spot_imgspot_img
spot_img

A torony, amit egész Párizs utált

-

Article Top Ad (AdSense)

Amikor Gustave Eiffel 1889-ben megépítette Párizs szimbólumát, a torony csak ideiglenesnek szánták a párizsi városképben, és messze nem ez volt a párizsiak kedvenc nevezetessége.

133 éve Párizsban

Annak ellenére, hogy immár Franciaországot szimbolizálja, annak idején egyáltalán nem akarták, hogy fennmaradjon. Az Eiffel-torony történetének fordulópontja kétségtelenül az 1889-es Világkiállításon következett be. A francia forradalom 100. évfordulója alkalmából versenyt rendeztek azzal a céllal, hogy a Champ-de-Mars-on egy négyzet alakú, 125 méter széles és 300 méter magas vastornyot építsenek. A 107 benyújtott pályázat közül Gustave Eiffel alkotása esett a választás, aki mellett két híre mérnök, Maurice Koechlin és Emile Nouguier, valamint Stephen Sauvestre építész is közreműködött.

gustave-eiffel
Gustave Eiffel. Fotó: wikimedia.commons.com

Egy cseppet sem szokványos történet

Akkoriban sokan ellenezték az épületet, és aggodalmuknak adtak hangot. A kritikusok azzal érveltek, hogy szerkezetileg nem megbízható, míg mások pedig felháborodással fogadták, és úgy gondolták, hogy látványa bántó lesz Párizs szívében. A „Művészek Mr. Eiffel-torony ellen” című levélben kijelentették, hogy a torony veszélyt jelent Párizs esztétikai természetére. A vastornyot elfogadhatatlannak tartották, mert szerintük éles kontrasztot jelentett a város eleganciájával és kifinomult szépségével szemben. Például Paul Verlaine az Eiffel-tornyot „Beffroi csontvázának” nevezte el, így akarva demonstrálni az óriás torony megjelenését, amely „elcsúfította” a várost.

De a torony kétéves építkezése teljesen zavartalannak bizonyult és jóval a tervezett költségvetés alatt épült fel. Csak egy munkás vesztette életét az építkezés során, ami akkoriban feltűnően alacsonynak számított egy ekkora projekthez képest. A könnyű, szellős szerkezet mindenképpen egy technológiai csoda volt, és néhány évtizeden belül építészeti remekművé vált.

A felzúdulás ellenére a törékeny vastorony több szakaszban látta meg a napvilágot.  A projekt 1884. júniusában kezdődött,  ekkor készültek az első rajzok. Ezt követően 1887. január 28-án kezdődtek a munkálatok három szakaszban: 1888. április 1-jén fejeződött be az első szakasz, 1888. augusztus 14-én a második, és 1889. március 31-én a harmadik és egyben utolsó szakasz, amely során a torony teljes egészében elkészült, és 1889. március 31-én avatták fel.

A felavatás

1889. március 31-én Párizsban avatják fel az Eiffel-tornyot Gustave Eiffel, a torony tervezője által vezetett ünnepségen, amelyen Pierre Tirard francia miniszterelnök, néhány más méltóság és 200 építőmunkás vett részt. A liftek azonban 1889. március 31-ig nem készültek el, így Gustave Eiffel néhány szívós társával együtt 1710 darab lépcsőn felment a torony tetejére, és kitűzte a hatalmas francia trikolórt az építmény zászlórúdjára. Ezután tűzijáték indult, amelyet követően Eiffel beszédet mondott a vendégeknek és a jelenlévő mintegy 200 munkásnak.

Eiffel-torony
Fotó: manhai/flickr.com

A projekt megvalósulásakor kikötötték, hogy a toronyépítéshez kapcsolódó jogok csak 20 évre szólnak majd, és utána le kell bontani az épületet. A kiállítás ideje alatt azonban kétmillióan keresték fel a tornyot, így ezt a hatalmas sikert követően az épület a francia ipari hatalom szimbólumává vált.

A torony ugyanolyan sikeres volt az 1900-as Világkiállításon is, ezért Gustave Eiffel elhatározta, hogy mindenáron megakadályozza a torony lerombolását. Ennek érdekében mindent megtett, hogy bebizonyítsa hasznosságát. Tudományos kísérleteket végeztek a csillagászat és a fiziológia területén, de ami a végén valóban megmentette volna a tornyot, az az volt, hogy rádióantenna toronyként használták: először katonai, majd állandó rádiótávirati kommunikációra, és számos célt szolgált az első világháború alatt is. A májusban megnyíló párizsi világkiállítás bejárati kapujaként szolgáló Eiffel-torony a világ legmagasabb ember alkotta épülete volt egészen addig, amíg New Yorkban 1930-ban fel nem épült a Chrysler Building.

Azóta pedig?

Az Eiffel-torony a francia történelem része. Évente körülbelül 7 millió látogató mászik fel a toronyba, és annyira híres, hogy a világ számos országában többé-kevésbé az eredetivel megegyezően lemásolják. Manapság már senki nem tudja elképzelni Párizst Eiffel-torony nélkül…

 

FRISS CIKKEINK

Lájkold Facebook-oldalunkat,
nehogy lemaradj a
legfrissebb bejegyzéseinkről!