Az UNICEF Magyarország még a nyár elején felmérte és közzétette, hogy a magyar fiatalok kilencven százaléka szorong a klímaváltozás miatt. A most újonnan megismerhető, részletes kutatási adatok szerint sokuk számára olyannyira meghatározó a téma kapcsán érzett aggodalom, hogy még a gyerekvállalással kapcsolatos terveiket is befolyásolja. A gyerekvédelmi szervezet az új tanév elején induló nagyszabású programjával arra próbál lehetőséget biztosítani, hogy a fiatalok előremutató irányba fordíthassák ezeket a gyakran tehetetlenül megélt negatív érzéseket. Valódi tudás, tudatos cselekvés és értékes kapcsolódások révén oldhassák a szorongásukat, valamint beleszólhassanak a jövőjük alakulásába.
Ahogy azt az UNICEF Magyarország már hangsúlyozta az idén júniusban végzett kutatásának első eredményeit bemutató, komoly médiavisszhangot kiváltó korábbi sajtóközleményében: a hazai fiatalok megdöbbentően nagy többsége – kilencven százaléka – szorong valamilyen mértékben a klímaváltozás miatt. A 13-25 éves korosztály tagjainak hatvan százaléka rendszeresen, 15 százaléka pedig napi szinten foglalkozik a témával. Sokan fontosabb problémának tartják, mint a szegénységet vagy az ukrajnai háborút. Személyesen is tennének azért, hogy elejét vegyék a környezeti katasztrófának. De sokan keveslik a rendelkezésükre álló hiteles információkat és nem tudják hogyan kapcsolódhatnának be a társadalmi párbeszédbe. A gyerekvédelmi szervezet elsősorban azért tartotta fontosnak a hazai fiatalok klímaváltozással kapcsolatos attitűdjeinek felmérését, mert – ahogy azt az ENSZ gyerekjogi egyezménye is leszögezi – egyik legfontosabb feladata a gyerekek bevonása. Részvételük elősegítése az életüket befolyásoló folyamatokkal kapcsolatos döntéshozatalba.
Indul a Klímahősök program
Az UNICEF Magyarország részletesen is vizsgálta a korosztály témához kapcsolódó attitűdjét és elképzeléseit. A tanulságok ismeretében pedig úgy döntött, hogy a Deloitte Magyarország fenntarthatósági szakértőinek támogatásával és számos partnerszervezet, illetve civil szakértő bevonásával elindítja „Klímahősök” nevű kezdeményezését. A nagyszabású program legfontosabb célja, hogy a korosztályra jellemző, a fiatalok mentális egészségét is veszélyeztető tehetetlen szorongás helyett valódi tudást, részvételi, megnyilvánulási, kapcsolódási és cselekvési lehetőségeket biztosítson. A program kidolgozásában a szervezet fiatal nagykövetei is fontos szerepet vállaltak. Közülük néhányan videóban fogalmazták meg, hogy miért tartják fontosnak ezt az ügyet.
A Klímahősök program honlapján hozzáférhetőek a Deloitte Magyarország szakértői által készített, klímaváltozással, fenntarthatósággal és környezetvédelemmel foglalkozó edukációs anyagok. Az UNICEF Magyarország fiatal nagyköveteinek közreműködésével kiválasztott témakörökbe csoportosított, PDF-formátumban is letölthető ismeretterjesztő kiadványok az iskolák tanrendjébe is könnyedén beépíthetőek. De bárkinek hasznos kiindulópontként szolgálhatnak, aki szeretne strukturált, hiteles információkhoz jutni. A témakörökhöz kapcsolódóan rövid videók is készültek és készülnek majd folyamatosan a program során. Ezekben különböző szakértők válaszolják meg a fiatalok által beküldött konkrét kérdéseket. Az érdeklődők kvízek segítségével próbára tehetik frissen megszerzett tudásuka. Az elkötelezettebb Klímahősök pedig részt vehetnek kisebb-nagyobb fenntarthatóságot célzó „kihívásokban”, illetve személyes részvételre alkalmat adó rendezvényeken is.
Iskolák, osztályok és diákok jelentkezését is várják
Az UNICEF Magyarország az egyéni résztvevőkön túl várja egész iskolák vagy osztályok jelentkezését is a Klímahősök programba. Azokat, akik végigböngészik az edukációs anyagokat és kitöltik a hozzájuk kapcsolódó kvízeket, különböző őszi rendezvényekre várják majd. Ezek keretében különleges helyszíneken nyílik lehetőség a program szakmai, intézményi és vállalati partnereivel való találkozásokra.
Ezek az események nem csak arra biztosítanak remek lehetőséget a fiatalok számára, hogy személyesen beszélgessenek szakemberekkel, illetve betekintést nyerjenek különböző vállalatok és intézmények fenntarthatósággal kapcsolatos munkájába, kihívásaiba. Hanem arra is, hogy szabadon hallathassák a hangjukat. Közvetlenül kérdezhessenek arról, hogy mit tesznek a ma döntéshozói a klímaváltozás hatásainak enyhítése érdekében.
„A klímaválság több szempontból is gyerekjogi válság, hiszen nem csak a fiatal generáció jövőjéről van szó. A világ számos pontján már a jelenben is a gyerekek szenvednek legnagyobb mértékben a veszélyes éghajlati hatások következtében. És ebben a korosztályban a legjelentősebb a lelki egészséget romboló klímaszorongás is. A gyerekek jóléte és későbbi teljes életre való esélye kapcsán egyértelműen ez korunk egyik legfontosabb problémája. Amivel egy gyermekvédelmi szervezetnek foglalkoznia kell. Hálásak vagyunk partnereinknek, hogy közösen létrehozhattunk egy olyan platformot, amelyen keresztül a magyar fiatalok könnyen hozzáférhető formában kaphatják meg azt a tudást, amire vágynak. Lehetőségük nyílhat arra is, hogy hallassák a hangjukat az őket kiemelten érintő kérdésekkel kapcsolatban.” – mondta Mészáros Antónia, az UNICEF Magyarország ügyvezető igazgatója.
Az UNICEF Magyarország „Klímahősök” kampányát számos komoly, a hazai és a nemzetközi piacon is elismert cég támogatja. Így a Deloitte Magyarország, az Alteo Energiaszolgáltató Nyrt., a Dentons, az Indotek Group, a Magyar Telekom, a Microsoft és az OTP Bank.
„A Deloitte Magyarország szakértői már több mint két évtizede támogatják a vállalatokat környezetvédelmi, illetve fenntarthatósági céljaik elérésében. Nagy megtiszteltetés számunkra, hogy az UNICEF Magyarország megbízásából a fiatalok klímatudatosságát is erősíthetjük. Ösztönözve szerepvállalásukat korunk egyik legnagyobb kihívásában: a klímaválság kezelésében” – mondta Borek Flóra, a Deloitte Magyarország fenntarthatóság és klímaváltozási üzletágának menedzsere.
„A kollégáink nagyon lelkesen fogadták a UNICEF Magyarország hiánypótló kezdeményezését. Hiszen újgenerációs energiacégünk vállalati kultúrájában gyakorlatilag az alapítás óta nagyon erősen jelen van a fenntarthatóság és annak hatása a mindennapi életünkre.” – szögezte le Szabó Beatrix, az ALTEO fenntarthatóságért, valamint környezeti, egészségügyi és munkabiztonsági kérdésekért felelős igazgatója. Hozzátette: a klímatudatosság ugyanúgy megjelenik az egyéni döntések szintjén, mint abban, hogy a munkatársak tettekkel is kifejezik elkötelezettségüket az élhetőbb jövő iránt.
„Nem csupán jogi szabályozási kérdés számunkra a globális felmelegedés elleni küzdelem. Itt mindannyiunk jövője a tét. Ezért is szeretnénk az UNICEF Magyarország Klímahősök programjának részeseként minden cégnek segíteni abban, hogy fenntarthatósági, környezetvédelmi és általában minden ESG törekvésük hogyan váljon a mindennapi működésük meghatározó részévé. Célunk emellett minden joghallgatót segíteni abban, hogy tanulmányai során ezeket az irányelveket a kezdetektől aktívan alkalmazza munkája és mindennapjai során. Valamint aktív mentori szerepet vállalni a tőlük érkező környezetvédelmi ötletek megvalósításában” – mondta Dr. Király Gábor, Partner, a Dentons budapesti irodájának vezetője.
„Felelős ingatlanpiaci szereplőként egyre nagyobb hangsúlyt fektetünk és egyre jelentősebb erőforrásokat fordítunk a fenntarthatósági szempontokra is. Így csak az elmúlt két évben 16 olyan energiahatékonysági beruházást indítottunk el, amelyek összértéke meghaladja a félmilliárd forintot. Jelenleg is 25 korszerűsítési és fejlesztési projektünk van előkészítés alatt. – hangsúlyozta Pintyőke Marcell, az Indotek Group marketing és kommunikációs vezetője. – Ugyanakkor az ingatlanok üzemeltetésén, működtetésén túl az Indotek vállalati kultúrájában is jelentős szerephez jut a környezetvédelem, a fenntarthatóság. Illetve ugyanebből a megfontolásból tartjuk fontosnak az olyan projektek támogatását, mint az UNICEF Magyarország klímavédelemmel kapcsolatos kezdeményezései. A Klímahősök kampánnyal egybekötött edukációs tevékenységek vagy a fiatalok klímaszorongással kapcsolatos felmérése.”
„Abban hiszünk, hogy a digitalizáció út és eszköz is egyben a tudatosabb és fenntarthatóbb élethez. És egy-egy okos megoldással nagyon sokat tehetünk környezetünkért. Ezt a személetet szeretnénk beemelni az UNICEF Magyarországgal közösen indított Klímahősök programba is. Mely lehetővé teszi, hogy a fiatalok, döntéshozók, szakemberek és vállalati szereplők párbeszédet kezdjenek a fenntarthatósággal kapcsolatos kérdésekről. Nagyon fontosnak tartjuk, hogy a diákok is aktív résztvevői legyenek a klímaválságról szóló eszmecserének. Szabadon kérdezhessenek, érvelhessenek, vitatkozhassanak, miközben valódi, árnyalt tudásra tesznek szert és értékes betekintést kapnak a különböző szereplők kihívásaiba, szempontrendszerébe” – mondta a program kapcsán Szabó Melinda, a Magyar Telekom kereskedelmi vezérigazgató-helyettese.
„Kreativitás, segíteni akarás, tettvágy. Ezek jellemzik azokat a mai fiatalokat, akik reményeink szerint minél nagyobb számban csatlakoznak majd az UNICEF Magyarország kezdeményezéséhez. A Microsoftnál már jó ideje látjuk azt a tendenciát, hogy az iskolapadon túl is egyre több diák mutat érdeklődést a digitális technológia, a kódolás és a mesterséges intelligencia iránt. Reméljük, hogy a Klímahősök programban résztvevő fiatalok bebizonyítják, minden esélyük megvan arra, hogy egyszer majd felnőttként is a technológia legmodernebb eszközeivel dolgoznak a fenntarthatóságért. Épp ezért a Microsoft örömmel karolja fel ezeket a tehetségeket” – mondta Szabó Péter, a Microsoft Magyarország igazgatója.