Új design a fürdőszobában – anya és lánya klasszikus és bohém kerámia mosdótálai
Article Top Ad (AdSense)
A Fürdőszoba és otthoni wellness című kiállításon bukkantunk rá az újhartyáni keramikus, Surman Edit és Szalai Csenge különleges alkotásaira. Anya és lánya egyedi kivitelezésű kerámia mosdótálakat, kiegészítőket gyártanak, ahol a klasszikus és a bohém, fiatalos vonal tökélesen kiegészíti egymást.
Egyre nagyobb divat eltérni a boltban megvásárolható tömegtermelésű mosdótálaktól és valami egészen egyedi darabot tenni a fürdőszobába, ami már magában is a helyiség díszévé válik. Csenge szó szerint tündéri, babás és királylányos rajzzal díszített mosdótálai tökéletesen kiegészítik keramikus édesanyja klasszikusabb, ugyanakkor egyéni mosdótálait, amelyeket a kiállítás legeredetibb és legelragadóbb termékeinek neveznék.
Nem annyira meglepő, hogy Csengét már gyerekként beszippantotta a család kerámia műhelye, és bár bölcsésznek tanult, megtalálta édesanyja vállalkozásában a neki való feladatot.
– Csenge mellettem nőtt fel a kerámiaműhelyben, és gyakran rajzolta meg vagy festett ki, amit elkészítettem. A saját kis világát vitte rá az agyagra, sikerrel – mesélte az édesanya, aki harminc éve üzemelteti a kerámiaműhelyét.
– Különböző funkciójú tárgyakat készítek. Nagyon szeretem a tálakat, ebből jött a mosdókagyló ötlete, amit először saját használatra csináltam. Annyira megtetszett, hogy elkezdtem gyártani, és az az új területből rövid időn belül szerelem lett.
Másnak is teszik, szeretik az emberek, egyre nagyobb igény van rá. Nincs két egyforma darab, mindegyik különböző méretben és színben készül. Főleg vidéki stílusú kúriákba keresik, de több modern lakásnak, fürdőszobának lett a dísze a természetességével. Színében és anyagában organikus felületet ad, így egy modern környezetben kicsit olyan, mint egy élőlény. Használatában ugyanolyan, mint egy átlagos mosdókagyló, nem igényel különösebb bánásmódot, alulról kell bele illeszteni a szerelvényeket. Kerámiából, nagyon keményre égetett agyagból készül, rendkívül tartós, nem sérül meg, épp ezért kertbe is kihelyezhető. Lassan születik meg egy-egy darab, az elkészítés sok munkafázisból áll, korongolás, esztergálás, díszítés, égetés, akár többször is. Ez utóbbi kb. két napot vesz igénybe – magyarázta az édesanya, akinek lánya is bekapcsolódott az egyedi, kézműves termékek gyártásába. A klasszikus darabok mellett a saját generációja vonalát viszi, modern és nagyon divatos rajzokkal díszíti a saját kollekcióját.
A 24 éves Szalai Csenge 24 éves bölcsésznek tanult, ám most remekül kiegészíti az irodalmat az alkotással.
– A kerámiaműhely szinte a gyerekszobám volt, kisgyerekként nyúltam először az agyaghoz. Sosem szerettem nedves állapotában, csak akkor, amikor már díszíteni kellett. Nálunk nem gyurma volt otthon, és nem ceruzával rajzoltam, hanem agyag, és ahhoz való festékkel. Kislányként nagyon szerettem a gyönyörűen illusztrált mesekönyveket, a mesevilág adta az ihletet, hogy angyalokkal, királylányokkal, babákkal, madarakkal tűzdelt világgal foglalkozzak. Sosem tanultam rajzolni, autodidakta módon sajátítottam el. Kialakult egy sajátos motívum világom, amivel díszítem a tárgyaimat. A kedvenceim a koronás angyallal díszítettek, ez volt az első olyan figura, amit gyerekként rendszeresen rajzoltam, és ez volt az első rajzom, ami a kerámiára került. Idővel ebből alakult ki a többi alkotásom – árulta el a lány.
Csenge hiába született ebbe a világba és érezte jól magát benne, mégis más irányban tanult tovább.
-Picit lázadtam, a kézművesség helyett inkább tanulni akartam, és imádtam az irodalmat. Mesterdiplomát szereztem irodalomtudományból. A jövőben sem szeretnék kizárólagosan valamelyik területtel foglalkozni, amíg lesz rá lehetőségem, addig egymás mellett folytatnám ezeket a számomra kedvelt dolgokat. Nem csak mosdótálat, ékszereket és tárgyakat is tervezek – magyarázta Csenge, akinek alkotásai Kollie art néven találhatók a közösségi oldalon.