Így fejleszd az érzelmi intelligenciádat, hogy egyre sikeresebb legyél

-

Ahhoz, hogy sikeres legyél nem csak magas IQ-ra van szükség, hanem fejlett érzelmi intelligenciára is, amelynek például bizonyos vezetői képességeknél kulcsfontosságú szerepe van. Nem csak tökéletes képet ad a vezetői képességekről, hanem komoly pluszpénzt is hozhat, ha valakinek magas az EQ szintje.

Ha úgy érzed szükség van a vezetői képességeid csiszolására vagy szeretnél sikeresebb lenni a munkádban, így fejlesztheted néhány egyszerű technikával:

Csak hallgass, hogy fejlődhess!

Egy fejlett érzelmi intelligenciával rendelkező ember odafigyel és végig hallgatja a másikat ahelyett, hogy mindig beszélni akarna. Az értő hallgatás során teljes lényével a másikra koncentrál, vagyis: tartja a szemkontaktust, bólogatással jelzi, hogy figyel és érti, amit a másik mond, nem szakítja félbe és nem szólal meg, amíg a beszélő ki nem tette a mondat végére a pontot. Ha az illető befejezte a mondatot, akkor megfogalmazható egy érzés, amit a mesélő szavaiból kivettünk (pl. ez nagyon elszomoríthatott téged) és ezután – ha szükséges – a másik tovább folytathatja a mondandóját, amíg úgy nem érzi, hogy kibeszélte magát. Ha Te is így odafigyelsz a másik emberre sokkal több mindent megtudhatsz, mint gondolnád, és egyben fejleszted az érzelmi intelligencia egyik fontos elemét, a beleérzőképességet.

Légy empatikus!

A magas érzelmi intelligencia egyik ismérve, az ahogyan kimutatod együttérzésedet a másik emberrel kapcsolatban. Az empátia nem a gyengeség jele, hanem az érzelmi erőé. Lehetővé teszi, hogy jól és tisztelettel bánj a másik emberrel, még akkor is, ha nem értesz egyet vele. Segít, hogy képes legyél jobban megérteni a másikat egy olyan szituációban, amikor más véleményen vagytok. Sokat segíthet az empátia fejlesztésében, ha beleképzeled magad a másik helyzetébe és megkérdezed magadtól: „Vajon én hogyan érezném magamat most?” Ha egy beszélgetés során törekszel a szemkontaktusra, nem vágsz közbe és nyomon követő kérdéseket teszel fel, megmutatja a másik ember számára, hogy tényleges erőfeszítéseket teszel annak érdekében, hogy megtudd pontosan min megy keresztül.

Fotó: pexels.com

Legyél érzelmileg elérhető!

Ahhoz, hogy fejleszd az érzelmi intelligenciádat, szociálisnak és elérhetőnek kell lenned. Érzelmileg akkor elérhető valaki, ha rendelkezik bizonyos fokú önismerettel, empatikus képességekkel, vagyis képes érezni nem csak a saját nehézségeit és a fájdalmas érzéseit, hanem másokét is. Egy érzelmileg elérhető ember is érez félelmet, szégyent és bizonytalanságot, de nem ezek határozzák meg a döntéseit. Kedves és türelmes önmagával szemben, mert feltétel nélkül szereti és olyannak fogadja el magát amilyen, még akkor is, amikor fél valamitől vagy éppen dühös.

A többi ember akkor érzi, hogy elérhető vagy, ha mosolyogsz, mert így azonnal bizalmat ébresztesz bennük és szívesen lépnek kapcsolatba veled. Mert egy mosoly nem kerül semmibe, viszont bátorít és barátságossá tesz. Másrészt akkor, ha rendelkezel bizonyos fajta verbális és nonverbális kommunikációs készségekkel, és képes vagy motiválni őket, amelynek legegyszerűbb formája a dicséret, amely tényleg szárnyakat ad.

Figyeld meg, hogy mi mozgatja meg az érzelmeidet és gyakorolj!

Ezek azok a tényezők, amelyek hatására elveszíted a kontrollt az érzelmeid felett. Ha tudatosan figyeled magad, akkor képes leszel tisztán látni, hogy melyek azok helyzetek, amelyek kibillentenek az egyensúlyodból. Ezeket a szituációkat és azokat az érzelmeket vizsgálva, amelyeket a kontroll elvesztése előtt éreztél, megtudhatod, hogy mi az, ami megmozgat. Ha pedig már tudod mi az, ami beindítja a reakciót, akkor képes leszel időben felismerni és megszelídíteni magadban. Ezt többféle módszerrel is fejlesztheted:

Gyakorold be a helyes forgatókönyvet!

Amikor tudatosan begyakorolsz a forgatókönyvet, ugyanazt az idegi áramkört aktiválod, mint amelyik akkor lép működésbe, amikor abban a bizonyos szituációban vagy. Képzeld el magad, hogy sokkal jobban és eredményesebben reagálsz, mint ahogy általában a hasonló helyzetekben szoktál. Játszd le a fejedben, akár egy mozifilmet és lásd magad, amint úgy cselekszel, ahogyan szeretnél. Ha tudod, hogy egy nehéz helyzet előtt állsz, amikor fennáll a kiborulás veszélye, készülj rá fel és gyakorolj. Pörgesd végig többször, hogy mit és hogyan fogsz mondani, és így képes leszel könnyedén elkerülni a helytelen reakciókat.

Fotó: pexels.com

Építsd légvárakat!

Ha túl nehéz a problémára megoldást találni, a figyelmünk elvonásának egy másik módja, ha figyelmünket aktívan átengedjük egy kellemes emléknek vagy élménynek. Elkezdhetsz énekelni egy dalt magadban, vagy felidézhetsz egy nyári emléket vagy egy vicces jelenetet egy filmből, mindegy… csak működjön. Hasonlóan az előző megoldáshoz, ez is megdolgoztatja az elmédet és megakadályozza, hogy az agy önvédelmi reakciókért felelős része átvegye az irányítást és kiváltsa az érzelmi reakciókat.

Lépj ki a feszült helyzetből!

Ha egy érzelmileg túlfűtött helyzetben vagy, ne cselekedj azonnal, hanem egyszerűen mondd azt, hogy „szükségem van egy kis időre, mielőtt válaszolnék” vagy valami más módon vond ki a helyzetből. Nem kell mindennel azonnal foglalkozni főleg, ha az érzelmek is dolgoznak. Jobb ilyenkor kicsit hátrébb lépni és eltávolodni a szituációtól. Adj magadnak egy kis időt, hogy megnyugodj és tiszta fejjel tudj újra helyzetbe kerülni. Ez nem menekülés, hanem egy megfontolt döntés annak érdekében, hogy jobb legyen a végeredmény.

Sokszor a félelmeink a legnagyobb ellenségeink, pedig nem is gondolnánk, hogy milyen messzire juthatunk, ha néha elhagyjuk a komfortzónánkat. Engedd magad TE is mindig csak egy lépéssel előrébb és elindul a változás…

Ha tetszett ez a cikk, akkor olvasd el ezt is

KIADVÁNYAINK

 

FRISS CIKKEINK

Hirdetés

Lájkold Facebook-oldalunkat,
nehogy lemaradj a
legfrissebb bejegyzéseinkről!