Alap, hogy fullos: ki finom bőrre, ki okoslámpára gerjed az autóiparban

-

Hol vannak már azok az idők, amikor a digitális klíma vagy a négy elektromos ablak jelentették az extrát az újautók megvásárlásakor. A gyártók igyekeznek minden igényt kielégíteni – aminek manapság is megkérik az árát.

Audi Q5 40 TDI (Fotó: Audi AG)

Mindenre fény derül

Az Audinál (is) évekre visszanyúló hagyománya van a fényszórókkal történő újításoknak. Legyen szó akár a futó sávként funkcionáló indexről vagy a debütálás előtt álló RS3-ról, aminek első fényszórója a kockászászló motívumot kaphat a kiszivárgott fotók tanulsága szerint.

Nemrég a Q5-tel leplezték le a következő generációs technológiát, a digitális OLED-et. (Büszkén jegyzik meg, ők az elsők az iparban, akik digitalizálják a hátsó fényszórókat.) Az OLED egyik előnye, hogy remekül lehet szabályozni a fényerejét, így nagy kontrasztokat lehet elérni, ergo kiválóan szegmentálható a felület. A Q5-ön a hátsó lámpatestek mintegy külső kijelzőkké válnak, 18 szegmensből állnak, és háromféle dizájn megjelenítése közül választhatnak azok, akik kifizetik a technológia felárát.

A biztonságot is szolgálja az okos fényjáték: ha a forgalom másik résztvevője 2 méteren belülre kerül egy álló Q5-höz, akkor az összes OLED-egység működésbe lép – mintegy figyelmeztetőként. Amint a négykarikás SUV újra mozgásba lendül, visszaáll a megszokott világítási séma. Az Audi szerint ez még csak a kezdet, és a jövőben különböző jeleket lehet majd megjeleníteni, segítve és fokozva a közúti biztonságot.

A Mercedes forradalmian új légzsákja (Fotó: Daimler AG)

Világelső a Mercedes – hátsó légzsákban

Az egyelőre még álcafestésbe burkolózó új S-osztály sem fog szűkölködni a technológiai innovációkban, melyek közül az egyik a passzív biztonságot szolgálja. Ez nem más, mint az első ülések háttámlájába beépített légzsák, új szintre emelve a hátsó sorban helyet foglalók védelmét. Köszönhetően innovatív, sűrített gázzal töltött csőszerkezetű struktúrájának, a légzsákok rendkívül finoman nyílnak. Használatuk révén jelentősen csökkenthető a fejre és nyakra eső terhelés a becsapódás során, emelik ki a sajtóanyagban.

Dr Thomas W. Hellmuth biztonságért felelős mérnök megjegyezte, természetesen az utasoknak továbbra is be kell kötniük magukat a megfelelő védelem érdekében. Ez a folyamat még intuitívabbá válik a megvilágított övcsatok használatával.

3D faborítás a Bentley Flying Spurban (Fotó: Bentley)

3D-s faborítással villant a Bentley

Az új Flying Spurban mutatkozott be a világ első 3D megmunkálású faborítása. Az elgondolás nem teljesen mai, hiszen már 2015-ben „elhintették” az EXP 10 Speed 6 nevű koncepcióval, de immár sorozatérett formában is élvezhetik a kellően tehetős utasok. A hátsó ajtópaneleknél alkalmazott borításokat egyetlen „tömbből” alakítják ki, minden esetben fenntartható forrásból származó amerikai dió- vagy cseresznyefából.

Az eljárási folyamat annyira bonyolult, hogy 18 hónapon át tartott, mire realizálni tudták a Bentley Mulliner szakemberei. A gépi megmunkálás során mindössze 0.1 milliméter a tolerancia, a vágásokat kézzel fejezik be a tökéletes minőség elérése érdekében.

Lexus UX 300e (Fotó: Lexus)

Origami után sashiko

Pár éve azzal kedveskedett a Lexus a finomságokra áhítozó vevőkörnek, hogy az LS luxuslimuzin ajtópaneljeinek bőrborítását az origami papírhajtogatás évszázados művészetére támaszkodva formázták meg. A Lexus UX 300e – mely a japánok első teljesen elektromos hajtású modellje – sportos bőrözésének kialakítását a sashiko nevű ősi japán öltéstechnika ihlette, amit a judo- és a kendoruhák varrásánál használnak.

Hogy a kárpitok látványa a crossover jellegzetes hűtőrácsának vizuális hatását idézze, a Lexus kézműves mesterei nemcsak öltésekkel, hanem geometrikus mintázatú perforálással is díszítik a bőrfelületet – így ölt testet a művészet és a funkcionalitás kifinomult párosa.

KIADVÁNYAINK

FRISS CIKKEINK

Kövess minket a Facebookon is!


This will close in 30 seconds