Kinek a felelőssége a digitális ismeretek előmozdítása?

-

A Vodafone Alapítvány 11 európai országban kérdezte a tanárokat arról, milyen oktatási programokkal erősítenék a fiatalok digitális kompetenciáit. A felmérés rámutatott: a pedagógusok ugyan rendkívül fontosnak tartják a diákok ezen ismereteinek bővítését, ugyanakkor nem rendelkeznek kellő tapasztalattal a digitális tanítás terén.

A Vodafone Alapítvány új nemzetközi jelentése szerint az európai tanárok nem rendelkeznek kellő tapasztalattal a digitális tanítás terén. A tizenegy európai ország 3000 tanárának megkérdezésével készült felmérés rámutat, hogy a társadalmi és technológiai igények hogyan alakítják át az európai oktatást. És hol van szükségük a tanároknak támogatásra ahhoz, hogy boldoguljanak a technológia által vezérelt világban.

digitális ismeretek
“Fotó: Envato Elements”

A világjárvány alatti iskolabezárások miatt sok intézmény mozdult el a digitális oktatás felé. Az európai tanárok digitális készségei között mégis jelentős eltérések mutatkoznak. A megkérdezettek 20 százaléka állítja, hogy kevés vagy semmilyen tapasztalattal nem rendelkezik a digitális technológia tanításban való használatáról. A pedagógusok 92 százaléka úgy véli, hogy az iskolák felelőssége a digitális írástudás előmozdítása. Ugyanakkor nagyobb részük azt érzi, több képzésre lenne szükségük ezen a területen. A felmérés szerint a digitális tanítással kapcsolatos képzések három legvonzóbb témája a digitális technológia használata a személyre szabott tanulás támogatására, a digitális tanítási és tanulási források tantárgyspecifikus használata, valamint a digitális technológia pedagógiai integrációja a tanítási és tanulási folyamatokba. A továbbképzésükhöz a tanárok maguk is az online térben hozzáférhető tananyagokat, online tanfolyamokat tartanák a leghasznosabbnak.

A tanárok és diákok digitális kompetenciafejlesztését támogató tananyagokra azért is van különösen nagy szükség, mert a 2021 májusában kiadott, a „21. századi olvasók” című OECD PISA-jelentéséből –  amely elkészültét a Vodafone Németország Alapítvány társfinanszírozta –  kiderül, hogy az európai diákok nehezen tudják kezelni az interneten és a digitális szolgáltatásokon keresztül érkező információáradatot. Idehaza tovább árnyalja képet az Európai Bizottság által közzétett DESI mutató is. 2022-ben Magyarország a digitális gazdaság és társadalom fejlettsége tekintetében a 27 uniós tagállamból a 22. helyen áll.

továbbképzés
“Fotó: Envato Elements”

A Vodafone európai alapítványai évek óta a digitális kompetenciafejlesztés hatékony elmozdításán dolgoznak, szakmai tapasztalatok és bevált gyakorlatok megosztásával. Látva azt, hogy a 21. század kihívásaira új tanítási módszerekkel és ismeretekkel lehet felkészülni, a Vodafone Alapítvány erre reagálva a magyar, holland, portugál, román, spanyol, török és német alapítványai bevonásával új páneurópai digitális kompetenciafejlesztést célzó oktatási programot jelentett be Skills Upload Junior néven. Ennek célja, hogy segítsenek a diákoknak és a pedagógusoknak a digitális technológiák kreatív, kritikus és magabiztos használatát. A Vodafone Magyarország Alapítvány ezen felül digitális tananyagokkal és játékos ötletpályázattal is támogatja a fiatalok és tanáraik készségeinek fejlesztését.

A Vodafone Magyarország Alapítvány 2020-ban indította el E-skola néven edukációs oldalát, ahol több gyakorlati, szemléletformáló és akkreditált digitális tananyagot és információt tett már közzé szülők, diákok és tanárok számára. Azért, hogy kreatívan, kritikusan és magabiztosan tanulják meg használni a digitális technológiákat. A Netszülő e-learning programok a szülőknek segítenek abban, hogy gyermekeikkel megismertessék a digitális világ előnyeit és veszélyeit. Segítsenek nekik eligazodni a digitális térben. A NetGuru pedig egy 9-14 éves gyerekeknek szóló, az internetbiztonság témáját játékosan és interaktívan feldolgozó, 3 tanórás képzés, melyet iskolai felhasználásra terveztek. Az E-skola felülete alsós tanítóknak, felsős, valamint középiskolai tanároknak is biztosít kurzust. Így ők egy 30 órás, akkreditált képzés keretében szerezhetnek gyakorlati ismereteket az IKT eszközök tanórai használatával kapcsolatban.

tanárok
“Fotó: Envato Elements”

A kezdeményezés legújabb programja a Zöld Kód – Kódolj a holnapért! Fenntarthatósági ötletpályázat, amelyet a 2022-es CodeWeek alkalmából írt ki a Vodafone Alapítvány.  A verseny során 3-8. osztályos diákoknak diákoknak olyan robotokat kell megálmodni, amelyek támogathatják a fenntartható jövőt. A beérkezett pályamunkák közül 10, a szakmai zsűri által kiválasztott ötletet a Vodafone vadonatúj székházában rendezendő döntőn szakmai mentor segítségével meg is valósíthatnak a végső megmérettetésig jutott csapatok. Így nemcsak a szervezők gazdagodhatnak egy jó ötlettel, amely megoldást adhat valamely globális kihívásra, hanem a pályázók is hasznos ismereteket szerezhetnek a kódolás és robotika izgalmas témakörében. További információ a Vodafone Magyarország oktatási programjairól és a Zöld Kód – Kódolj a holnapért! fenntarthatósági ötletpályázatról itt érhető el.

Kategória:
 

FRISS CIKKEINK

Hirdetés

Lájkold Facebook-oldalunkat,
nehogy lemaradj a
legfrissebb bejegyzéseinkről!