Fogyókúrák, amelyekkel csinosak és egészségesebbek lehetünk

-

A sokszor kipróbált és jól bevált diéták kiállták az idők próbáját és meglepő módon sok közös van bennük.

Ezernyi fogyókúrás étrend és módszer létezik. Van olyan, amelyik az étvágyat, van amelyik a kalória vagy a szénhidrát bevitelt csökkenti és van, amelyik a zsírt. Mivel mindegyik azt hirdeti magáról, hogy ő a legjobb, sokszor nehéz eldönteni, hogy melyiket próbáljuk ki, ha fogyni szeretnénk. De az igazság az, hogy nincs olyan diéta, amelyik mindenki számára ugyanolyan jól működik.

Ami közös a jól bevált fogyókúrás étrendekben, hogy mindegyikben alacsony a cukorbevitel. Ahogy azt már mindannyian tudjuk, a hozzáadott cukor az egyik legegészségtelenebb dolog, ami egy étellel és velünk történhet. Ha túl sok fruktózt viszünk be szervezetünkbe, az túlterheli a májat, amely ezáltal arra kényszerül, hogy zsírrá alakítsa. Táplálkozással foglalkozó tudósok szerint sokszor ez áll a zsíros májbetegségek hátterében. Mi több, a cukor rengeteg üres kalóriát jelent és nincs semmi tápanyag tartalma. Vagyis a hozzáadott cukor túlzott fogyasztása rettentően káros az egészségünkre, ezért a legsikeresebb fogyókúrák alapvetőnek tartják a minél kevesebb cukor fogyasztását.

Fotó: unsplash.com

A következő közös tényező a minél kevesebb finomított szénhidrát. A cukor és a feldolgozott keményítőtartalmú élelmiszerek, amelyekből a legtöbb rostot eltávolították kifejezetten egészségtelenek a táplálkozási szakértők szerint. Ennek legismertebb változata a fehérliszt, amelyekből a fejlett országokban hatalmas mennyiséget használunk. Számos tanulmány számol be a finomított szénhidrát elhízással, szívbetegségekkel és 2-es típusú cukorbetegséggel való kapcsolatáról. A sikeres fogyókúrás étrendek, mint például a paleo, kivonják a finomított szénhidrátokat vagy legalábbis az alacsony szénhidráttartalmúakra helyezik át a hangsúlyt.

Ezek a jól működő fogyókúrák elkerülik az omega-6 zsírsavat tartalmazó növényi olajokat  is és csökkentik a transzzsírok bevitelét is, amelyek a növényi olajok hidrogénezésével állítanak elő. Több tanulmány összefüggésbe hozza a hidrogénezett növényi olajok fogyasztását a test gyulladásos állapotaival és a szívbetegségekkel, ezért a legjobb diéták és étrendek nem tartalmaznak ilyen olajokat.

Ezzel szemben viszont nagy jelentőséget tulajdonítanak a minél magasabb mennyiségű zöldség, gyümölcs és rost bevitelnek. Ez tulajdonképpen minden sikeres étrend titka, mert a zöldségeknek és gyümölcsöknek magas antioxidáns tartalmuk van és egészséges prebiotikus rostokat tartalmaznak.

Végül, de nem utolsó sorban a legjobb diéták az ételre koncentrálnak és nem a kalóriára, vagyis az életmódváltást hangsúlyozzák, amely az egészséges ételekre való átállást szorgalmazza, amelynek egyik természetes mellékhatása lesz a fogyás is.

De nézzük, melyek is lehetnek azok a fogyókúrás étrendek, amelyek jót tesznek egészségünknek és vonalainknak is:

Mediterrán diéta:

Fotó: Papp Krisztina/pexels.com

A táplálkozási szakértők szerint ez az egyik legkiválóbb étrend és különösen hatékony a szívbetegségek megelőzésében. A hangsúly azokon az ételeken van, amelyeket a mediterrán térségben a 20. században vagy azelőtt általában fogyasztottak. Ennek értelmében sok gyümölcsöt és zöldséget, halat, baromfit, teljes kiőrlésű gabonát, hüvelyeseket, tejterméket és extra szűz olívaolajat tartalmaz, amelynek következtében ez egy igazán változatos fogyókúra tud lenni.

Low Carb:

Ez az étrend tökéletes azoknak, akik fogyni szeretnének, javítani az egészségügyi állapotukat vagy egyszerűen csak szeretnék megelőzni betegségek kialakulását. Igen rugalmas, és lehetővé teszi a szénhidrátbevitel finomhangolását attól függően, hogy kinek mi a célja a fogyókúrával. Nagy mennyiségben tartalmaz zöldségeket, gyümölcsöket, húst, halat, tojást, dióféléket, ellenben zsírokat és keményítőt, cukrot és feldolgozott élelmiszereket nagyon alacsony mennyiségben.

Paleo étrend:

Fotó: unsplash.com

A paleo diéta a világ egyik legnépszerűbb étrendje, amely igen hatékony a fogyás, valamint az általános egészség javítása terén. A feldolgozatlan élelmiszerekre összpontosít, amelyekről úgy gondolják, hogy hasonlít az emberiség néhány paleolit őse számára rendelkezésre álló élelmiszerekre. Ezek szerint olyan élelmiszereket kell fogyasztani, amelyeket vadászó-gyűjtögető őseink is fogyasztottak, mielőtt kialakult volna a fejlett mezőgazdaság. A paleo elmélet szerint a legtöbb modern betegség összefüggésbe hozható a nyugati étrenddel, valamint a gabonák, tejtermékek és feldolgozott élelmiszerek fogyasztásával. Bár az vitatható, hogy a diéta ugyanazokat az ételeket biztosítja-e, mint amit őseink ettek, az bizonyos, hogy számos lenyűgöző egészségügyi bizonyítékot tud felmutatni. Alapja a teljes értékű, sovány fehérje, amelyhez zöldségek, gyümölcsök, diók és más magvak társulnak, miközben elutasítja a feldolgozott élelmiszereket, a cukrot és a tejtermékeket.

Vegán étrend:

Fotó: unsplash.com

Az elmúlt évtizedek szintén egyik legnépszerűbb táplálkozási trendje és számos egészségügyi előnnyel jár, mint például a szív egészsége, fogyás, és a vércukorszint szabályozása. A vegán étrend kizárólag növényi élelmiszereken alapul, és kizár minden állati eredetű terméket. Vagyis a hús mellett elveti az összes tejterméket, tojást és minden más állati eredetű élelmiszert, mint a méz vagy a zselatin. A vegán étrend hatékonyan segít a fogyásban anélkül, hogy a kalóriákat kéne számolni, mert nagyon alacsony zsírtartalomhoz magas rosttartalom kapcsolódik, így hosszabb ideig érezzük telítettnek magunkat. Egy 18 hetes tanulmány kimutatta, hogy a vegán étrenden élő emberek 4,2 kg-mal több súlyt veszítettek, mint más kontroll étrendet követők. A vegán étrend súlycsökkenése a csökkentett kalóriabevitelnek köszönhető. Ez a növényi alapú étrend bizonyítottan csökkenti a szívbetegségek, a 2-es típusú diabétesz és a korai halál kockázatát, míg a feldolgozott hús megvonása csökkenti az Alzheimer-kór és a rákos megbetegedések kockázatát. Mivel ez az étrend teljesen kiküszöböli az állati eredetű táplálékot, ezért kevés tápanyagot tartalmazhat, beleértve a B12, D – vitamint, jódot, vasat, kálciumot, cinket és az omega-3 zsírsavat, amelyeket szükséges lehet más forrásokból pótolni.

Dukan-diéta:

Fotó: unsplash.com

Ezt az étrendet a magas fehérjetartalom és az alacsony szénhidrátartalom jellemzi. Négy fázisból áll, amelyben két súlycsökkentő fázist két fenntartó fázis található. Az, hogy mennyi időt töltünk az egyes fázisokban attól függ, hogy mennyi súlyt akarunk veszíteni, és minden fázisnak megvan a saját táplálkozási mintája. A fogyási, súlycsökkentő fázisok elsősorban a korlátlanul magas fehérjetartalmú ételeken és a kötelező zabkorpa fogyasztásán alapulnak. A többi fázis a nem keményítőtartalmú zöldségek hozzáadásával jár, némi szénhidráttal és zsírral. Később egyre kevesebb fehérje bevitel következik, hogy napról napra képesek legyünk fenntartani az új súlyunkat. Egy Dukan-diétát folytató nőkről készült tanulmányban a résztvevők 1000 kalóriát és 100 gramm fehérjét fogyasztottak, amellyel átlagosan 15 kg—ot fogytak 8-10 hét alatt. Kimutatható volt náluk a gyorsabb anyagcsere és számos teltséghormon megnövekedett. Összességében a Dukan-étrend korlátozza a zsír és a szénhidrátfogyasztást, bár még nincs annyi tudományos bizonyíték az egészségre gyakorolt pozitív hatásairól, mint fenti társainak.

Annyi jó étrend létezik, hogy sokszor nem könnyű megtalálni azt, amelyik legjobban illik hozzánk. Azt azonban fontos megjegyezni, hogy néhány étkezési mintának lényegesen több tudományos háttere, mint a többinek. Akár fogyni szeretnénk, akár csak egészségügyi állapotunkon javítani, mindenképp olyan étrendet keressünk, amely tudományosan alátámasztott.

KIADVÁNYAINK

 

FRISS CIKKEINK

Hirdetés

Lájkold Facebook-oldalunkat,
nehogy lemaradj a
legfrissebb bejegyzéseinkről!