A közösségi médiában jelenlévő filterezett valóság erőteljesen hat a fiatalok önképére, saját testük megítélésére. A sok órán át fogyasztott tartalmak közt rengeteg a mérgező szépségtipp is. A Dove nyomasztó és egyben tanulságos kisfilmje a toxikus szépségápolási tanácsok káros hatásaira hívja fel a figyelmet.
Mi is megnéztük az új edukációs célú videót, és úgy véljük, mindenképp beszélnünk kell a jelenségről.
Manipulált valóság és a tökéletesség látszata
A telefonunkkal elkészített fényképeknél filterek sokasága áll rendelkezésünkre ahhoz, hogy feljavítsuk a látványt. Az arcunkra simább bőrt varázsolhatunk, eltüntethetjük a bőrhibákat, megnagyobbíthatjuk a szemünket, az orrunk és állunk formáján is alakíthatunk. Darázsderekat és áhított mellméretet is varázsolhat magára az ember. Az arcszépítő és testmanipuláló funkció használata azonban a saját énképünkre, önértékelésünkre is hatással van. Egy vágyott külső utáni erőteljes sóvárgást is generálhatnak a filterezések.
Különösen a kamaszok számára okoz igen komoly lelki problémákat ez a vágyakozás. A filterek által megszerkesztett portréikhoz, képeikhez olyannyira hasonlítani szeretnének sokan, hogy képesek akár fiatalon is szépészeti beavatkozásokra. A Snapchat-diszmorfia jelenségéről már írtunk egy korábbi cikkünkben, amit itt olvashatsz el:
https://bcoolmagazin.hu/manipulalt-kepek-miatti-testkepzavar-snapchat-diszmorfia/

Megdöbbent édesanyák
A Dove nem először jelentkezik olyan kisfilmmel, amiben a kamaszok, fiatal felnőttek önbecsülését károsító hatásokról üzen. Ezek a rövid, olykor sokkolóan őszinte videók arra buzdítják a szülőket, hogy beszélgessenek gyermekeikkel az önelfogadásról, a média hatásmechanizmusairól.
A Dove egy deepfake technológiát használó projekttel mutatta be, mennyire nincsenek tisztában a szülők azzal, milyen tartalmakat néznek a gyermekeik. A deepfake technológia képes arra, hogy valaki arcára hamis szájmozgást tegyen. Így a videóban szereplő édesanyák szájából olyan elképesztően nyomasztó mondatok hangzanak el, amiket a gyermekeik a közösségi médiában influencerektől, nagy követőtáborral rendelkező emberektől hallhatnak, hallanak.
Olyan toxikus szépségtippeket mondanak ki ezzel a technikával, amik ajakfeltöltés, ránceltávolítás ígéretét nyújtó termékek megvételére és használatára buzdítanak.
Anyák és gyermekeik ültek be egy hatalmas vászon elé, és mindannyian megdöbbentek, hogy ebben a formában látják és hallják azokat, amikkel nap mint nap szembesül valaki a neten. A Dove és az Oglivy projektje arra hívja fel a figyelmet, hogy mennyire kemény és félrevezető üzeneteket kell a fiataloknak dekódolni és helyén kezelni, ehhez pedig kell a szülők segítsége és figyelme is.
Most két fontos videót is megmutatunk.
Nézd meg a kisfilmeket, tanulságosak!
(Sajnos csak angolul érhető el, de viszonylag könnyen érthető a szöveg, és a képek is beszédesek)
Kapcsolódó cikkeink:
Érzelemfeldolgozó és kapcsolatépítő kártyák, amiket ki kell próbálnod