A középiskolásokkal már jó ideje a virtuális térbe költöztünk, a tanítás online zajlik, s mostanra már egyre jobban hiányoznak a mindennapos interakciók, impulzusok. Az iskolai élet emberi viszonyrendszereinek izgalmai elvesztek.
Az online térben kis ikonok lettünk, eltűnt a személyes kapcsolat. Összeszedtem, hogy nekem, gimnáziumi tanárként mi hiányzik legjobban a suliból.
Tanári szerep újratöltve
A járványhelyzet miatt sajnos érthető módon laptopokba, mobilokba és asztali gépekre költöztek át a tantermek.
Sok kollégámmal együtt hónapok óta már a virtuális térben tanítunk, küzdünk, igyekszünk, próbálunk új módokat találni a tanagyagunk leadására, a diákok megszólítására, ösztönzésére, aktivizálására. Tanárként feladatunk a tantárgyunk ismereteinek átadása, az okítás, az okosítás.
De a tanítás nemcsak a tananyag átadása, hanem közös gondolkodás, beszélgetés, eszmecsere, emberek közti kontaktus, váratlan események sorozata.
Az iskola nemcsak a tanulás helye, hanem szocializációs színtér is. A mikroesemények, a testbeszédek, az emberi rezgések, a csoportdinamika elmarad. Most minden átstruktúrálódott.
Ennek bővebb kifejtése már egy másik cikk témája lehetne…
A rejtett tanterv tényleg rejtve marad
A tanítási-tanulási folyamat része a rejtett tanterv, azaz az a tudás, viselkedésminta, ami nem a tananyag része, hanem a szocializációé. Helyzetekhez való alkalmazkodás tudattalanul is átadott értékek, konfliktuskezelés, és egyéb társas kapcsolatokba felmerülő szituációk kezelése, megélése.
A rejtett tantervhez tartozik az illemre, „jó modorra”, az iskolai közösségben való viselkedésre vonatkozó ismeretek, az intézményi normák megtanulása. A rejtett tanterv rejtve marad már jó ideje a körülmények miatt.
Némi iróniával megállapíthatjuk, hogy helyette körülbelül ez van:
Interakciók – Emberek közti kémia, rezgés, csoportdinamika
Most nem arról akarok írni, ami egyáltalán nem hiányzik, mint például a meddő viták, értelmetlen szócsaták, tiszteletért vívott harcok. Mert bizony ezekből is sok van, de ezt tanárkollégáim biztosan pontosan tudják…
Pár egyéb dolog – ami egyébként annyira fárasztó, utálatos, idegesítő tud lenni -, az most mintha picit mégis hiányozna. Ilyenekre gondolok:
- heccelések
- szójátékok
- felelés és dolgozatírás közbeni vicces megnyilvánulások (mind a tanár mind a diákok részéről)
- diákok közt szövődő szerelem és annak stációi
- dolgozatról lebeszélés módszerei
- táblára firkált kedves üzenetek, de a kevésbé kedves rajzok is…
- tankönyvekkel kitámasztott asztallábak
- összefirkált falak
- veszekedő padtársak
- padban megromlott szendvicsek
- összegyűrt puskák a pad alatt
A kollégák is nagyon hiányoznak. A közös nassolások a szünetekben, a naplóírás közbeni bohóckodások és sorolhatnám még…
Őrült magyarázatok a késésre
Amin én mindig rendkívül jót derültem, az a késések miatti magyarázkodások, az okok megfogalmazása. Kértem ugyanis az osztályomat, hogy ha lehet, szofisztikáltan fogalmazzák meg a késés okát. Osztályfőnökként ebben a digitalizált világban nyilvánvalóan már Messengeren kapom az üzeneteket: dugóból, beragadt liftből, fialó kismacska mellől, kistestvér óvodájának kapujából és egyéb izgalmas helyekről.
Álljon itt pár szívemnek kedves őrült magyarázat és egy magyarázat nélküli üzenet is a közelmúltból, név és arc nélkül:
Hitelesítés céljából kép is készült:
A kreativitást én nagyra értékelem
Ez egy abszolút kedvenc
Én kértem, hogy szofisztikáltak legyenek…
Szellemes, még feladvány is van:
Már szavak sem kellenek:
Abnormális időben feltett furcsa kérdések azért vannak
Már tavaly, 2020-ban is át kellett térni a digitális oktatásra, így akad néhány üzenet a telefonomon, amiben a megcsúszott időérzék miatt a diákok teljesen abnormális időben (este 10 után, éjjel 3-kor) írnak nekem. Két „alvásidőben” érkezett érdeklődést mutatok a gyűjteményemből:
A tanár 0-24 tanár
Vannak, akiknek éjjel is az eszébe jutunk
Rituálék, műsorok, ünnepségek
Végzős osztályfőnökként szomorú vagyok, hogy nem tudtam az osztálykámat szalagtűző bálon táncolni látni. Nem tudtam feltűzni nekik a szalagot, nem volt pár önfeledt pillanat, amikor elfelejthetjük a 4 év során felmerül gondokat, nehézségeket. Az ilyen események mindig átszínezik kicsit a múltat is, a sérelmeket és a kellemetlenségeket is feledtetik. A vicces osztálytáncok, osztályvideók emlékezetes, megható percekkel ajándékoznak meg.
Van pár olyan pillanat az ilyen ünnepségeken, ami bizony megérinti a tanárok lelkét, meg is könnyezik a diákjaikat. Van abban valami lélekmelengető, amikor egy pedagógus látja, hogy a diákjai felnőttek/ megnőttek, érettségihez közelednek.
Hiányoznak azok a momentumok, együttlétek, amelyeket a diákok sokszor unnak, feleslegesnek tartanak, s csak később jönnek rá, hogy mennyire beépül egy-egy érzés, villanás ezekből az ünnepségekből az iskolából megmaradó emlékek közé.
Várom, hogy legyenek újra ilyen villanások..
R. Szabó Zsuzsa
Ezeket a cikkeinket is Neked ajánljuk:
Híres írónk, aki hűtlenséget hazudott feleségének, hogy később újra elvehesse