Megválasztották 2022 legjobb kisautóját

-

Harmadik alkalommal szervezte meg az Év Magyar Autója versenyt az Autós Nagykoalíció és a Járműipar.hu, a megmérettetésre ezúttal 26 márka 58 modellt jelölt. A Magyar Év Autója 2022-es díjat nyolc kategóriában osztották ki, ebből két kategóriában végzett első helyen a Toyota, egy kategóriában pedig egy Lexus modell vitte el a prímet, ezen felül több további dobogós helyet is szerzett a két márka. A zsűri ítélete szerint 2022-ben nincs jobb kisautó a Toyota Yaris Crossnál. 

Immáron harmadik éve választja ki a nagy példányszámú illetve olvasottságú online és print lapok elismert autós szakújságíróiból álló független szakmai zsűri (tagjai: Biró Csongor, Csordás Gábor, Gulyás Péter, Katona Mátyás, Miklós-Illés Kálmán) hogy több kategóriában melyik lesz a magyar autópiacon a „legmagyarabb”, a „legjobb” és a „legzöldebb” autó. A mára Magyarországon piacvezető Toyota és prémium márkája, a Lexus az előző évekhez hasonlóan 2022-ben is rendkívül jól szerepelt a megmérettetésen, így a szakmai zsűri döntése egybecseng a vásárlók értékítéletével. A Magyar Év Autója 2022-es díjat a Toyota hiánypótló vadonatúj crossovere, a Yaris Cross kapta meg a kisautó kategóriában, amelynek forgalmazása az idei év elején kezdődött el Magyarországon, ám sokan azt várják, hogy nagyon hamar szegmense legkedveltebb autója lehet.

A 2021-es Év Autója díjas Yaris padlólemezére épülő vadonatúj Yaris Cross hiánypótló modellként érkezett meg a Toyota kínálatába, hiszen a legnagyobb európai újautószegmensnek számító kisméretű crossoverek kategóriájában a Toyota eddig nem kínált alternatívát. Ezzel, illetve a mini crossoverek szegmensét erősítő, ugyancsak idén érkező Aygo X crossoverrel ugyanakkor teljessé vált a Toyota SUV kínálata. Az Aygo X, a Yaris Cross, a C-HR és az ebben a méretben az idei év második felében érkező Corolla Cross, a RAV4, a szintén idén késő nyáron érkező bZ4X valamint a Highlander révén így a Toyota hat méretben hét SUV modellt kínál majd idéntől, amelyből öt érhető el öntöltő hibrid elektromos, egy plug-in hibrid elektromos és további egy pedig akkumulátoros elektromos hajtással.

Nem ez az első rangos elismerés amit vadonatúj Yaris Cross kapott

Túlzás nélkül kijelenthető, hogy a siker a 2021-es Év Autója díjas Yaris padlólemezére épülő vadonatúj Yaris Cross DNS-ében van, hiszen a Toyota vadonatúj slágervárományos crossovere januárban már elhozta a mértékadó brit What Car? magazin 2022-es True MPG (Valódi fogyasztás) díját, miután új átlagfogyasztási rekordot állított fel a magazin független tesztjén, egy hónappal később pedig a 2022-es Világ Városi Autója díj döntősei közé is bekerült.  A What Car? által is méltatott üzemanyag-hatékonyság és a csekély emisszió egyébiránt csak egy a világ jelenleg sorozatgyártásban elérhető legfejlettebb, negyedik generációs öntöltő hibrid elektromos hajtásával is megrendelhető Yaris Cross vonzó tulajdonságai közül. A modellben a nagyvonalú és rugalmas utastér kompakt, városbarát dimenziókkal párosul, míg a vagány, trendi formaterv a Toyota SUV örökségéből merít. A robosztus, mégis kedves forma pedig nem pusztán üres ígéret: a Yaris Cross ugyanis elérhető a Toyota több modellben már bizonyított AWD-i intelligens összkerékhajtási rendszerével is. A mindehhez társuló kedvező, 6.650.000 Forintos indulóárat is figyelembe véve vadonatúj Yaris Crossnak így minden esélye meg van arra, hogy Magyarországon is szegmense egyik legkedveltebb modellje legyen, abban pedig, hogy már alig megérkezése után is keveseknek kell bemutatni, kétségkívül szerepe van annak is, hogy a modell márkanagykövete nem más, mint a többszörösen díjazott, és több televíziós műsorban, köztük  a Dancing with the Starsban országos ismertséget és népszerűséget szerző táncos Molnár Andi.

A kompakt méretet ötvözi a meglepő tágassággal

A Yaris Cross, hasonlóan a Yarishoz, 2560 mm-es tengelytávolságával készül, de a jármű 240 mm-rel hosszabb, mivel első túlnyúlása 60, hátsó túlnyúlása pedig 180 mm-rel nagyobb, így a belső tere is megnőtt. A hasmagasság 30 mm-rel gyarapodott, és a karosszéria is 90 mm-rel magasabb és 20 mm-rel szélesebb lett a Yarishoz képest. A padlólemez kimagasló merevséget, alacsony súlypontot és jól kiegyensúlyozott futóművet biztosít, így az erre épült autók élvezetesen és stabilan irányíthatók, miközben kényelmesen rugóznak. Mindennek köszönhetően a Yaris Cross vásárlói továbbra is számíthatnak a Yaris által kínált lendületes vezetési élményre, fejlett biztonsági technológiákra és csekély üzemanyag-fogyasztására, emellett pedig olyan újszerű értékekre is, amelyek révén ez nagyvárosi, kompakt SUV hűen tükrözi vezetőjének és utasainak egyéniségét és életstílusát. Az új Yaris Crosst kiegyensúlyozott és kifinomult arányok jellemzik, amelyek érzékletesen kihangsúlyozzák az SUV-modellekre jellemző robusztus, látványos stílust, mindehhez pedig az aktív életstílust szolgáló, könnyen használható és kompromisszumoktól mentes csomagtér társul.

Urbánus, kifinomult formavilág és egy SUV erőteljes kiállása

A „robusztus és minimalista” koncepció egyik fontos kulcsszava a „felvillanyozóan intelligens” volt; mindez érzékletesen írja le a Yaris Cross vadonatúj formatervét. A Toyota olyan karosszériát szeretett volna megalkotni, ami egyszerre intelligens és energikus, és amelynek gyönyörűen kiegyensúlyozott arányai vonzzák a tekintetet. A rettenthetetlen hatást keltő orr-rész letisztult, erősen térhatású kialakítását markáns műanyag elemek hangsúlyozzák ki a sárvédőkön és az alsó légbeömlőn. Az oldalnézet meghatározó eleme a fényszóróktól a hátsó lámpatestekig végignyúló vízszintes vonal, ami teljesítményt és dinamikus vezethetőséget sugall. A hátsó ajtótól a kabin első részéig futó, különleges karaktervonal jól érzékelteti az utastér tágasságát. A hátsó traktus középső részének szögletes kialakítása és a nagyméretű csomagtérajtó-nyílás világosan jelzi az autó praktikus kialakítását. A hátsó sárvédő formája és a hosszú túlnyúlás robusztus hatást kelt – éppen úgy, mint elöl. Legalább ilyen látványos az autó belső utastere is. A középkonzol pereme a display audio kijelzőjében folytatódik; ez a függőleges vonal kihangsúlyozza a dizájn robusztusságát. A mérnökök optimális pozícióban helyezték el az üléseket, a kormánykereket, a váltókart és minden kezelőszervet. A színes LCD multi-információs kijelző remekül áttekinthető, a display audio és a műszeregység pedig kifejezetten magasra került, hogy a vezetőnek a lehető legkevésbé kelljen elfordítania a tekintetét. Ugyanezt a célt szolgálja a head-up kijelző (HUD) alkalmazása is. A műszerfal felső részét lágy párnázás borítja, de az egész kabinban újszerű benyomást keltő anyagokból készültek a burkolatok. Ennek és más ötletes megoldásoknak köszönhetően az utastér határozottan kifinomult és kényelmes.

Meggyőző és  praktikus csomagtér – avagy a Toyota Smart Cargo

A padlót az alsó pozícióban rögzítve a csomagtér 390 literes, ami kimagasló érték a kompakt SUV kategóriában. A csomagtérben elfér két bőrönd (110 literes) vagy két golftáska (9,5 colos). A tér széltében és magasságában is tekintélyes, így sokféle poggyász szállítására alkalmas. Ez a Toyota első olyan kompakt SUV-modellje, amelyben a hátsó üléssor 40/20/40 arányban, az állítható csomagtérpadló pedig 60/40 arányban osztható. A csomagok csúszkálását akasztók és állítható hevederek akadályozzák meg; ezekkel nemcsak a poggyász, hanem a különféle sporteszközök is praktikusan rögzíthetők. A Yaris Cross felszereltségi listáján a kényelmesen, kézhasználat nélkül nyitható csomagtérajtó is szerepel. Egy másik érdekes tétel az okostelefon-kulcs, ami automatikusan nyitja és zárja a csomagtartó ajtaját, ha meglendítjük a lábunkat a hátsó lökhárító alatt; ez a megoldás most először jelenik meg egy kompakt Toyota SUV-ban. A hagyományos Toyota SUV-khoz képest az ajtó majdnem kétszer gyorsabban nyílik és záródik. A Yaris Cross utasterében is sok a praktikus, tágas rakodóhely; ilyen például a könnyen elérhető középső tálca vagy a nagyméretű rekeszek az első és hátsó ajtókban.

Zseniális futómű

A könnyen kezelhető kompaktok és a robusztus SUV-k minden előnye egyben
Ahogy a Yaris esetében, a Toyota most is a kompakt autókhoz tervezett TNGA padlólemez GA-B változatát vette alapul, ami nemcsak a csekély tömegre és a rendkívüli szilárdságra, hanem az alacsony súlypontra is garanciát jelent. A Yaris Cross tervezői átalakították a futóművet, hogy az új modellváltozat is ugyanazt a kezes viselkedést és kiváló rugózási kényelmet nyújtsa, mint a Yaris. Az autó menetteljesítménye jóval túlmutat a kategória határain, mivel a mérnökök két kulcsszó (Magabiztos és Természetes) jegyében dolgoztak, így a jármű menet közben példásan stabil marad, és élvezetes természetességgel reagál a vezető utasításaira. A Yaris Cross kínálatában a hibrid változat esetében összkerékhajtás is szerepel, amivel az autó a nehéz útviszonyok közt is jól boldogul.

Intelligens összkerékhajtás

A Yaris Crosst autentikus SUV-modellé avató tulajdonságok egyike, hogy az autó – kategóriájában egyedüli hibridként – intelligens összkerékhajtási rendszerrel is megrendelhető. Az AWD-i extra stabilitást és tapadást biztosít, méghozzá a mindennapos közlekedés során ugyanúgy, mint a rossz útviszonyok közt vagy a csúszós utakon. Az elektronikus vezérlésű rendszer kisebb és könnyebb a mechanikus AWD egységeknél, és ez is hozzájárul ahhoz, hogy a Yaris Cross Hybrid AWD-i üzemanyag-fogyasztása és CO₂-kibocsátása minden más összkerékhajtású B-SUV modellénél kedvezőbb. Elinduláskor és gyorsításkor a rendszer vonóerőt közvetít a hátsó kerekekhez. Normál haladás közben a Yaris Cross elsőkerékhajtású, de ha az út csúszóssá válik – például ha az autó síkos macskaköveken, sűrű esőben, hóban vagy homokos talajon közlekedik –, az összkerékhajtás automatikusan bekapcsol, hatásosan fokozva ezzel az utasok biztonságát. Ráadásul az intelligens összkerékhajtáshoz alapáron jár egy manuális üzemmódkapcsoló, amellyel a vezető kiválaszthatja a menetstabilitást tovább javító Trail és Snow beállításokat is.

 

Kategória:
 

 

FRISS CIKKEINK

Hirdetés

Lájkold Facebook-oldalunkat,
nehogy lemaradj a
legfrissebb bejegyzéseinkről!