ízéért, akkor se csüggedj, tartsd szem előtt, hogy sokkal egészségesebb köretnek, mint például az olajban sült krumpli.

 

Cékla

Ez az élénk színű vitaminbomba magas vastartalmú májvédő. Folsavban, kalciumban gazdag, védi a szem egészségét, béltisztító, görcsoldó és gyulladáscsökkentő is. Pépeket, szendvicskrémeket is készíthetsz belőle. Kerüljön előkelő helyre a te konyhádban is a cékla!

 

Dió

A dió formája eszünkbe juttathatja az emberi agyat. A gyűrődésekről az agykéregre is gondolhatunk. Ennek a formai hasonlóságnak is köszönhetően a dió gazdag az agyműködést serkentő ásványi anyagokban például magnéziumban, mangánban. Ha kedvetlen vagy és örömforrásként nassolnál valamit, rágcsálj inkább diót!

 

Gyömbér

A gyömbér segít megakadályozni a szervekben a toxinok felhalmozódását, megtisztítja a nyirokrendszert, azaz a szövetek és szervek hálózatát, amely segít megszabadulni a sejtanyagcsere hulladékától, és egyéb nem kívánt anyagoktól. Savtúltengéssel küzdőknek is hasznos. A gyömbér házi gyógyszerként való használata nagyon régre nyúlik vissza.A gyömbér gyökere immuntámogató és a gyulladáscsökkentő hatása miatt lereszelve akár a teádba is bekerülhet.

kép: pixabay.com

 

Édesburgonya

Az édesburgonya mondhatni, divatba jött. Finom édeskés íze a húsos főételek köreteként egyre gyakrabban megjelenik a tányérokon. Hasnyálmirigybarát zöldségként is számon tartják, mert az édesburgonya béta-karotinban, az A-vitamin előanyagában gazdag.

A gyökérzöldségek világában igazi szupersztár. Tele van C-vitaminnal, támogatja az immunrendszert, a csontok és a fogak egészségét, az emésztést és a vérsejtek képződését.

 

Ha hasonló témában még olvasnál, ezt a cikkünket is Neked ajánljuk:

Így erősítsd az immunrendszered!

 

 

FRISS CIKKEINK

Hirdetés

Lájkold Facebook-oldalunkat,
nehogy lemaradj a
legfrissebb bejegyzéseinkről!