A hibrid oktatásról dióhéjban

-

A diákoknak, a tanároknak, a szülőknek, és az intézményvezetőnek is fontos, hogy hogyan kezdődik szeptembertől az oktatás. A következő tanév az iskolákban a jelenlegi elképzelések szerint előfordulhat, hogy hibrid oktatást is kíván, azaz a hagyományos és távoktatás ötvözését. De mit is takar a hibrid oktatás fogalma?

A koronavírus-járvány a tavalyi tanév már márciusától átalakította az iskolák hagyományos munkarendjét. A tanároknak és diákoknak át kellett állniuk egy másfajta gondolkodásra, anyagfeldolgozásra, kapcsolattartási formára. Az, hogy a jelenlegi magyarországi járványügyi helyzet hogyan alakul a jövőben, még nem jósolható meg pontosan, de a szakemberek már készülnek a szeptemberi iskolakezdésre és a következő tanévre.

A járvány dinamikáját figyelik a szakemberek, és naponta frissülhetnek a hírek a tanév munkarendjének kialakításáról. Cikkünk megjelenésekor a kormány a hagyományos iskolakezdésre készül.

A következő tanév elkezdésének lehetséges módjai

Horváth Péter, az NPK elnöke a múlt héten a 24.hu-nak nyilatkozva mondta el, hogy bár a pedagógusok, diákok, szülők és fenntartók is szereztek már tapasztalatokat a tavaszi iskolán kívüli tanítási rendben, szerinte egy új tanítási évet ilyen rendszerben elkezdeni sokkal nehezebb lenne.  A kezdő elsősök, az iskolaváltó kilencedikesek számára különösen megterhelő lenne egy ilyen évkezdés.

Ahogyan arról az Eduline oldalán is olvasni lehet, Horváth Péter szerint a felsőbb évfolyamokon, leginkább a középiskolákban már életszerűbb az önálló munkára építő, egyéni felelősséggel járó digitális munkarend. Az NPK elnöke úgy gondolja, itt is ki kell alakítani egy úgynevezett tanulási-tanítási ciklust.

Az sajnos tény, hogy egységes, kiforrott terv a hibrid oktatás általános iskolákban és középiskolákban történő megvalósítására egyelőre még nincs. Iskolánként eltérő lehetőségek és igények vannak. A diákok összetétele, a tanárok eszköztára, a mikrokönyezet és a makrokörnyezet is nagyban befolyásolja azt, hogy miként lehet a digitális oktatást ötvözni a hagyományos tanítási-tanulási formákkal.

Mitől hibrid?

A hibrid oktatás magában foglalja a tananyag átadásának új módját, az otthoni munkavégzésre kiadott feladatokat, valamint az ellenőrzést, konzultációt, a tudás megerősítését és a számonkérést az iskolában és a digitális eszközökön keresztül is.

kép:pixabay.com

A személyes részvétel és az online oktatás egyfajta egyvelege ez. A diákoknak az önálló anyagfeldolgozásra is fel kell készülniük, és a hatékony időbeosztásra is fontos odafigyelniük, hiszen az online oktatás során kevésbé lekövethető az órákon való tényleges, fizikai jelenlétük.

A tanároknak ki kell alakítani újfajta értékelő módszereket, az ismeretek átadásában is kreatívnak kell lenniük az online térben történő tanítás során. A kapcsolattartásra alkalmas felületeket is ki kell választani, azokat következetesen és rendszeresen használni. Szervezésre és újító szellemre szükség van, ez nem vitás.

Az iskola azonban szocializációs színtér is

Nem lehet figyelmen kívül hagyni, hogy az iskolákban egy úgynevezett látens tanulás is zajlik, azaz egy rejtett tananyagot is átad a tanár a diákságnak. Mit jelent ez? Gesztusokat, szabályokat, morális kérdések megválaszolását, erkölcsi iránymutatást. Ezek sajnos az online oktatásban kevésbé, vagy szinte egyáltalán nem tudnak érvényre jutni.

A közösségben való létezés, és a szerepek megtanulása sem értelmezhető fogalom a virtuális valóságban. A hibriditás voltaképp olyasminek tűnik, mintha át lehetne lépni a személyes oktatási módról az online oktatásra, azaz az egyik színtérről a másikra.

 

 

 

KIADVÁNYAINK

 

FRISS CIKKEINK

Hirdetés

Lájkold Facebook-oldalunkat,
nehogy lemaradj a
legfrissebb bejegyzéseinkről!