Ebben az évben megannyi új helyzettel néztek szembe az oktatási szektor szereplői. Ez a tendencia szeptembertől folytatódik, mivel a Nemzeti alaptanterv változásai érintik a tanárokat és a diákokat egyaránt. A digitális világ mára mindenhol jelen van, jó hír, hogy az edukáció területén is haladunk a korral. Ennek eredménye, hogy szeptembertől eltűnik a hagyományos informatika óra az iskolákból, és felváltja egy korszerű, az információs társadalomra szabott tantárgy: a digitális kultúra.
Miben változik?
A középiskolai kerettantervben látható leírás remekül összefoglalja a változás szükségszerűségét: „A digitális átalakulás komoly kihívást jelent oktatási rendszerünk számára. Ahhoz ugyanis, hogy tanulóink sikeresen érvényesüljenek a társadalmi életben, és megfeleljenek a gazdaság munkaerőpiaci elvárásainak, el kell sajátítaniuk a felmerülő problémák digitális eszközökkel, eljárásokkal történő megoldását is.” Eszerint a jelenkor kihívásaira tanítják majd a nebulókat. Az új tantárgy lényege a problémamegoldás és a logikus gondolkodás fejlesztése digitális eszközök segítségével. Az óra felépítése gyakorlatban készíti fel a diákokat a digitális tér használatára, az elmélet háttérbe szorul. A kreativitás és az alkotás előtérbe kerül, a gyermek gondolkodási képességének fejlesztése a cél.
„Mivel nem pusztán az elnevezés lett más, hanem a tananyag is változott, ezért teljesen új tankönyvek készülnek egészen az általános iskola 3. osztályától kezdve, a gimnázium 11. osztályáig. Az új tananyag három fő témakör köré épül: ezek a digitális írástudás (szöveges, rajzos, táblázatos dokumentumok készítése, internetes kommunikáció), a problémamegoldás (algoritmusok, adatmodellek, adatbázisok, táblázatkezelés) és az információs technológiák (robotika, webes és mobiltechnológiák).” – mondta Farkas Csaba tananyagfejlesztő a Magyar Nemzetnek.
Korai?
Pár éve még elképzelhetetlennek tűnt, hogy harmadik osztályos gyerekeink teljesen önállóan tevékenykedjenek a digitális térben. Igen, mára ez megváltozott, a tablet és az okostelefon már a legkisebbeknek sem ismeretlen, némelyik csemete jobban kezeli az elektronikus eszközöket, mint a szülei. „Az egyre alacsonyabb életkorokban jelentkező digitális tevékenységek új kompetenciákat kívánnak meg, de egyben új lehetőségeket is adnak a tanulás, a kommunikáció, az életvitel, a játék és szórakozás területén egyaránt.” – írja Lénárd András, a Tanító című folyóiratban.
Ilyenkor persze szülőként elönthet minket az aggodalom az internetes világ veszélyein elmélkedve. A digitális kultúra tananyagának kidolgozása során erre is gondoltak. Elképesztően kreatív és hasznos tevékenységeken kívül az internetes zaklatásra is felhívják a gyerekek figyelmét az óra keretein belül.
„Az ötödikesek például megtanítanak az órán egy robotot arra, hogyan találjon ki a labirintusból, vezérlőeszközöket taníthatnak kő-papír-ollót játszani, bemutatót készítenek a Kis Göncölről és a marathóni csatáról, útvonalat terveznek az internet segítségével, emellett megtanulják azt is, hogyan járjanak el internetes zaklatás esetén. A kilencedikesek is hasonlóan kreatív feladatokat fognak kapni: többek között videót kell majd összeállítaniuk a gesztenyefa virágzásról, optikai csalódásokat ábrázolnak, elkészítik a BKK logóját, weblapot készítenek egy kutyafajta bemutatásához, illetve elemzik a saját osztályuk statisztikai adatait.” – nyilatkozta a szakember.
Mit szólnak a tanárok?
Az oktatói közösség a vírushelyzet miatt megvívta a csatát a távoktatással, és szeptembertől az informatika tanárok szintén új kihívások elé néznek a digitális kultúra bevezetése miatt. Kovács Imre 20 éve tanít informatikát egy debreceni középiskolában. Örömmel fogadta a tárgy korszerűsitését, elmondása szerint csak a tananyag fejlesztéséről van szó: „Az interneten fent van a digitális kultúra tankönyv, amit a nyár folyamán többször alaposan átolvastam. Nekem is sok újdonságot tartalmaz, az iskolakezdésig fennálló időt a felkészülésre fordítom. 20 év után ráfért egy kis vérfrissítés az anyagra, tekintve mennyire átalakult a világ minden területe az internet berobbanása óta.
Persze, ez az informatika-tanároknak is egy új helyzet, amihez alkalmazkodnia kell akár az idősebb kollégáknak is. A mi korosztályunk is egyre többet használja a technika vívmányait, rákényszerül az ember már alapvető ügyintézésekhez is életkortól függetlenül. A digitális kultúrára igaz hogy valóban az életre neveli a diákokat, és hasznos tudnivalókkal készíti fel őket a felnőtt létre.” – nyilatkozta Imre.
Összességében mindenképp egy pozitív változásról beszélhetünk, ami gyerekeink érdeke is, és a példafeladatokat olvasva minden bizonnyal izgalmas tantárgy van születőben, ami leköti és motiválja majd a tanulókat is. Ha gyermekünk idén kezdi az iskolát, ez a cikk is hasznos lehet.