Elhunyt Peter Brook, a XX. század legnagyobb film- és színházrendezője

-

97 éves korában távozott el Peter Brook. Olyan filmek kötődnek a nevéhez, mint a Koldusopera, A legyek ura, Lear király.

Londoban, 1925. március 21-én született az angol színházi és filmrendező, akit a XX. század egyik legnagyobb rendezőjeként emlegetették.

Már egészen fiatalon rajongott filmekért és színházért. Oxfordban lett egyetemista, és egyetemi éveiben 1942-ben, egy amatőr társulattal színre vitte Marlowe Doktor Faustus című tragédiáját.

Eleinte kisebb társulatoknál volt rendező, majd 1947 és 1950 között produkciós rendező volt London legjelentősebb operaházában, a Covent Gardenben. Itt az egyik híres rendezése Richard Strauss Salome című operája volt 1949-ben, amihez a spanyol szürrealista művész, Salvador Dalí tervezett díszleteket és jelmezeket.

Az 50-es és 60-as években sokat vendégeskedett Párizsban és New York-ban, ahol több mint 50 drámát, hét operát és több filmet is rendezett. 1962-től a Royal Shakespeare Company igazgatójaként számos Shakespeare-drámát újrafilmesített.

Fontosabb filmjei közé tartozik az 1963-as A legyek ura,  a Jean-Paul Marat üldöztetése és meggyilkolása, és néhány Shakespeare-mű (Lear király, Szentivánéji álom, Hamlett). Viszont legnagyobb munkáinak egyike a 10 éven keresztül készült, az indiai hőseposzból, a Mahábháratából készített kilencórás színpadi darab, illetve hatórás film.

 

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

 

Cinzia Mabel Cordella (@corcinzia) által megosztott bejegyzés

Több évtizednyi évnyi siker után kijelentette, hogy „kimerítette a konvencionális színház lehetőségeit”, elköltözött Franciaországba, ahol kísérleti színházcsinálásba fogott. 1970-ben Párizsban Nemzetközi Színházkutató Központot hozott létre, majd négy évvel később megnyitotta első színházát a Bouffes du Nord épületében, ahol különböző kultúrákból érkezett színészekkel monumentális, egzotikus hatású előadásokat rendezett. Az autentikus és hiteles színjátszás érdekében Afrikában, Iránban, az Egyesült Államokban is folyatott kísérleti munkákat.

A színházi Tony-díjat a legjobb rendezésért kétszer kapott, a Marat/Sade 1966-os és a Szentivánéji álom 1971-es színpadra állításáért. 2008-ban Ibsen-díjat kapott, amelyek azoknak ítélnek oda, akik a legnagyobb új művészi dimenziókat hozzák a színház világába.

Mindeközben az írásra is maradt ideje. Az üres tér című színházelméleti műve magyarul is megjelent, amelyben azt ecsetelte, hogy a rendező az előadás legfőbb teremtő ereje. Több új technikát vett át Jerzy Grotowski lengyel, valamint Julian Beck amerikai rendezőtől.

 

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

 

Libération (@liberationfr) által megosztott bejegyzés

2010-ben a Budapesten is bemutatásra került Varázsfuvola-adaptációjával 36 év után leköszönt a párizsi Bouffes du Nord színház igazgatói posztjáról.

Peter Brook új távlatokat nyitott a kortárs dramaturgiában, és elősegítette a különböző kultúrák, Európa, Afrika és Ázsia kultúrája közötti eszmecserét. Tehetségét a gyermekei is örökölték, akik: Simon Brook filmrendező és Irina Brook színházi rendező. Felesége Natasha Parry brit színésznő 2015-ben elhunyt.

 

FRISS CIKKEINK

Hirdetés

Lájkold Facebook-oldalunkat,
nehogy lemaradj a
legfrissebb bejegyzéseinkről!