Az art deco művészet izgalmas időszakába merülhetünk el a Magyar Nemzeti Galéria 1920-as és 1930-as éveket megidéző kiállításán. A tárlat plakátokat, bútorokat, öltözékeket, filmeket, városi tereket bemutatva nyújt színes, mozgalmas képet a két világháború közötti korszak jellegzetes vizuális kultúrájáról.
Ellátogattunk mi is az Art deco Budapest. Plakátok, tárgyak, terek (1925-1938) kiállításra. Igazi időutazásban lehetett részünk. A kiállítás után sokáig egészen más szemmel néztünk az új, modern plakátokra, képes reklámanyagokra.
Rövid, tömör üzenetek
Az első világháború után súlyos társadalmi traumákkal kellett szembenéznie a túlélőknek. A két háború közötti időszak művészetében éppen ezért is az élet élvezetét dicsőítő, szórakozásra sarkalló alkotások, vizuális elemek is megjelentek. A szépség, a csillogás, az életöröm iránti felfokozott igény jelent meg az art deco ízlésvilágában. Az élvezeti cikkeket és szórakoztató programokat reklámozó plakátokon megjelentek a könnyen érthető, rövid, tömör üzenetek.
Sokan emlékezhetnek még a kávéreklámokra, szappanreklámokra, fürdőzést, autókiállítást népszerűsítő plakátokra.



Új nőideál
Az első világháború miatt egyre több nő vállalt munkát, a középosztálybeli asszonyok, lányok is. Ez a helyzet alapjaiban változtatta meg a nemi szerepeket. Az 1920-as évek nőideálja nem a házasság és az otthon világában élő, hanem a saját modernségét hirdető, haját fiúsan rövidre vágó, vékony, sportos, erőt is képviselő alak lett.
Az aktívabb életmód miatt a női divat is átalakult. A termékek reklámozásának módja, képi világa is tükrözi ezt a társadalmi változást. (Ahogy a plakátok mellett kiírva láthatjuk, a vékony testért a nők már nem fűzővel, hanem sportos élettel, aktivitással és diétákkal küzdöttek.)

A sminkelést korábban az erkölcstelenséggel kapcsolták össze. Ezekben az években, a két világháború közt már a tisztes, erkölcsös életet élő nők is festett szemmel, szemhéjjal, arccal, ajakkal mutatkoztak.

Korhangulat
A kiállításon látható plakátok tükrözik a kor jelenségeit, az új nőideál mellett a modern divatot, a sport és az egészség kultuszát, valamint a szórakozás olyan új formáit. Jazzkoncertek, mulatók, revük világába kukkanthatunk be az izgalmas tipográfiai megoldásokkal teli képeken.
Az autó, rádió, hangosfilm mind újdonság volt, új életérzést jelentettek, újfajta vágyakat generáltak.
A luxuscikkeket, a mozikban vetített filmeket, a pesti kávéházakat és mulatókat egyaránt az art deco plakátok hirdették. Többek közt Berény Róbert, Bottlik József, Irsai István, Kozma Lajos, Lukáts Kató, Mallász Gitta, Réz Diamant Tibor munkáit láthatjuk a mintegy 130 plakátból álló gyűjtemény darabjai közt.

Balaton és Budapest
Külön élmény a Budapestet és Balatont népszerűsítő, reprezentáló plakátok terme. Egészen izgalmas végiggondolni, hogy mennyire más dolgokat és milyen más vizuális megoldásokkal emelnek ki azóta a grafikusok, reklámozók, ha egy várost, egy programot, egy üdülőhelyet népszerűsítenek.


Ha elmennél a tárlatra, itt nézegesd meg a részleteket: https://mng.hu
Ha nem tudsz elmenni, ezt a videót nézd meg:
Cikkeink hasonló témában: