spot_imgspot_img
spot_img

Kulcskérdés lett a céges flották üzemanyag felhasználása

-

Article Top Ad (AdSense)

A tartósan magas üzemanyagárak, valamint a cégautók esetében a kedvezményes tankolási lehetőség eltörlése komoly kihívás elé állítja a cégeket. „Az üzemanyag-felhasználás csökkentése korábban is szempont volt, de most még égetőbbé vált. Éppen ezért céges flottáknál célszerű segítségül hívni a telematikát, illetve egyes esetekben a járműinformatikát, ami már egy néhány autóból álló flotta esetében is gyorsan megtérülő beruházás lehet” – mutatott rá Nagy Zsolt, a magyar tulajdonú Inventure Automotive vezérigazgatója.  

Az üzemanyagok ára soha nem látott magasságokba emelkedett az idén és az előrejelzések szerint a helyzet még jó darabig nem fog változni. A nem hatósági áras gázolaj és a benzin augusztus végén érte el a csúcsot idehaza, előbbi esetében 824 forintot, utóbbi esetében pedig 687 forintot kértek el egy liternyi mennyiségért a kutakon. Szeptember elején az üzemanyagok ára ugyan csökkenésnek indult, de szakértők szerint ez csak átmeneti, ugyanis az OPEC tagországok úgy döntöttek, hogy az augusztusi lazítást követően októberben 100 ezer hordóval csökkentik a napi kitermelt olajmennyiséget.  

A műszaki állapot alapvető tényező 

A megemelkedett üzemanyag és szervizköltségek, valamint az alkatrészellátás akadozása miatt sok üzemeltető kényszerül rá, hogy tovább optimalizálja flottája működését. „A járművekkel kapcsolatos költségek többtucat tényező együttes monitorozásával, az adatok elemzése és értelmezése segítségével csökkenthetőek igazán hatékonyan” – emelte ki Nagy Zsolt, az Inventure Automotive vezérigazgatója. Bármilyen típusú járműről is legyen szó, a műszaki állapot egyáltalán nem elhanyagolandó tényező. Ha például szorulnak a fékek, vagy nem megfelelő a futómű beállítása, a szokásosnál nagyobb lehet a fogyasztás. Ugyanezt okozhatja egy eltömődött levegő-, vagy üzemanyagszűrő is. Szintén meghatározó tényező az optimális gumiabroncs nyomás, amelyre a legtöbben csak a szezonális kerékcsere idején fordítanak figyelmet.  

autó
Fotó: Pixabay.com

Az üzemeltető „mindent láthat” 

Rendszeres, napi használat esetén kifizetődő előre gondolkodni. Sokat lehet spórolni időben, illetve az üzemanyag-felhasználás terén is, ha a sofőr előre és tudatosan tervezi meg az útvonalat. Az útvonaltervezésnél elkerülhetővé válik a dugóban történő araszolás, valamint a motor alapjárati működtetése, ami eleve többletüzemanyag-fogyasztással jár. A nyugodt, visszafogott, intenzív gyorsításoktól mentes vezetési stílus takarékos üzemanyag-felhasználást, valamint az szervizköltségek terén is megtakarítást eredményez. „A modern járműinformatikai megoldásokkal az üzemeltetők olyan tényezőkről is pontos képet kaphatnak, amelyek korábban elképzelhetetlenek voltak. Folyamatosan látható és elemezhető a flotta aktuális üzemanyag-fogyasztása, a gépjárművek alapjáraton töltött ideje, a hirtelen gyorsítások, vagy fékezések, az ABS használat, vagy a kiugró, átlagon felüli fordulatszámok. Egyszóval szinte mindenről, ami negatívan befolyásolhatja a járművek üzemanyag-fogyasztását” –  fűzte hozzá Nagy Zsolt.  

Gyorsan megtérülő fejlesztés 

Céges flottáknál a járműinformatika már néhány autó esetében is megtérülő beruházás lehet. Korábban személyautóknál 10 darabtól, haszonjárműveknél pedig már 5 darabos flottáktól javasolták a használatát. A mai üzemanyagárak, szervízdíjak és napidíjak mellett már kisebb, 2-5 járműből álló flottáknál fél éven belül megtérülhet. Nagyobb, 15-20 darabos flották esetén pedig akár 10-40 százalékot lehet spórolni a járművekkel kapcsolatos költségekkel. Egy telematikai rendszer a jellemzően havidíjas modellben kínált szolgáltatás miatt minimális indulóköltségekkel vagy akár indulóköltségek nélkül is bevezethető, ami az aktuális üzemanyagárak, szerviz és alkatrész-költségek mellett akár már 2-3 hónap után megtérülhet.  

Manapság a legnépszerűbb telematikai megoldások közé tartozik az útvonalelemzés, a kötelező szervizek, vagy lejáró okmányok miatti riasztások. Népszerű szolgáltatásnak tekinthető még az üzemanyag szint mérése, valamint a jármű fogyasztásának követése. Ugyancsak fontos szemponttá vált az autóhasználathoz köthető riportok elkészítése, amelyekből azonnal a dolgozók milyen költséget generálnak a cégnek a jármű magáncélú használatával. 

A Frotcom online kalkulátora alapján bárki kiszámolhatja, hogy egy adott futásteljesítmény, illetve átlagfogyasztás mellett nagyságrendileg mennyit spórolhat ilyen rendszerek segítségével. Természetesen ilyen szolgáltatást több magyar cég is nyújt, például: https://www.easytrack.hu/ceges-uzemanyaghasznalat . „Azt tapasztaljuk, hogy világszerte egyre több vállalkozás veszi alaposan újra górcső alá a sofőrök teljesítményét, a választott útvonalak hatékonyságát – akár üzemanyagra, akár sikeresen végrehajtott kiszállításokra vetítve. A járműinformatika segítségével ezek a faktorok hiteles adatokra támaszkodva sokrétűen mérhetőek” – összegezte a járműinformatikai szakértő Inventure Automotive vezetője. 

céges autó
Fotó: Pixabay.com

Az Inventure Automotive-ról 

A magyar tulajdonú Inventure Automotive 20 éves múlttal és jelentős tapasztalattal rendelkezik a járműinformatikában. A cég jelenleg több mint 85 országban értékesíti termékeit és szolgáltatásait továbbá a világon azon kevesek közé tartozik, akik járműgyártó független kontaktus mentes CAN-busz olvasási és feldolgozási megoldásokat kínálnak. Termékei a világ 5 kontinensén vannak jelen, megoldásait már világszerte sok százezer járműben alkalmazzák ügyfeleik megelégedéssel az EU-ban, az Egyesült Királyságban, Mexikóban, Szaúd-Arábiában, Kanadában, az USA-ban, Törökországban és Dél-Afrikában. Az Inventure Automotive központja Budapesten működik.

Kategória:
 

FRISS CIKKEINK

Lájkold Facebook-oldalunkat,
nehogy lemaradj a
legfrissebb bejegyzéseinkről!