A Lexus sláger crossovere, az UX nagy várakozások övezte akkumulátoros elektromos változata a világ első Japánban gyártott elektromos luxusautója lesz. A Magyarországon is elképesztően sikeres öntöltő hibrid elektromos változathoz hasonlóan (UX 300h) a jövő év második felében érkező vadonatúj UX 300e is magában hordozza a japán kézműves hagyományok esszenciáját: utasterének kialakítását is a japán építészet ihlette, a műszerfal ‘washi’ borítása a papírból készült japán tolóajtók textúráját idézi, míg az üléseket az 1200 éves ‘sashiko’ varrási technika díszíti. A vadonatúj UX 300e kifinomult tervezési megoldásai a legendás ‘Omotenashi’ vendégszeretetet testesítik meg, az autót pedig a híres Takumi kézműves mesterek készítik a világ legtöbb díjat elnyert autógyárában.
Néhány európai országban már idén ősztől kapható, hazánkba a tervek szerint a jövő év második felében érkezik a cég új, tisztán elektromos hajtású crossovere, amely nemcsak azért tipikusan japán, mert a híres Takumi kézművesek készítik féltő gonddal, hanem azért is, mert dizájnja rengeteg tradicionális japán elemet ötvöz. Az UX 300e Japán legelső, tisztán elektromos hajtású luxusautója. A jármű látványosan igazolja a gyártó törekvését, hogy az alternatív hajtásláncok piacvezetőjeként egyre gyarapítsa kínálatát: a márka már most is tízféle öntöltő hibrid modellt gyárt, amelyek közül némelyikben immár a negyedik generációs hibrid hajtás működik. Az UX 300e most tovább erősíti ezt a kínálatot, s mindeközben olyan dizájn-elemeket és anyagokat vonultat fel, amelyek a japán kulturális örökség legszebb hagyományait idézik.
A japán építészet ihletével megalkotott utastér
Az UX 300e külső méretei viszonylag kompaktak, de a dizájnerek azt akarták, hogy az autóban ülők nyitottnak és tágnak érezzék a teret. Az UX kívül viszonylag kompakt méretű, de a formatervező csapat célja az volt, hogy belül tágas és szellős legyen. Ehhez a japán építészetből merítettek ihletet.
„A japán házakhoz gyakran tartozik veranda, ami elmossa a belső és a külső tér határait, ezért könnyen lehet ki-be járkálni. A Lexus UX 300e-ben is valami hasonlót fedezhetünk fel: az autó külső és belső része között folyamatos az átmenet.” – árulja el Tetsuo Miki, az UX 300e vezető formatervezője.
A hatás olyan, mintha a műszerfal felső része kinyúlna kívülre, a motorháztetőre. Ez kellemes, nyitott érzetet teremt, a vezető pedig ezáltal jól érzékeli az autó külső méreteit, és könnyebben manőverez a szűk helyen.
Fényűző kidolgozású kabin, tradicionális anyagok
A volán mögött ülve azonnal szembeötlik a műszerfal borítása, amelynek textúrája a tradicionális japán házakban használt tolóajtók papírjának szemcsés mintázatát idézi. Az ülések puha, mégis erős bőrkárpitozása az 1200 éves japán ‘sashiko’ varrási technikával készül. Az így kialakított felületet különleges perforáció díszíti, amit gyönyörűen összehangolt matematikai görbék alkotnak, egyedi megjelenéssel ruházva fel az autó üléseit.
“A hagyományos ‘sashiko’ varrásban centiméterenként négy öltés is van, ami nagyon erőssé teszi, ezért is használják már régóta a japán tűzoltó-egyenruhák az aikido öltözékek készítéséhez.” – magyarázza el Keiko Shishido, a vállalat utastér-dizájnere.
Kifinomult dizájn-megoldások az ‘Omotenashi’ vendégszeretet jegyében
Az ősi japán Omotenashi filozófia újjáéled az autóban, hiszen a Lexus dizájnerei és mérnökei úgy dolgoztak, hogy elképzelték: a vásárlót nem egy utastérben, hanem saját otthonukban látják vendégül. Így az UX 300e minden megoldását az a szemlélet hatja át, aminek szellemében a vendéglátó elébe megy vendégei elvárásainak, még azelőtt kielégítve igényeiket, hogy azok egyáltalán felmerülnének. Jó példa erre az UX 300e ablaktörlője, ami automatikusan leáll, ha valaki kinyitja az ajtót, hogy ne fröcskölje le az esőben ki-vagy beszálló utasokat. A csomagok ki- és bepakolását kézhasználat nélkül nyitható csomagtérajtó könnyíti meg. Az S-Flow klímavezérlés enyhén savas kémhatású nanoe® ionokat juttat a kabinba, tisztítva a levegőt, és gyengéden hidratálva az utasok bőrét és haját. Az UX 300e vásárlói különleges akusztikus üvegezést is rendelhetnek, ami kiszűri a külső zajokat. Az elektromos ablakemelők mozgása a zárás előtt lelassul, hogy ugyanolyan zajtalan legyen, mint a ‘fusuma’ (tolóajtó) becsukása a kifinomult japán éttermekben. Az ‘Omotenashi’ hatását a vezető a Link alkalmazásban is megtapasztalhatja, ami olyan személyre szabott szolgáltatásokkal fokozza az Electrified élményt, mint a távolról vezérelhető töltés és légkondicionálás, vagy a töltőállomás-keresés. A rendszer nemcsak a teljes európai töltőpont-hálózatot tartalmazza, hanem azt is jelzi, hogy éppen szabad-e az állomás, milyen töltési sebesség érhető el ott, és mennyibe kerül a feltöltés.
Az autót Takumi kézműves mesterek készítik a világ legtöbb díjat elnyert autógyárában
Jól példázza a Lexus szigorú minőségi elvárásait a Takumi mesterek munkája a díjnyertes Kyushu gyárban. Ezek a modern kézművesek legalább 15 éven át tökéletesítették készségeiket; aprólékos munkájuk az UX300e minden centiméterén megtapasztalható, a bonyolult ülésvarrástól a gyönyörű, kézzel csiszolt fényezésen át a ‘süketszoba-vizsgálatig’, ahol egy Takumi a végtelenül finommá fejlesztett hallásával és tapintásával a kabin legkisebb zaját vagy rezgését is észreveszi.