spot_imgspot_img
spot_img

Új típusú kétéltű busz mutatkozik be Budapesten!

-

Article Top Ad (AdSense)

Magyar fejlesztésű kétéltű járművet mutattak be Budapesten. A busz, amelyik bemegy a Dunába, ráadásul mosolyog is, már-már Budapest látképéhez tartozik. Ennek a vízibusznak, a RiverRide-nak az üzemeltetői döntöttek úgy évekkel ezelőtt, hogy belekezdenek egy új városnéző kétéltű kifejlesztésébe.

„2009. szeptember 18-án kezdte a kétéltű városnézéseket a RiverRide. Azt az úszóbuszt majd egy évig építettük, miután megvásároltunk egy félig kész kétéltűt. Az indulás óta körülbelül 13 ezer alkalommal jártunk a Dunában, megtettünk több százezer kilométert a városban, láttuk, miben lehetne javulnunk, hogyan lehetne még modernebb a járművünk, így megterveztünk egy új úszóbuszt, amelynek finanszírozásához csatlakoztak a leendő üzemeltetők, akik Hamburgban szerettek volna kétéltű városnéző járatokat indítani. Ők most már a cégtársaink, a jármű pedig öt éve üzemel Hamburgban, nagy sikerrel. A budapesti és a hamburgi városnézések tapasztalatai alapján született meg a Swimbus 12.01.” – mondta Galla Gábor, a Swimbust építő cég többségi tulajdonosa.

A piacon nagyon kevés olyan cég van, amelyik vállalkozik egy ilyen jármű megépítésére, hiszen egyrészt nincs elég tapasztalat, másrészt egy viszonylag kicsi járműbe kell sok dolgot beépíteni. Erről Barta Péter főtervező mesélt. „Miután meg kell felelnünk egy busz és egy hajó követelményeinek is, ezért a közúti járműszelvényt kellett alapnak vennünk, ami behatárolta a méretet. 12×2,54 méterbe kellett elhelyeznünk egy közúti és két hajózási motort, három hűtőrendszert, három üzemanyagrendszert, három kipufogórendszert. Ez volt a legnagyobb műszaki kihívásunk. 

Fő prioritásunk a biztonság volt, ezért az előírásokon messze túlmutató biztonsági megoldásokat alkalmaztunk, a két hajóhajtás és a kormányzás is egymástól teljesen független, szimmetrikus, azonos teljesítményű és paraméterű, a hajótest alumíniumból épült,  amelynek szilárdsága messze meghaladja az erre a vízizónára jellemző mértékadó hullámmagasság által keltett terheléseket. Azon kívül beépítettünk még két, egymástól független automata tűzoltórendszert a meglévő kézi berendezéseken, porral oltókon, tűzoltószivattyúkon kívül. Az elkészült jármű ellenőrzésére nagy, nemzetközileg elismert minősítő intézeteket kértünk fel. A hajós részt a Germanischer Lloyd, a közúti részt a TÜV Rheinland minősítette.” A kétéltű jármű jelentősebb részeit bejegyzett ipari mintaoltalom védi.

A technikai nehézségek mellett egy kisvállalkozásnak a finanszírozással is meg kell küzdenie. A RiverRide kétéltű beindításához a családi megtakarításra és sok hitelre is szükség volt. A Hamburgban üzemelő jármű finanszírozásába beszálltak jövőbeli tulajdonosaik, a német üzemeltetők. A most bemutatott vízibusz a német partnereink befizetéséből, saját forrásból és állami pályázati segítséggel épült, de így is nem várt nehézségekkel kellett szembe néznünk.

„A Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal Vállalati KFI 16 pályázatán nyertünk el támogatást „Kétéltű jármű-típus fejlesztése, a nemzetközi piacon nem elérhető, új hajtástechnika és hűtőrendszer alkalmazásával, megalapozott piaci igényt kielégítő, kifejezetten magas hozzáadott értékű termék gyártását megalapozó prototípus kifejlesztése” című pályázatunkkal. Ez jelentős segítséget jelentett számunkra. Az építést emellett a RiverRide üzemeltetéséből származó profitból finanszíroztuk, így a pandémia következtében lenullázódott turizmus komoly gondot okozott számunkra, a kieső bevételeket hitellel tudtuk pótolni” – mondta Galla Gábor, aki a további tervekről is mesélt. 

 „A kétéltű járműveknek nagy a piaca, több, mint száz vállalkozó cég keresett meg bennünket a világ különböző részéről, hogy szeretne ilyen különleges turisztikai attrakciót vásárolni, mert ilyen korszerű járművet nem épít más a világon. A mi járműveink az egyetlenek, amelyek az egész Európai Unióban közlekedhetnek, mint városi autóbusz és mint személyhajó. 

Az első tervünk, hogy bővítjük a gyártási kapacitást, hogy ki tudjuk elégíteni az igényeket. A második, hogy külföldre értékesítjük a gyártási know-how-t, hogy máshol is lehessen gyártani ilyen járműveket. Tőkés társat, illetve korszerű gyártási kapacitást kínáló magyar gyárat is keresünk, hogy tudjunk tovább fejleszteni, például hidrogén hajtású kétéltűt, ami, ha elkészül ugyanúgy világújdonság lesz, mint a most bemutatott kétéltű Swimbus.”

Kategória:
 

FRISS CIKKEINK

Lájkold Facebook-oldalunkat,
nehogy lemaradj a
legfrissebb bejegyzéseinkről!