Maserati Levante S GranSport: magával ragadó széljárás

-

 

Egy jól megválasztott márkajelzés nemcsak a „hovatartozás” jelképe, hanem erős tudatmódosító is lehet. Nincs ez másképp a Maserati esetében sem. Stílusról és ízlésről árulkodik. Árulkodik? Inkább ordít. Fennen hirdeti, hogy itt valami egészen másról van szó. Mentes azoktól a negatív előítéletektől, amiket elsősorban német vetélytársaival kapcsolatosan hangoztatnak – legalábbis Európa e szegletében.

Mert a Maserati is exkluzív, de valahogy máshogy. A neve csengése, a logója – amihez a Bolognai Piazza Maggiore Neptune szökőkútja adta az ihletet – és a modellek kiállása alapból garantálják, hogy nem egy elcsépelt tömegtermékben érezzük magunkat. Ugyan nívós gyártó története közel sem felhőtlen sikersztori, de igyekeznek a felszínen maradni és ápolni a hagyományokat. A versenytradíció rendkívül fontos, ezt büszkén hangoztatják bármely típus kapcsán.

És önbizalomból sincs hiány. (Ez egyébként tisztán látszik az árazásnál is, de erről majd később.) Ghibli? „Nem olyan vagy, mint mindenki más.” Quattroporte? „Az olasz elegancia ikonja”. Az új dobás, az MC20 pedig valami olyasmi a szlogen szerint, amit még sosem láthattunk előtte. Mi a helyzet a Levantéval? Egyszerűen az SUV-k Maseratija.

Nevét egyébként egy mediterrán szélről kapta, melynek tulajdonsága, hogy pillanatok alatt válik viharossá. Valami hasonló mondható el cikkünk főszereplőjéről, a V6-os „alapmotorral” szerelt Levante S GranSportról is, habár a tornádót érthetően meghagyták az erősebb, V8-as változatoknak, mint a Trofeo és a GTS. Előzetesen: aki kerülné a földindulást, az megfelelő kompromisszumra lel a V6-osban.

A kicsit több mint 5 méter hosszú Levante kozmetikai frissítésen esett át a 2021-es modellévre, amit kívülről az új hűtőrács ás az átformált hátsó lámpatestek árulnak el. Hiába a jó genetika, a kor senkit sem kímél, az autóiparban pedig négy év rengeteg idő. Az impozáns hűtőrácsot az Alfieri koncepció inspirálta, egyben tisztelgés olyan elődök előtt, mint a Tipo 60 Birdcage. A hátsó lámpák bumerángformát öltöttek, a la 3200 GT.

Az összkép valahogy kerekebb és nívósabb lett, és az utastéren is csiszoltak a fejlesztések során – elsősorban az infotainmentre, a felszereltségre és az asszisztensekre koncentráltak. Kár lenne tagadni, jócskán akadt tennivaló, de az immár 10.1 colos, keretnélküli érintőképernyő tudása és megjelenése továbbra sem veszi fel a versenyt a luxusszegmens szereplőivel. A formák és a bőr gyönyörűek – utóbbi a hangzatos Zagna Pelletessuta nevet kapta és 3.5 millió forintba kerül -, de még mindig akad pár részlet, melyen finomíthattak volna az olaszok, hogy hozzák a vételárhoz passzoló szintet. Olyan tételek is felkerültek az extralistára, mint a négyzónás klíma, a váltófülek karbonból is készülhetnek, aki pedig vontatna, 2.7 tonnát is a Levante mögé akaszthat a feláras vonóhorog révén.

Ne akadékoskodjunk és toporogjunk egy helyben. Ezt az autót vezetni kell, hirdeti a Maserati. Márpedig ezen a téren remekel a Levante. Aki egy könnyed balerinára számít a színpadon, az házszámot tévesztett, hiszen 2.1 tonnás járműről beszélünk, de kategóriája – testes SUV-k – egyik legsportosabb grand tourere a Levante. A háromliteres, ikerturbós V6-os 430 lóerőt és 580 Newtonmétert teljesít az S kivitelben, ezzel ideális középutat képez a kínálatban.

A 12 irányban állítható sportüléseket úgy alakították ki, hogy a humán testalkat lehető legnagyobb spektrumát befogadják, vagyis egyfajta allrounderek, habár egy elektromos oldaltartás-állítás üdvözlendő lenne. Remek fogású sportkormány váltófülekkel, de akkor is minden rendben van, ha hagyjuk, hogy a nyolcsebességes ZF váltó maga tegye a dolgát és adaptívan alkalmazkodjon vezetési stílusunkhoz.

Gyönyörűen muzsikál és lendületesen viszi a közvetlen befecskendezéses motor a Levantét. 5.2 másodperc alatt van százon és megfutja a 264-et a GranSport S – hasznos lehet az alapból 250-re szabályozott német típusok ellen -, bármely fordulatról lelkesen ugrik meg, és jól veszi a gázt a motor, amiben nagy érdeme van a már emlegetett váltónak. Sport üzemmód kiválasztásával még szebb a hangélmény és nem marad el a durrogás sem, a légrugós futómű lejjebb engedi a kasznit a földhöz, és a lengéscsillapítók is keményebbre vehetőek. Szépen lehet vele kanyarodni és lekövetni az íveket, élvezetesen terelgethető a Levante. Nyoma sincs drabális darabosságnak. Sportos karakterű túragép, kanyarból kigyorsítva – bekapcsolt ESP mellett – jóindulatúan teszi alánk a hátulját enyhe csúsztatással. Áldásos partner a részlegesen önzáró differenciálmű a hátsó tengelyen és a Q4 összkerékhajtás.

Ha élményautózás helyett kényelmesen utaznánk, akkor jó hír, hogy a modellfrissítéssel beemelt ADAS csomag tartalmaz adaptív tempomatot és sávtartást, valamint a frissített műszeregység tájékoztat az aktuális sebességkorlátozásokról is. Nem mellesleg figyelmeztet, ha megfeledkeznénk magunkról és levesszük a kezünket a kormányról, miközben rábíztuk magunkat.

Szóval a Levantét vezetni és megélni kell. Stílusos „kiegészítő”, egyben élvezeti cikk, amin a féknyergek színét is mi választhatjuk ki öt árnyalat közül. Vágtat és meg is áll – hatdugattyús Brembo féknyergek elöl -, viharos természetű, itt-ott szeleburdi.

Mint egy párkapcsolatban a felek. Hiszen a szürke hétköznapokat fel kell dobni egy kis viharral, hogy megújuljunk és a lendület se törjön meg. Az árát meg kell fizetni – jelen konfiguráció esetében mintegy 56 millió forintot -, de ha egyszer kiszemeltünk valakit, akkor hajlandóak vagyunk mélyen a zsebünkbe nyúlni.

 

KIADVÁNYAINK

 

FRISS CIKKEINK

Hirdetés

Lájkold Facebook-oldalunkat,
nehogy lemaradj a
legfrissebb bejegyzéseinkről!