spot_imgspot_img
spot_img

Egy stílusikon, akin nem fog az idő

-

Article Top Ad (AdSense)

Kevés olyan színésznő mondhatja el magáról, hogy karizmatikus megjelenésével tud hódítani közel a nyolcadik X-hez, ahogy Catherine Deneuve. A franciák büszkesége pár éve ugyan visszavonult a filmezés világától, ám idén a Cartier világmárka reklámarcaként tért vissza a köztudatba. Mi pedig felelevenítjük Madam Deneuve életének és munkásságának meghatározó korszakait.

1943. október 22-én látta meg a napvilágot Catherine Fabienne Dorléac néven Párizsban. Apja Maurice Dorléac (1901–1979) színész és a Paramount Pictures szinkronrendezője, míg édesanyja Renée Simonot (1911–2021) francia színházi színész volt. Catherinnek két lánytestvére volt. Nővére, Françoise Dorléac – szintén színésznő – mindössze 25 évesen hunyt el autóbalesetben. Halála mélyen megrázta Catherine-t. Húga, Sylvie Dorléac pedig 38 évig volt a személyi titkára a későbbi legendás francia filmcsillagnak.

16 éves kora óta napi 3 szál cigarettát szívott el (Fotó: Flickr)

Szépsége korán megmutatkozott

Catherine Deneuve filmes karrierjét, korán, mindössze 13 évesen kezdte. Legelső filmjében, az André Hunebelle rendezte Les Collégiennes-ben (1957) egy kis szereppel debütált húgával, Sylvie Dorléaccal, aki ekkor már alkalmi gyerekszínésznő volt. Catherine ezután anyja leánykori nevét, a Deneuve-öt kezdte használni, amelyet művészneveként választott, hogy megkülönböztesse magát nővéreitől. 1960-ban szerepelt Roger Vadim rendező „A hölgyek embere” című filmjében, mely beugró volt ahhoz a musicalhez (Cherbourgi esernyők) mely meghozta a fiatal Catherine számára a nagy áttörést. Roger Vadimhoz azonban nemcsak szakmai kötelék, hanem gyöngéd szálak is fűzték. Olyannyira, hogy 1963-ban megszületett a közös gyermekük, Christian, bár Deneuve és Vadim kapcsolata nem tartott sokáig.

Fotó: Flickr

A ’60-as évek ikonja

Karrierje a ’60-as évek derekára már kezdett felfelé ívelni. Roman Polanski 1965-ös Iszonyat című horror rendezésében Deneuve egy hideg, ám erotikus szépséget alakított, amiért a szakmában ráragadt a ” jeges szépség” becenév. Ezt a karaktert vitte tovább Luis Buñuel „A nap szépe” majd a „Tristana” c. filmekben is. Ennek köszönhetően két alkalommal is szerepelt meztelenül a Playboy magazin oldalán. Eközben úgy tűnt, az igaz szerelem is rátalált a gyönyörű színésznőre. David Bailey brit fotósnak fogadott örök hűséget a ’60-as évek derekán. Filmes karrierjével párhuzamosan a divatvilág is felfedezte magának. Yves Saint Laurent tervező múzsája volt, aki több híres filmjében is öltöztette Deneuve-öt, mint például a Szívdobbanás, a Mississipi szirénje vagy az 1972-es Zsaru c. filmben, amelyben Alain Delon volt a partnere.

Alain Delonnal a Zsaru c. filmben (Fotó: Flickr)

Hullámhegyek -és völgyek

A ’70-es évek elejére végleg megromlott kapcsolata a férjével, ezért elváltak. A gyönyörű Catherine-re azonban hamarosan ismét rátalált a szerelem Marcello Mastroianni személyében. Deneuve négy évig élt együtt a nálánál 20 évvel idősebb olasz színésszel, akivel négy közös filmet forgatott és kapcsolatukból egy lányuk, Chiara született. Mindeközben folyamatosan filmezett és olyan fantasztikus produkciókban láthattuk, mint a „Ne nyúlj a fehér nőhöz”, a „Szuka” , a „Vadember” az „Agresszió” vagy épp „A piros csizmás lány”. A filmezés mellett az évtized második felében már a Chanel No. 5. reklámarcát is magáénak tudhatta.

Chanel No. 5. reklámarca (Fotó: Flickr)

A diadal korszaka

Az 1980-as években Deneuve filmjei egyre merészebbek lettek. Az utolsó metró (1980) c. filmben nyújtott alakításáért elnyerte a legjobb színésznőnek járó César-díjat. A Tony Scott által rendezett „Az éhezés” (1983) című filmben pedig egy biszexuális vámpírt alakított, David Bowie-val és Susan Sarandonnal közösen. Ez a szerep jelentős számú leszbikus rajongókat hozott neki, főleg a gótikus szubkultúra körében. Catherine Deneuve énekesként is megállta a helyét. Duettet énekelt a híres Gérard Dépardieu-vel és saját albumot készített, melyre a francia könnyűzene koronázatlan királyának, Serge Gainsbourg számait énekelte fel. 1985 és 1989 között hazájában, Franciaországban ő volt a szabadság nemzeti szimbólumának „Marianne” megtestesülése. Arca megjelent a pénzérmék hátoldalán, a postabélyegeken, mellszobra pedig a polgármesteri hivatalokat díszítette. 1986-ban Catherine bemutatta saját parfümjét, mely a Deneuve nevet viselte. Ezen kívül szemüvegek, cipők, ékszerek és még üdvözlőlapok tervezője is lett.

Jelenet Az éhezés c. filmből (Fotó: Mafab)

Közel az Oscarhoz

Az 1990-es évek elején Deneuve egyik legjelentősebb szerepe az 1992-es Indokína volt, melyben Vincent Perez partnere volt, amiért Oscar-díjra jelölték a legjobb női főszereplő kategóriában, és elnyerte a második César-díjat a legjobb színésznő kategóriában. Ezen kívül kiemelkedő alakítást nyújtott André Téchiné rendező A legkedvesebb évszakom (1993) és a Tolvajok (1996) c. Alkotásaiban. Ugyanebben az időszakban az UNESCO jószolgálati nagykövetévé választotta. 1997-ben Deneuve játszotta a főszerepet Joe Cockerrel – A N’Oubliez Jamais című dalának videoklipjében.

Jó barátságot ápolt Serge Gainsbourggal is (Fotó: Flickr)

Kései évek

A 2000-es évek elején több világhírű francia márka nagykövete lett, mint például a L’Oréal Paris (2001) vagy a Louis Vuitton (2007), akinek bőrönd kollekcióját reklámozta. 2017-ben ismét együtt dolgoztak, ezúttal a márka Connected Journeys című videoklipjében, melyben Tambour Horizon okosóráját mutatta be.

Túl a 60-on még mindig elképesztő karizmája van (Fotó: Flickr)

2018 januárjában Deneuve 99 másik francia női íróval, előadóművésszel és akadémikussal együtt aláírt egy nyílt levelet, amelyben azt állította, hogy a #MeToo mozgalom túl messzire ment, boszorkányüldözéssé vált és a puritánizmus egyik formájaként ítélte el. Ezzel hatalmas botrányt kavart, amiért később minden bántalmazott nőtársától nyilvánosan bocsánatot kért.

Deneuve 1960-ban, 16 évesen kezdett dohányozni, és köztudottan napi három csomaggal is elszívott. Bár többször próbált leszokni sikertelenül, végül a 2019-es enyhe agyvérzése sikerült jobb belátásra térítenie a színésznőt. Egészsége korához képest megfelelő, ám munkatempójából azóta sem engedett. Legutóbb a Bohém Rapszódia c. film sztárjával, Rami Malekkel egyetemben tűnt fel a Cartier órareklámjában a kortalan szépség, aki meghatározta a 20. század második felének hideg szépségideálját.

Ezt ajánljuk még:

15 érdekesség a szülinapos Alain Delonról

 

FRISS CIKKEINK

Lájkold Facebook-oldalunkat,
nehogy lemaradj a
legfrissebb bejegyzéseinkről!