Meditálni könnyű és hasznos!

-

Vajon tényleg könnyű meditálni? A válasz: igen, ha a megfelelő technikát gyakoroljuk. Nem csak könnyű elsajátítani, de könnyű gyakorolni, és beilleszteni a napi rutinba. És ha rendszeresen meditálunk, nagyon hamar pozitív eredményeket fogunk tapasztalni: kevésbé leszünk stresszesek, feszültek, több energiánk lesz, jobb döntéseket fogunk hozni, és az emberi kapcsolataink minőségét is magasabb szintre emelhetjük.

A meditációs technika, amely cikkünkben bemutatásra kerül, a Transzcendentális Meditáció, amely napjaink legkomolyabb tudományos háttérrel rendelkező meditációs technikája, és amely nem csak a modern vizsgálódások próbáját állta ki, de több évezredes múlttal is rendelkezik.

Több mint 380 tudományos szaklapokban megjelent, lektorált kutatási eredmény igazolja a Transzcendentális Meditáció az emberi fiziológiára és pszichológiára gyakorolt jótékony hatásait.

Napjainkban egyre gyakrabban lehet hallani különféle stresszoldó technikák alkalmazásáról, ami annak köszönhető, hogy felgyorsult, impulzusokkal teli világunkban természetes szükségletté vált elménk lecsendesítése, hogy legalább egy rövid időre ki tudjunk kapcsolni. Mivel testi és lelki problémáink nagyrésze stresszalapú, ezért ha sikeresen le tudnánk csökkenteni a stressz-szintünket, életünk minden területén sokat profitálhatnánk belőle. Cikkünkben a Transzcendentális Meditáció stresszcsökkentő és teljesítményfokozó hatásával foglalkozunk, amely nagyszerű megoldást kínál bárkinek, aki szeretné egészségesen, elégedetten és eredményesen élni az életét, illetve sikeresen teljesíteni karrierjében.

A Transzcendentális Meditáció egy nagyon egyszerű, ugyanakkor kiemelkedően hatékony meditációs technika, amelynek során kényelmesen ülünk, becsukjuk a szemünket, és húsz percig pihenünk. Ez a pihenés mélyebb pihenést jelent, mint amit a mélyalvás során tapasztalunk, így a meditációs ülést követően felfrissülve, energikusan, új megoldásokkal térhetünk vissza mindennapi teendőinkhez.

A Transzcendentális Meditáció során kivételesen mély pihenésben részesülünk, amely jól mérhető a testünk anyagcsereszintjének lényeges lecsökkenésében.

A Transzcendentális Meditáció alapvetően különbözik minden más meditációs technikától, hiszen a gyakorlás során nem kell koncentrálnunk, nem kell kizárnunk a gondolatainkat, nem kell megfigyelnünk testi érzeteinket, és nem kell elképzelnünk semmit. Ebben a meditációban az elcsendesedés, és a test mélypihenő állapotba kapcsolása automatikusan zajlik, a folyamat teljesen erőfeszítésmentes, ha követjük a technika egyszerű lépéseit. A meditációt 4 alkalmas tanfolyam során lehet elsajátítani egy erre megfelelően képzett TM-oktatótól.

A Transzcendentális Meditáció különbözik minden más meditációs technikától. A gyakorlás erőfeszítésmentes.

Szót kell ejtenünk továbbá arról, hogy a Transzcendentális Meditáció stresszcsökkentő hatása mellett nagymértékben fokozza a teljesítményt is. A jobb teljesítmény egyrészt abból származik, hogy a TM hatására jobban kezeljük stresszeinket, így több kreatív energiánk marad bármely tevékenységünkre, másrészt pedig abból, hogy a gyakorlás során a teljes fiziológiánk optimális működésbe kapcsol. Mindez tudományos eszközökkel nagyszerűen kimutatható, és az optimális működés természetesen elért eredményeinkben is megmutatkozik.

A Transzcendentális Meditáció az emberi teljesítményre gyakorolt hatását legjobban az agyműködésünkre gyakorolt hatásában tudjuk lemérni. Mindenki tisztában van azzal, hogy az agyműködésünk a kulcs a magasabb teljesítményhez. Ha jól működik az agyunk (pl. koherens agyműködés), jó képességeknek örvendhetünk: intelligensek, kreatívak vagyunk, gyorsan és jó döntéseket hozunk, etikusan viselkedünk, és képesek vagyunk a másokkal való együttérzésre. Ha azonban stresszesek vagyunk, az rányomja bélyegét az agyműködésünkre, és ezáltal teljesítőképességünkre is. A Transzcendentális Meditáció során nem csak stresszt oldunk, de az agyműködésünk is nagymértékben optimalizálódik.

Ha szakemberek EEG-készülékkel vizsgálják agyunk elektromos aktivitását a Transzcendentális Meditáció gyakorlása közben és utána, a következő változásokat figyelhetik meg:

  • Agyunk koherens módon kezd működni, ami azt jelenti, hogy a különböző agyi területek, amelyek egymástól függetlenül operálnak, és különböző feladatokat látank el, összhangban kezdenek működni. Ezzel a jelenséggel erős kapcsolatban áll a növekvő intelligencia és kreativitás, az etikus viselkedés, és az érzelmi stabilitás is.
  • Fokozott éberségre utaló Alpha 1-es agyhullámok dominálnak a prefrontális kéregben (a homlok mögött található területen), amelyet agyunk ügyvezető igazgatójának is szoktak nevezni (mivel övé a fő döntéshozatali szerep). Az Alpha 1-es hullám tapasztalati jellemzője: egyszerre éber és relaxált állapot – ezt éljük át meditáció közben.
  • Agyunk maximális hatékonysággal kezd működni, jellemzően csak akkor aktív, amikor konkrét feladata van, amikor nincs, pihen, vagyis nem észlelhető felesleges gondolati kattogás, amely által energiát veszítünk. Ezt a harmadik jellemzőt meditáció utáni szellemi aktivitásnál szokták mérni.

Agyunk elektromos hullámtevékenységét EEG-készülékkel mérjük. A Transzcendentális Meditáció alatt agyhullámaink koherenciába rendeződnek, amely jelenség számos pozitívummal párosul: növekvő intelligencia, kreativitás, jobb döntéshozatal, etikus viselkedés, stb.

A rendszeres gyakorlás eredményeképpen – és agyunk emlékezőképességének köszönhetően (neuroplaszticitás) –, a meditációban létrejött pozitív változások a meditáció utáni időszakban is egyre hosszabban velünk maradnak, és idővel ez válik normális működésünkké, ami azt jelenti, hogy intelligensebbé, kreatívabbá, eredményesebbé kezdünk válni a hétköznapjainkban. Az utóbbi évek TM-es kutatásaiból azt is tudjuk, hogy a rendszeres meditálók agyműködése hasonlít a csúcsteljesítőkéhez.

A rendszeres Transzcendentális Meditáció gyakorlás olyan mértékben fejleszti agyműködésünket, hogy elérhetjük, vagy akár túl is szárnyalhatjuk a csúcsteljesítőknél mért értékeket.

Ez bizonyítja, hogy a Transzcendentális Meditáció hatalmas kreatív potenciált szabadít fel minden gyakorlóban, ami erőteljesen megmutatkozik az elért eredményekben, bármely életterületen is munkálkodjon a meditáló személy. Ebből kifolyólag a TM-et nagyszerű szervezetfejlesztési eszközként is használhatjuk, hiszen ha képesek vagyunk egy cég munkavállalóinak körében egyszerre hatékonyan csökkenteni a stresszt és nagymértékben növelni a teljesítményt, cégszinten is sokkal jobb eredményeket érhetünk el. Számos cég előszeretettel alkalmazza ezt a technikát, és vizsgálati eredményeik magukért beszélnek: növekvő munkavállalói elégedettség; növekvő teljesítmény; a munkahelyi kapcsolatok minőségének erőteljes javulása.

A Transzcendentális Meditáció, mint szervezetfejlesztési eszköz

Összefoglalásként tehát elmondhatjuk, hogy a Transzcendentális Meditáció egy egyszerű meditációs technika, amely rendkívül hatékonyan működik. Segít lecsökkenteni a stressz-szintünket, fejleszti a teljesítményünket, és boldogabbá, elégedettebbé tesz minket életünk minden területén. Az egyéni gyakorlás előnyein túl a csoportra gyakorolt hatása is jelentős, cégek, szervezetek életében hatékony fejlesztési eszközként használható, ahogyan erre számos kutatási eredmény rámutat.

Befejezésül érdemes röviden áttekintenünk a Transzcendentális Meditáció eredetét. A technikát Maharishi Mahesh Yogi hozta el a nyugati világba az 1950-es években Indiából, és azóta közel 10 millióan tanulták meg, és gyakorolják ezt a meditációt. A TM kiváló hatásait a több ezer éves indiai (védikus) szövegek is leírják, 10 millió gyakorlója is beszámol róla, és több mint 380 lektorált tudományos kutatás is igazolta már.

Ha az olvasó szeretne még többet megtudni a Transzcendentális Meditációról, vagy szeretne feljelentkezni TM-tanfolyamra, ezen a honlapon megteheti:  https://olgyayadam.hu/

Fotók és forrás: Olgyay Ádám TM – Joonyoung Kim

Önismereti játék izgalmas, merész kérdésekkel

Mérgező szépségtippek hatása a fiatalokra

 

Kategória:
 

 

FRISS CIKKEINK

Hirdetés

Lájkold Facebook-oldalunkat,
nehogy lemaradj a
legfrissebb bejegyzéseinkről!