spot_imgspot_img
spot_img

A Facebook már csak az idősebb korosztályé?

-

Article Top Ad (AdSense)

A Facebook ma egy sok milliárd dolláros cég. Az internetes óriáscég mögött álló férfi, a 38 éves Mark Zuckerberg vagyona a Forbes szerint jelenleg 54,7 milliárd dollár. Közösségi média platformjára minden hónapban több milliárd felhasználó jelentkezik be, igaz tavaly óta látványos a forgalom és bevételcsökkenés, és csökken a felhasználói bázis is.

Ennek egyik oka állítólag az, hogy a fiatalabb korosztály már nem a Facebookot használja, hanem más platformok felé fordul. A másik, hogy tavaly év elején a Facebook anyavállalata, a Meta története legnagyobb, napon belüli részvényáresését szenvedte el, amelynek kiváltó oka a lehangoló pénzügyi eredmények mellett az volt, hogy a vezérigazgató, Mark Zuckerberg kifejtette: a vállalat a közösségi médiáról az új virtuális világra, a metaverzumra helyezi a fókuszt a jövőben, amit a befektetők – egyelőre – nem értékelnek pozitívan.

A kezdetek

Az egykor lázadó és optimista társaság úgy tűnik kevésbé menő, mint más közösségi média platformok. Pedig Zuckerberg cége kétségtelenül a Szilícium-völgy egyik vezető technológiai vállalata, a „Nagy Négyek” egyike az Amazon, az Apple és a Google társaságában. És ez az egész a Harvard Egyetem kollégiumi szobájában kezdődött…

Zuckerberg és néhány barátja 16 évvel ezelőtt állt elő a közösségi hálózati platform ötletével. Ami kezdetben az egyetemi hallgatók közötti kapcsolatteremtés és kommunikáció eszköze volt, mára globális jelenséggé vált, és még a The Social Network című Oscar-díjas filmet is inspirálta. Hivatalosan február 4-e a Facebook indulásának napja.

Mit tudunk a Facebook-ról azon kívül, hogy egyre több helyről halljuk: „old school”?

  • Marc Zuckerbergnek nem ez volt az első média platformja: a Facebook létrejötte előtt megalapította a meglehetősen kétes Facemash-t, amely az egyetemen tartózkodó nőket dögösségük alapján értékelte.
  • A Facebook jelenleg harmadik legnépszerűbb oldala Cristiano Ronaldoé (160 millió követővel), akit Mr. Bean követ 133 millió követővel. Az első tízben van még Shakira, a Real Madrid és persze Lionel Messi is.
  • Kínában nem lehet hozzáférni a Facebookhoz. A 2009 óta étvényben lévő tilalom értelmében tilos használni a közösségi oldalt, valamint egy csomó más Egyesült Államokbeli platformot is, például a Google-t és a Dropboxot.
  • A Facebook „Tetszik” gombja 2009-ben jelent meg. Ez a funkció 2016-ban további reakciógombok formájában bővült, beleértve a „szeretem”, „haha”, „szomorú”, „wow” és „mérges” gombokkal.
  • 2004-es indulása óta a technológiai vállalat rengeteg felvásárlást hajtott végre, beleértve a WhatsApp-ot és az Instagram-ot.
  • 2018-ban nagy vihart kavart a Cambridge Analytica-botrány, amely következtében Mark Zuckerberg adatokkal való visszaélés vádja miatt arra kényszerült, hogy tanúskodjon az amerikai Kongresszus előtt.
  • Naponta több mint 600 000 kísérletet tesznek a Facebook feltörésére.
  • A Facebook felhasználóinak csaknem 76 százaléka nő.
  • A politikai reklámozás komoly veszélyt jelent a cég számára. A közelmúltban a „politikai reklámokban megengedett hamis információk özöne” miatt Stephen King horrorregényíró lépett ki a Facebookból, és nincs a Facebookon a Tesla vezérigazgatója, Elon Musk és az Apple társalapítója, Steve Wozniak sem
  • És mára hivatalossá vált: a Facebook az idősebb korosztálynak szól. Egy jelentés szerint a tinédzserek és a fiatal felnőttek lemondanak Mark Zuckerberg közösségi hálózatáról, mivel az az 55 év felettiek körében egyre népszerűbb.
facebook
Fotó: envato.elements.com

Miért „öreges”?

Az idősebb felhasználók számának növekedése azt jelenti, hogy az 55 év felettiek a Facebook-felhasználók második legnagyobb demográfiai csoportjává válnak. Bár a Facebook eddig sikeresen meg tudta tartani a fiatalabb felhasználókat is, akik amúgy olyan szolgáltatásokra térnek át, mint az Instagram, amelyet 2012-ben vásárolt meg megvásárolt meg 1 milliárd dollárért, azért egyre többen igyekeznek például a Snapchat felé.

A Facebook felhasználói bázisának változó trendjei nagy részben az oldal algoritmusában történt változásoknak tudható be, ami inkább az idősebb felhasználókat részesíti előnyben. Ők leginkább arra használják az oldalt, hogy lépést tartsanak barátaik és családtagjaik életével. Néhány évvel ezelőtt Zuckerberg bejelentette, hogy a cég előnyben részesíti a család és a barátok bejegyzéseit a hírfolyamban, és kevesebb teret hagy olyan márkáknak és cégeknek, amelyeket a Facebook „személytelennek” ítél.

A Facebook mára a kapcsolattartás egyik eszközévé vált mindenkivel. Azokkal az emberekkel, akik régen az életünk részei voltak és akikkel nem vagyunk mindennapi kapcsolatban: volt lakótársak, egykori kollégák, azok a régi ismerősök, akikkel együtt babáztunk. A Facebook tehát részben arról szól, hogy lépést tartsunk azokkal az emberekkel, akiket korábban ismertünk… és hát 15 évesen nincs sok ilyen az ember életében…

Úgy fest, hogy jelenleg a Facebook amolyan életközepi válságban van, és meg kell tanulnia elegánsan öregedni…

 

 

FRISS CIKKEINK

Lájkold Facebook-oldalunkat,
nehogy lemaradj a
legfrissebb bejegyzéseinkről!