Szabadtéri konferenciát szervez a kültéri tanulás és tanítás jegyében a CAN Architects építésziroda csapata Tihanyban.
A tanév és az ősz kezdetével sem érnek véget az izgalmas, szabadtéri programok a Balaton közelségében. Szeptember 23-án (szombaton) a CAN Architects jóvoltából idén először kerül megrendezésre a Tanulni szabad! nevet viselő konferencia, ami Magyarország kültéri tanulással foglalkozó szakértőit és jógyakorlatait gyűjti össze, némi külföldi kitekintéssel. A konferencia helyszínét a Magyar Képzőművészeti Egyetem Tihanyi Művésztelepe adja.
A természeti környezet tudatos érzékelése az attól való eltávolodás során egyre intenzívebb igényként merül fel a kortárs pedagógiákban. A “Vissza a természethez!” reneszánszának legfőbb oka és mozgatója, hogy a természet-kapcsolat integrálja az otthon és az oktatási rendszer kettős univerzumát, ahol az iskola sok esetben a mindennapi élettől leválasztott virtuális térként működik. A kültéri tanulás (újra)integrálása a közoktatásba lényegében egy arra irányuló kísérlet, hogy a gyermekeket visszakapcsolja abba a természeti és épített környezetbe, amely az emberiség történelmének szinte teljes idejében a mindennapok közegét jelentette.
A Tanulni Szabad! konferencia célja a kültéri tanulás és tanítás iránt érdeklődő pedagógusok, diákok, szülők, valamint a környezet hatásaival és alakításával foglalkozó szakemberek, pszichológusok, környezetpszichológusok, építészek, tájépítészek megszólítása és a számukra elérhető lehetőségek felmutatása. Az esemény példát mutat: az előadások, kerekasztal-beszélgetések és minta-foglalkozások a Magyar Képzőművészeti Egyetem Tihanyi Művésztelepének átmeneti és külső tereiben történnek, az épített kültér és a természeti környezet, mint tanulási felületek használatával.
“Minden iskolának van valamekkora udvara, külterei és közterekkel kapcsolódik a település többi részéhez. Ezek tanulási felületként való használata nemcsak fiziológiailag előnyös (friss levegő, természetes fény, mozgás), de a 21. század kihívásaira választ kereső reformpedagógiák alapján az iskola és a mindennapi élet célzott integrációját, a szociális és érzelmi kompetenciák fejlesztését is biztosítja. A magyar közoktatásban a környezet-használat rengeteg csírája jelenik meg, ezek felmutatása, elemzése, kipróbálása mentén nem csak a tudásátadásról szól, hanem hálózatépítésről és közös stratégiai folyamatok meghatározásáról, hogy a kültéri tanulás beépüljön a közoktatás rendszerébe, kitágítva a következő évtizedekben tanuló gyermekek lehetőségeit a világ pontosabb, mélyebb megismerésére.” – mondta Köninger Szilárd építész, a CAN Architects társalapítója
A Veszprém-Balaton 2023 Európa Kulturális Fővárosa program által támogatott Tanulni szabad! konferencia a kültéri tanulás jógyakorlatainak tárháza, elméleti kutatások és gyakorlati foglalkozások gyűjteménye. Az eseményen 20 perces előadások és 40 perces gyakorlati workshopok váltják majd egymást, a közoktatás jellemző napirendjét követve.
A konferencián a részvétel ingyenes, a részletes program, illetve a regisztrációs űrlap már elérhető a Tanulni szabad! saját felületein.