spot_imgspot_img
spot_img

Így vették át a tornacipők a hatalmat

-

Article Top Ad (AdSense)

A tornacipőket ma már nem csak sportoláshoz hordjuk, hanem az évek folyamán szép lassan ruhatárunk kötelező darabjaivá váltak. Egy új trend alakult ki, amelynek nagyon úgy tűnik, soha nem lesz vége.

Egy szombat délelőtt Budapest utcáin. Miközben a városban futunk a férjemmel azon tűnődöm vajon egy furcsa futóversenybe csöppentem-e? Jobbról egy férfit látok farmerben, pulcsiban, dzsekiben és egy fehér sportcipőben, majd kicsit később egy nő jön velünk szembe szövetkabátban és egy fekete zoknicipőben. Elkezdek jobban figyelni. Ahogy rójuk a kilométereket, akárhová nézek, mintha mindenki sportcipőben lenne, miközben egyikük sem visel sportruhát.

Úgy tűnik napjainkban a tornacipők jobban kifejezik az egyéniséget és a személyes identitást, mint bármely más divatcikk. A tornacipő többféle formában, színben, anyagban és korlátlan számú felhasználási lehetőséggel készülhet a kortárs fogyasztók számára. A sportolóktól, előadóművészektől és divatmodellektől a játszótéri gyerekekig mindenki viseli.

A cipők mindig egyedülálló helyet foglaltak el a divattörténelemben, de hogyan váltak ekkora slágerré?

Az egyik fő ok, amiért a sportcipők népszerűvé váltak a fogyasztók körében, az a kosárlabdának köszönhető. Az első híresség, akinek nevéhez sportcipő kötődik Chuck Taylor kosárlabdázó volt, aki 1921 (!)-ben a Converse arca lett. A kosárlabda növekvő népszerűsége egyre népszerűbbé tette a Converse-t, és a cipő fokozatosan átterjedt más színterekre, beleértve a zenét, a gördeszkát és a mindennapi viseletet.

Aztán jött a többi kosaras srác: Walt Clyde Frazier és a Puma a 70-es években, majd Michael Jordan, aki eredetileg az Adidas-szal akart szerződni, mivel ez volt a kedvenc márkája. Az események fordulata azonban a tornacipők történetének legnagyobb változását hozta: Michael Jordan Nike Air Jordan cipője 1985-ben debütált, és a popkultúra legendájává vált. A cipőt nem csak a sportra, hanem hétköznapi viseletre is elkezdték forgalmazni. Jordan tömeges vonzereje elképesztően népszerűvé tette a tornacipőt a sportrajongók számára, akik ugyanazt a sportcipőt akarták viselni, mint bálványuk. A Nike Air Jordan a modern divat egyik legvágyottabb tornacipője lett, és a mai napig nagyon népszerű választás a sneaker szerelmeseinek körében.

Trendcsináló zenészek

A sporthoz hasonlóan a zeneipar is kulcsfontosságú volt a tornacipők történetében, mert tömegeket vonzó termékké tette őket. Ahogy a sportrajongók, a zenehallgatók is utánozhatják kedvenc előadóikat, és ugyanolyan cipőben járhatnak, mint ikonjaik. A rap, a reggaeton és a hip hop ugyanolyan katalizátorok voltak abban, hogy a tornacipők a modern divat alappilléreivé váltak, és egyre több ember ruhásszekrényébe kerültek be. Az 1980-1990-es években a Nirvana rajongók Kurt Cobain miatt kezdtek Converse-t hordani és Adidast a Run-DMC miatt. Elkezdődött a művészek és a modern divatmárkák együttműködése. Jay-Z és a Reebok egy olyan cipőt hoztak létre, amelyet a Gucci 1984-es tornacipője ihletett, így a tömegek számára elérhetőbbé tette a hasonló stílust.

Rihanna és a Puma együttműködése meghatározó pillanat volt a divatiparban és a tornacipők történetében. Az énekesnőt 2016-ban a Puma kreatív igazgatójává nevezték ki és márkája újjáélesztette a csökkenő eladási statisztikákat mutató céget. A fiatalabb nőkre gyakorolt ​​befolyása megváltoztatta a fogyasztók véleményét, ami tökéletesen bizonyítja, hogy mekkora befolyása van az egyénnek a divat befolyásolásában.

Gender határok eltűnése

Amikor az 1900-as évek elején a nők is elkezdtek dolgozni, és aktívan sportolni minden megváltozott.  A tornacipőjük a „nőies” megjelentés érdekében persze továbbra is magassarkúhoz hasonlított, és még az 1950-es és 1960-as évekig is ruhát és szoknyát kellett viselniük a sportolás során. A sportban való részvétel és az a vágy, hogy mi is hadd viseljünk „férfiruházatot”, vagyis lényegesen kényelmesebb öltözéket, beleértve a tornacipőt, nagy lépés volt a korlátokkal való leszámolás felé. Aztán a gyártók rájöttek arra is, hogy a nők bevonása a sport és szórakoztatóiparba ugyanolyan jó eladási mutatókat hozhat, mint a férfiak esetében.

Utcai viselettől a luxuscipőkig

A modern divatmárkák korlátozott példányszámban és stílusban gyártanak olyan termékeket, amelyeket csak rövid ideig értékesítenek. A „streetwear”-nek ugyanakkor megvan az az előnye, amelyet a felső kategóriás tervezők is megpróbálnak megragadni. A luxusdizájnok jellemzője, hogy kevesen engedhetik meg maguknak. A kifutón lévő tornacipőkben megvan a lehetőség, hogy olyan új dizájnokat hozzanak létre, amelyekre korábban nem volt példa. A modern divatmárkák szabadon tervezhetnek egyedi formákat, érdekes színkombinációkat és hozzá minőségi anyagokat használhatnak. A tornacipők története és divatos elterjedése oda vezetett, hogy olyan márkák, mint a Supreme, elkezdtek együttműködni a Louis Vuittonnal vagy mint Anna Wintour/Vogue a Nike-val. Nagyon úgy fest, hogy ez továbbra is egy nagyhatású trend marad, mivel egyre több a márkák közti együttműködés, hogy felkapott és különleges megjelenésű tornacipőket hozzanak létre.

A közösségi média hatása

Az elmúlt néhány évben a közösségi média jelentős szerepet játszott a cipőkultúra fejlődésében. Megváltoztatta, ahogyan az emberek kapcsolatba lépnek a márkákkal, ahogyan vásárolnak és eladnak cipőket. A „sneakerheadek”, vagyis az fanatikus cipőmániások azt a luxust élvezhetik, hogy pillanatok alatt megtalálják kedvenc cipőjüket, és megvásárolhatják online anélkül, hogy el kellene hagyni az otthonukat. Ezennel örökre megváltoztak a cipővásárlási és cipőfogyasztási szokásaink.

A cipők értékesítése sokszor a közösségi média segítségével történik. Ami korábban sokak számára csak egy hobbi volt, az most főállású vállalkozás lett. A közösségi média megnövelte bizonyos cipők régi modelljei iránti keresletet, és kialakult egy másodlagos piac azok számára, akik azt a bizonyos márkájú vagy típusú cipőt keresik. A bizniszbe beléptek az egyének is, akik az Instagramon árulják cipőiket, és akiknek így könnyedén felfedezhetők és megtalálhatók a termékeik. És még reklámra sem kell költeni.

 

 

 

FRISS CIKKEINK

Lájkold Facebook-oldalunkat,
nehogy lemaradj a
legfrissebb bejegyzéseinkről!