Védekezz vitaminnal! Avagy miből és hogyan készítsd az ételeket?  

-

Szezonális alapanyagokkal az egészségért és a szépségért!

Minden évszaknak megvannak a maga alapanyagai, amiket frissen, aktuálisan felhasználhatunk az ételek elkészítéséhez. Ezek az alapanyagok nagyban hozzájárulnak szervezetünk ellenálló képességéhez, mely főleg a jelen helyzetben elengedhetetlen. Nem csak erősíteni, vitalizálni is kell, sőt, az ünnepek alatt felszedett néhány kiló ellen sem árt tenni valami. Hogy még tudatosabban főzzünk, és még inkább felhasználjuk, amit a természet ad nekünk, számos tudományos értekezésben megtalálható. Ha az általunk fogyasztott ételek hozzáidomulnak az épp aktuális szezonhoz, már biztosak lehetünk abban, hogy megfelelően táplálkozunk. Ez egyszerűen azért van, mert a természet tudja, mire van szükségünk. Betartva ezt az egyszerű szabályt, biztosak lehetünk abban, hogy mindig a legfrissebb, és szervezetünknek legmegfelelőbb, vitamindús tápanyagokat fogyasztunk. Fontos az is a választásnál, hogy mérlegeljük, melyik zöldségnek vagy gyümölcsnek mennyire magas a tápértéke. Abban biztosak lehetünk, ami nem messziről jön, tehát nem utazik földrészeket a fogyasztóig, sokkal jobb a számunkra. A táplálkozáson kívül pedig az sem elhanyagolandó, hogy a helyi termékek megvásárlásával a helyi vállalkozásokat támogatjuk.

Mivel január végén járunk a naptárban, elsődlegesen a téli hónapokra jellemző alapanyagokból válogassunk. Birsalma, lila káposzta, cékla, naspolya, cikória, pasztinák, csicsóka, póréhagyma, fehér káposzta, sütőtök, fekete retek, téli alma, kelkáposzta, téli körte, kökény.

 

 

Birsalma:

Emésztést segítő gyümölcs, melynek magas pektintartalma miatt méregtelenítő hatása a kiemelkedő. A fogyókúrában is jó barátunk lehet ennek köszönhetően. A, B3, B6, B9, C vitamin, kalcium, vas, magnézium, foszfor, kálium, nátrium található benne jelentős mennyiségben. Ismert a gyulladáscsökkentő hatása, csökkenteni tudja a vércukorszintet, és a koleszterint a szervezetünkben. Napi egy birsalma fedezni tudja a napi C vitamin bevitelünket.

 

Lila káposzta:

Igazi csodaszer a ráncok ellen! Mivel kiemelkedő antioxidánsokban, megelőzi a bőr öregedését, segít életteli

n, üdén, fiatalon tartani. Magas kálium tartalma miatt vérnyomás problémákra kiváló, és sokan nem tudják, de magasabb a C vitamin tartalma, mint a narancsnak. Ennek köszönhetően segít erősíteni az immunrendszert. Felettébb gazdag aminosavakban, mely a gyulladások ellen fejti ki áldásos hatását. Ha valaki hallott már a káposztaleves kúráról, annak nem új információ, de rendkívül alkalmas fogyókúrához alacsony kalóriatartalmának köszönhetően.

 

 Cékla:

A cékla fantasztikus kálium-, kalcium-, vas-, szilícium-, és magnéziumforrás. Megtalálhatjuk benne a rezet, cinket, mangánt, ként, jódot, kobaltot, krómot, nikkelt, B1-, B2-, B6- és C-vitamint, folsavat. Az egyik legkiválóbb antioxidáns forrás, ezért nagy segítség a daganatos megbetegedésekkel szemben. Rendkívül hatékony a méregtelenítésben. Nagyon sokan csak savanyúság formájában fogyasztják, pedig a legtöbb vitamin a levében található, nem véletlen, hogy a smoothie receptek egyik alapvető alapanyaga. Fantasztikus a májtisztító hatása, és segédkezik a zsírok lebontásában, ezért fogyókúrához kiváló alapanyag. Nagyon jól passzol a grill húsokhoz.

 

Cikória:

Régebben csak, mint kávé volt ismert, pedig már az 1600-as évektől ismert gyógynövény. Manapság azt lehet rá mondani, az egészséges táplálkozás egyik alapvetése. Bár még mindig nem annyira mindennapi, de beszerezhető zöldségesnél, vagy salátapultoknál találhatunk rá. Magas a vízben oldódó rost tartalma, értékes antioxidáns, vitaminokat, ásványi anyagokat rejt magában. Elősegíti az emésztést, és rendszeres fogyasztásával megelőzhető a cukorbetegség.

 

 Csicsóka:

A legfontosabb a rosttartalma, mely egy inulin nevű folyékony rost. Az emésztőrendszer működését segíti, és rendkívül fontos úgynevezett detox élelmiszer, mivel a bélrendszert tisztítja, ezzel erősíti az immunrendszerünket. Fogyasztásával, C, B1, B2-vitamint, káliumot, kalciumot, magnéziumot, foszfort és cinket viszünk a szervezetbe. A vegan étrend fontos kelléke, mivel hat esszenciális aminosavat tartalmaz, ezért a fehérjepótlásban nagy szerepe lehet.

 

 Pasztinák:

Másképp: fehérrépa, paszternák. Az egyik legértékesebb gyökérzöldség. Magas a fehérje- és ásványi anyag tartalma, kiváló B- és C-vitaminforrás. Jót tesz a bélműködésnek és csökkenti a koleszterinszintet. Magas foszfortartalma miatt kiváló a csontok működéséhez, és a vércukor szinten tartásához. Legkiválóbb tulajdonsága a vízhajtó hatása, mely a vesék, az epe és az emésztőrendszer működését segíti. Kevesen tudják, hogy már a rómaiak felfedezték vágykeltő hatását, azaz afrodiziákum.

 

 Póréhagyma:

Mint minden hagyma, tisztítja a szervezetet. A, B1, B2, C és K-vitamint, folsavat, káliumot, kalciumot, magnéziumot, vasat és mangánt tartalmaz. Megelőzi az ízületi gyulladásokat, reumatikus tüneteket, csökkenti a magas vérnyomást és a koleszterinszintet. Magas folsav tartalma miatt terhes nőknek ajánlott.

 

 

Kökény:

Különleges növény, a gasztronómiában is előszeretettel használják, de mint gyógynövény is ismeretes. Szív- és érrendszeri problémákra ajánlott, segíti a keringést. Magas vitamin-, ásványi anyag-, és csersavtartalmának köszönhetően táplálja a bőrt. Magas C vitamin tartalma miatt immunrendszer erősítő hatású.

 

 

 Naspolya:

A naspolya a hölgyek álma! Hidratáló és regeneráló hatása miatt érdemes alkalmazni. Nem véletlen, hogy a szépségiparban közkedvelt, és a belőle készített termékek minden bőrtípushoz megfelelőek. Enyhíti a ráncokat, feszesíti a bőrt. Emellett bőségesen tartalmaz vitaminokat, és ásványi anyagokat, és rendkívül jó antioxidáns forrás. A gyógyászatban is alkalmatos, mivel gyulladáscsökkentő, és emésztési problémákra is jó.

 

Sütőtök:

Csökkentheti a krónikus betegségek kockázatát antioxidáns tartalma miatt. Immunerősítő, mivel magas A- és C-vitamin-tartalommal rendelkezik. Bőrszépítő, mivel magas karotin tartalma segít megőrizni a bőr épségét. Látásjavító hatása van az A-vitamin tartalma miatt. Fogyókúrához kiváló, köszönhetően annak, hogy rengeteg rostot tartalmaz, tehát laktató, ugyanakkor tápláló. Ha laposabb hasat szeretne valaki, kifejezetten ajánlott a fogyasztása. Nem mellékesen egy triftofán nevű aminosavat tartalmaz, mely elősegíti a szerotonin fokozottabb termelődését, ez pedig egyszerűen jókedvet okoz.

Képek:pixabay

 

KIADVÁNYAINK

 

FRISS CIKKEINK

Hirdetés

Lájkold Facebook-oldalunkat,
nehogy lemaradj a
legfrissebb bejegyzéseinkről!