Mérgező szépségtippek hatása a fiatalokra

-

A közösségi médiában jelenlévő filterezett valóság erőteljesen hat a fiatalok önképére, saját testük megítélésére. A sok órán át fogyasztott tartalmak közt rengeteg a mérgező szépségtipp is. A Dove nyomasztó és egyben tanulságos kisfilmje a toxikus szépségápolási tanácsok káros hatásaira hívja fel a figyelmet.

Mi is megnéztük az új edukációs célú videót, és úgy véljük, mindenképp beszélnünk kell a jelenségről.

 

Manipulált valóság és a tökéletesség látszata

A telefonunkkal elkészített fényképeknél filterek sokasága áll rendelkezésünkre ahhoz, hogy feljavítsuk a látványt. Az arcunkra simább bőrt varázsolhatunk, eltüntethetjük a bőrhibákat, megnagyobbíthatjuk a szemünket, az orrunk és állunk formáján is alakíthatunk. Darázsderekat és áhított mellméretet is varázsolhat magára az ember. Az arcszépítő és testmanipuláló funkció használata azonban a saját énképünkre, önértékelésünkre is hatással van. Egy vágyott külső utáni erőteljes sóvárgást is generálhatnak a filterezések.

Különösen a kamaszok számára okoz igen komoly lelki problémákat ez a vágyakozás. A filterek által megszerkesztett portréikhoz, képeikhez olyannyira hasonlítani szeretnének sokan, hogy képesek akár fiatalon is szépészeti beavatkozásokra. A Snapchat-diszmorfia jelenségéről már írtunk egy korábbi cikkünkben, amit itt olvashatsz el:

https://bcoolmagazin.hu/manipulalt-kepek-miatti-testkepzavar-snapchat-diszmorfia/

Snapchat-diszmorfia-tetsképzavar
Manipulált képek miatti testképzavar- Snapchat-diszmorfia kép: Mateus Campos Felipe/Unsplash.com

 

Megdöbbent édesanyák

A Dove nem először jelentkezik olyan kisfilmmel, amiben a kamaszok, fiatal felnőttek önbecsülését károsító hatásokról üzen. Ezek a rövid, olykor sokkolóan őszinte videók arra buzdítják a szülőket, hogy beszélgessenek gyermekeikkel az önelfogadásról, a média hatásmechanizmusairól.

A Dove egy deepfake technológiát használó projekttel mutatta be, mennyire nincsenek tisztában a szülők azzal, milyen tartalmakat néznek a gyermekeik. A deepfake technológia képes arra, hogy valaki arcára hamis szájmozgást tegyen. Így a videóban szereplő édesanyák szájából olyan elképesztően nyomasztó mondatok hangzanak el, amiket a gyermekeik a közösségi médiában influencerektől, nagy követőtáborral rendelkező emberektől hallhatnak, hallanak.

Olyan toxikus szépségtippeket mondanak ki ezzel a technikával, amik ajakfeltöltés, ránceltávolítás ígéretét nyújtó termékek megvételére és használatára buzdítanak.

Anyák és gyermekeik ültek be egy hatalmas vászon elé, és mindannyian megdöbbentek, hogy ebben a formában látják és hallják azokat, amikkel nap mint nap szembesül valaki a neten. A Dove és az Oglivy projektje arra hívja fel a figyelmet, hogy mennyire kemény és félrevezető üzeneteket kell a fiataloknak dekódolni és helyén kezelni, ehhez pedig kell a szülők segítsége és figyelme is. 

Most két fontos videót is megmutatunk.

Nézd meg a kisfilmeket, tanulságosak! 

(Sajnos csak angolul érhető el, de viszonylag könnyen érthető a szöveg, és a képek is beszédesek)

Kapcsolódó cikkeink:

Önkeresés és érzelmi hullámok

Érzelemfeldolgozó és kapcsolatépítő kártyák, amiket ki kell próbálnod

Kategória:
 

 

FRISS CIKKEINK

Hirdetés

Lájkold Facebook-oldalunkat,
nehogy lemaradj a
legfrissebb bejegyzéseinkről!