Egyedi, kísérleti ruhadarabokat és fülbevalót készítenek műanyag hulladékból, maradékból és használt ruhákból
2023. augusztus 28. és szeptember 3. között, immáron 12. alkalommal rendezte meg a Magyar Divat & Design Ügynökség a közép-európai régió egyik legmeghatározóbb divateseményét, a Budapest Central European Fashion Week-et, amelynek a Millenáris épületei adtak otthont.
Új márkák, a feltörekvő tervező is a figyelem középpontjába kerültek, mint amilyen a Borbala.
A Borbala márkáról
A Borbala egy budapesti és marosvásárhelyi székhelyű upcycling divatkollektíva. Egyedi, kísérleti ruhadarabokat és fülbevalót készítenek műanyag hulladékból, maradékból és használt ruhákból. Felhasználják a használt ruhákat, miközben előmozdítják a hagyományos technikákat és barkácsolási módszereket, mint a foltvarrás vagy textilkollázs. Esztétikájuk spontán és színes. A régi és az új, a hulladék és az értékes, a hagyományos és a modern fogalmával játszanak. A gyártás mellett fesztiválokon és iskolákban workshopokat is tartanak, ahol bemutatják újrahasznosítási módszereiket és felhívják a figyelmet a műanyagszennyezésre.
SS24 KOLLEKCIÓ
A gyűjtemény személyes történetmesélés, amelyet Erdély kulturális öröksége, az alapító Borbála szülőhelye ihletett. Gyerek volt a 2000-es évek elején, amikor a román társadalom gyorsan magába szívta az amerikai és nyugat-európai hatásokat, miközben megőrizte a magyar, román, szász és cigány folklór hihetetlenül gazdag és soknemzetiségű örökségét. A kollekció mindezen elemek keverékeként jött létre, a nagymama kézzel készített hímzéseitől a 2000-es évek gyermekrajzfilmfiguráiig. A kollekció számos kézzel készített és barkács technológiát, játékos felületeket és merész, kontrasztos textúrákat tartalmaz. A ruhák teljesen újrahasznosított anyagokból készült, és sok darab egyedi. A hagyományos sziluettek kortárs, sokoldalú ruhadarabokká válnak, amelyek beilleszthetők a mai ruhatárba. Ugyanakkor új lehetőségeket keresnek a felelősségteljesebb és fenntarthatóbb öltözködéshez.