Készíts vállalkozásodról mozgóképet!

Az üzleti filmek sikerproducere, Hegyi Nóra tanácsolja ezt a cégvezetőknek.

 

A legkisebb és a legnagyobb vállalkozások irányítóinak is azt ajánlja a szakember, hogy készítsenek filmet magukról, tevékenységükről, szándékaikról, termékeikről, ha szeretnék, hogy cégük szakmai vagy nagyobb fogyasztói körben ismertté váljon, ismert legyen. A mai social media világában talán ez a leghatásosabb műfaj, szerteágazó alműfajaival, legyen az animáció, pár másodperces reklámspot vagy épp egy óránál is hosszabb dokumentumfilm.

„Amikor kb. hat évvel ezelőtt megalakult a Kolibri Pictures jogelődje, filmkészítésben profi munkatársaimmal megfogalmaztuk: a legjobb filmgyártók akarunk lenni. Egy olyan ügynökség, amely meg tudja őrizni a kicsik rugalmasságát, kreativitását, de a legnagyobb megbízások elvégzésére is képes. Mi annak idején a híradós szakmában ezt megtanultuk” – utal televíziós múltjára Hegyi Nóra, hiszen évekig a legnépszerűbb csatornák híradóiban és hírháttér műsoraiban dolgozott szerkesztő-riporterként. A Színház- és Filmművészeti Egyetemen a professzionalizmusról és alázatról is sokat tanult Vitray Tamástól, Horváth Ádámtól, Máté Krisztától és Bárdos Andrástól, csakúgy, mint mostani kollégái, akik közül sok végzett az egyetem mozgókép-szakán, majd csatlakoztak a Kolibri folyamatosan bővülő kreatív csapatához.

 

„Sohasem egy cég méretén múlik, van-e szüksége mozgóképre. Már sokkal inkább az a kérdés, milyen mozgókép támogatja leginkább a kitűzött cél elérését. Aki manapság valamit kommunikálni szeretne, vizuális tartalom, valamilyen film nélkül szinte bele sem tud kezdeni – magyarázza a producer. – Viszonylag olcsó, gyorsan elkészíthető, hatékony kommunikációs eszköz, ráadásul a közösségi médiumok előretörése mára megköveteli, hogy legyen valamilyen mozgó tartalmunk Instagramon, Facebookon, LinkedInen, YouTube-on, Tic-Toc-on.”

Van olyan ügyfelük, aki kezdetben egyszemélyes rendezvényszervező ügynökségként lépett a piacra: biztonságot, minőséget és flexibilitást akart sugallni leendő partnereinek, akiket gyorsan és könnyen akart elérni – ehhez egy félig forgatott, félig animált filmben találták meg a legjobb megoldást.

„Frissek, fiatalosak igyekszünk lenni, a szakmai trendeket kicsit meg is kívánjuk előzni, és mindeközben mindig a megrendelő igényeit tartjuk szem előtt: legyen szó tartalmi vagy anyagi kérdésről – jellemzi magukat Hegyi Nóra. – Készítünk oktatóvideót interaktív tartalommal, gemificationnel (játékelemek felhasználása nem játékos környezetben), YouTube-videóval, de az elmúlt hónapokban sok employer branding videót is készítettünk, amelyekkel például áruházi eladókat toboroztak, vagy a meglévő alkalmazottaknak nyújtott céges előnyöket mutattuk be. Forgatunk reklámfilmet, akár öt másodpercest is, de egy egész estés dokumentumfilm is belefér a munkánkba. Legutóbb a Bátor Tábor történetét dolgoztuk fel, Jakupcsek Gabriella közreműködésével.”

 

A producer elárulja nekünk legfőbb munkamódszerét: „Először megfejtem az ügyfél agyát, mert nekem látnom kell azt is, amit ő talán még el sem képzelt. Mi vizualizáljuk, képernyőre való formába öntjük, amit ők üzenni akarnak az üzletükben. Beszélgetünk, együtt brainstormingolunk, közben utánanézek a piacnak, a konkurenciának, a nemzetközi trendeknek is – vagyis felmérem a terepet, ahová a filmünkkel be kell lépnünk.” Ezt követően Nórának és kreatív munkatársainak kell kitalálniuk, hogy az igényekhez mely platformok, formátumok lehetnek a legjobbak, legkifejezőbbek, és azt is meg kell vizsgálni, hová a legcélszerűbb elhelyezni a kész mozgóképet. Ha megszületett a konkrét elképzelés, a producer kialakítja a feladathoz az adott csapatot. Mint mondja, cége ún. hub-rendszerben dolgozik, hogy megőrizze rugalmasságát. A „kemény magot” hét ember alkotja – van köztük gyártásvezető, szerkesztő-riporter, rendező, social media szakember –, és mindig rendelkezésre áll egy 60–100 fős megbízható szakembergárda, melynek tagjait alvállalkozóként konkrét feladatokra kérik fel. Például forgatókönyvírásra, forgatásra, vágásra, hangmérnöki tevékenységre, grafikai munkára, szoftver- vagy játékfejlesztésre.

A Kolibri Pictures sok partnerrel dolgozott együtt az elmúlt években: ilyen volt az Országos Mentőszolgálat, az Egyesült Államok Magyarországi Nagykövetsége, a GlaxoSmithKline gyógyszeripari cég, a Nemzeti Filharmonikusok, önkormányzatok, szállodaipari cégek. Az idén 250 éves Semmelweis Egyetem számára készített egyik filmjük például ősztől a Lurdy Bevásárlóközpont külső óriás LED-reklámfelületén is látható lesz.

És hogy a Kolibrinek szüksége van-e saját reklámra? A producer mosolyogva feleli: „Még sohasem kellett sales-re költenünk. Adnak minket kézről kézre, jó a brandünk. Sok szakmai konferencián veszünk részt előadóként, publikálunk is, a szakmában ismertek vagyunk, és ezért mindent meg is teszünk. Szeretjük a munkánkat, ez látszik is a végeredményben, ezért is sok a visszatérő ügyfelünk.”

 

Hegyi Nóra

Producer, rendező, szerkesztő-riporter, a Kolibri Pictures cég tulajdonos-ügyvezetője.
2005-ben diplomázott a Színház- és Filmművészeti Egyetemen, televíziós műsorvezető-rendező szakon, majd 2007-ben az ELTE esztétika szakán szerzett újabb diplomát. Dolgozott az MTV Az Este című híradójában, majd az RTL Klub Híradójának lett egészségügyi szakriportere. Emellett a szakma egyik csúcsának számító Házon kívül és a XXI. század című műsorok szerkesztő-riportere volt, ugyanezen a csatornán. Készített interjút a Nobel-díjas Kertész Imrével, Szabó Magda életében neki adta utolsó interjúját. Munkáját Pulitzer Emlékdíjjal és Hégető Honorka-díjjal jutalmazták. 2010-től saját vállalkozásaiban dolgozik. Férjezett, két gyermek anyukája, németül és angolul beszél.

(Az írás először a BCOOL Magazin 2019. őszi, print számában jelent meg.)