Szeptember 4. csodás nap volt a műrepülés és a rekorddöntés számára: ezzel minden bizonnyal Dario Costa is egyetért. A Red Bull Air Race olasz származású profi pilótája egy lélegzetelállító mutatványt hajtott végre, ami könnyedén az életébe kerülhetett volna. A Törökországban található Çatalca alagútban mintegy 245 km/órás sebességgel döntötte meg az alagútrepülés világrekordját. Felkészülését mentora, a legendás magyar műrepülőbajnok, Besenyei Péter segítette.
A 41 éves Dario Costa volt annak idején az első olasz pilóta, aki nemcsak kvalifikálni, de győzedelmeskedni is tudott a Red Bull Air Race során. Több mint két évtizednyi tapasztalattal, 5000 óra levegőben töltött idővel a háta mögött, most egy példátlan kihívás elé állította magát. A Çatalca-alagút átrepülésének egy évig tartó előkészületét a feladat összetettsége miatt egy 40 főből álló stáb segítette, melynek oszlopos tagja a magyar repülés koronázatlan királya.
Az olasz pilóta mentora pedig nem más, mint Besenyei Péter. A magyar műrepülő legenda az alábbiakat nyilatkozta tanítványa kihívása kapcsán: „Egy alagútban repülni közel sem normális szituáció. A fontos, hogy mi jár az ember fejében közben. Mert a földtől egy méter magasan egyenesen repülni és követni a középvonalat még nem olyan nehéz, amennyiben egy kifutópálya felett vagy. De egy sötét alagútból kijönni a fényre, majd vissza egy másik sötét alagútba, már más. Emellett számolni kell a repülést befolyásoló léghullámokkal és néhány bukkanóval is. Fejben nehéz, mert tudod, hogy ha hibázol, akkor a fal keményen visszaüt.”
A helyszínül szolgáló, 2020 márciusában átadott korszerű duplaalagút Isztambul mellett, az észak-marmarai autópályán található. Mondani se kell, hogy gépkocsiforgalomra és nem repülőgépekre tervezték. Dario Costa törökországi idő szerint szeptember 4-én 6:43-kor szállt fel az első alagútban, majd 245 km/órás sebességgel suhant végig mindkettőn, mindössze alig egy méter magassággal a talaj felett. A Guinness-rekordok könyvben a leghosszabb alagút, melyen repülőgéppel repültek át, 1,61 kilométeres volt – most a Çatalca-alagút 2,26 kilométeres távjával sikerült megduplázni az eredményt. Az áthaladás mindössze 43,44 másodpercig tartott.
„Minden olyan gyorsan történt, viszont amikor kijöttem az első alagútból, a keresztszél miatt a gép kicsit jobbra vitt. Akkor számomra minden lelassult egy pillanatra. Reagáltam, igyekeztem a repülőgépet újra megfelelő irányba tenni mire átérek a második alagútba. Onnantól ismét felgyorsultak az események” – számolt be élményéről Dario Costa, aki a sikeres rekorddöntése és landolása közt egy ünnepi hurokrepülést is beiktatott.