Szaunázz minél többet! Jótékony hatása megerősíti a szervezetedet a Covid ellen.

-

„El kell vonni a vendégek figyelmét a néha zavaró forróságtól.” 

Az eredeti foglalkozása szerint asztalosmester végzettségű Kondora István maga sem gondolta, hogy nem telik majd el úgy nap, hogy ne izzadna le legalább háromszor. Ám nem a megmunkálásra szánt fa súlya alatt, hanem egy elegáns szálloda szaunájában, ahol különleges feladatot lát el: ő a szaunamester.

Szerencsés, hiszen a hivatása egyben a hobbija is. Véletlenül csöppent bele a szauna világába, ám annyira megszerette, hogy ma már el sem tudja képzelni az életét forró gőz nélkül. 12 éve szaunavezető az ötcsillagos sárvári Spirit szállodában. Eredeti szakmáját sem adta fel.

Asztalos a végzettségem, a szaunamesterség mellett továbbra is csinálom, csak most már hobbi szinten űzöm. Kreatív vagyok, szeretek bútorokat készíteni, a szálloda minden évben tőlem szerzi be télre a madáretetőket.

Nincs két egyforma felöntés, mint ahogy két egyforma szaunamester sem létezik. Mégis mitől jó egy szauna szeánsz, egy felöntés?

„Ez nem csak a melegről szól, inkább a hangulatról, amihez kell a jó zene, hogy ellazuljanak a vendégek, ugyanis mindenki majdnem meztelenül ül a szaunában, egy lepedőbe csavarva. Az a lényeg, hogy el kell vonni a figyelmüket a néha zavaró forróságtól. Nálam lehet nevetni, szerintem az a jó felöntés, ha vidámak a vendégek. Én a régi klasszikus felöltéseket csinálom, ahol szól a zene, vidám a légkör. Gyakran énekelek, a visszatérő vendégek már ismerik a kedvenc számaimat.”

Hogyan néz ki egy szauna ceremónia? Hogyan kell rá felkészülni?

„A szaunamester letakarja a padokat lepedővel, ideálisan elrendezi a helyiséget, bekészül az illatokkal, dézsákkal, jéggel. Amikor elkezdi a műsort, bemutatkozik, elmondja, milyen aromáka, krémeket fog használni, ezeknek milyen élettani hatásai vannak. Utána szép fokozatosan el lehet kezdeni, önteni a vizet és az illatanyagokat. A szaunamester dolga, hogy emelje a páratartalmat, a párás levegőt egyenletesen elterítse a helyiségben. A páratartalom határozza meg a hőérzetet. Akkor érezzük, hogy forrósul a helyiség, amikor emelkedik a páratartalom. Ezt addig lehet szép lassan fokozni, amíg elérik a vendégek azt, amikor kicsit megbolondulnak az érzékek.” 

Kinek ajánlott a szaunázás, és kinek nem?

„Annak ajánlott, akinek jó a szíve. Bírni kell fizikailag, mert nagyon kemény kardió edzésnek számít, az embernek gyakran 140 ütés/perc a pulzusszáma. Alacsony és magas vérnyomásúaknak nem ajánlott, mint ahogy a gyulladásos, beteg, lázas, alkoholos befolyásoltságú, visszeres embereknek sem. Nekik nem a 90-95 C fokos finn szaunába kell menni, hanem gyengébb kabint kell választaniuk.”

Milyen gyengébb szaunák léteznek?

„Az idősebbeknek ajánlott a 60 C fokos bioszauna, a 65 C fokos rózsaszauna és az 53 C fokos infraszauna.

A rózsaszauna egy gyenge, száraz finn szauna, ahol „rózsás a hangulat”, az egész illat és feeling a rózsához kötődik. Ugyanúgy le lehet izzadni benne, csak öt perccel tovább tart, idősebbeknek kifejezetten jó. Itt inkább kamilla és nyugtató levendulaillatot használunk. 

Az infraszauna az mélymeleg, 30 perc az izzadás ideje. A gőzkabin viszont csak 45 C fokos, ám itt 100%-os a páratartalom, ezért ugyanaz a hőérzet.”

Hány percet kell bent lenni, milyen hőmérsékleten? Hogyan hűtsük le magunkat?

„15 perc egy program, utána többféle módon tudjuk lehűteni magunkat. A zuhany mellett létezik a jégkabin, vagy merülőmedencét, dézsát is lehet használni. Az első sokkal lassabban, kíméletesebben hűt, a második intenzívebb. A merülőmedencét infraszauna után nem szabad használni, csak zuhanyt vagy a jégkabint. Ez utóbbiban plusz 7 fok van, és még jégkásával is lehet kenegetni a felhevült testet, ami kellemesen 10 perc alatt visszahűl. A zuhany jobb, ugyanis fokozatosan lehet beállítani, lassan elvéve a melegvizet.” 

Mennyit kell pihenni?

„Egy 15 perces szaunázás után legalább 20 percet kell a következőig pihenni, hogy visszaálljon a normális szívritmus.” 

Mit nem szabad tenni a szaunázás előtt?

„Bemenni a termálvízbe, mert az is meleg, kicsit megviseli a szívet. Úszás utáni felpörgött pulzusszámmal sem érdemes. Sem enni, sem inni nem lehet előtte. Teli hassal sem szabad bemenni, ezért enni egy órával előtte semmiképpen nem ajánlott. A zuhanyozás, a merülőmedence után jöhet a folyadékpótlás, akár citromos vizet is ihatunk. A következő étkezésig érdemes fél órát várni.”

Hányszor lehet bemenni, hány körre és hány percig?

„Kor és fittség kérdése, attól is függ, ki menyire szokott hozzá. Kezdőknek elég napi 2 szaunázás, 15-20 percig, kabintól függően.” 

Mire hatnak a felöntéshez használt olajok?

„Nagyon sokféle aroma létezik, ezek terápiás illóolajok, melyek így könnyen bejuttathatók a felső légutakba: a levendula nyugtató, az eukaliptusz és a citrom frissít, vitalizál. Ahány aroma, annyiféle élettani hatás. Este inkább a nyugtató hatásúakat használjuk, ylang-ylangot, szantálfát.”

Miért kell meztelenül lenni? Kellemetlen, ha fürdőruhában megyünk be?

„A szaunázók nem fogadják el a fürdőruhát. A fürdőruha általában műszálas, és ha 60 C fok felett párolog, az rákkeltő. Ha előtte klóros vízben voltunk, akkor még a klór is kipárolog belőle, ami szintén nem egészséges. A test teljes fedése megoldható, korlátlan mennyiségű lepedő áll készen ehhez.”

Létezik szaunaillem, mit illik, mit nem?

„Hangoskodni, enni, telefonálni nem illik; viszont Illik csöndben lenni és pihenni, kivéve a felöntést, ezek általában zenések, olyanok, mint egy show műsor. Én mindegyikhez 10 éve ugyanazt a 9 számot játszom, már tudom, az egyes számok után mi történik.”

Milyen élettani hatásai vannak?

„Elsősorban stresszoldó, a bőr hajszálereire is jó hatással van. rugalmassá teszi. Meleg vízben kitágulnak, hidegben összehúzódnak.”

Valóban növeli az immunitásunkat?

„Igen. Már maga a hideg zuhany is nagymértékben növeli, mert olyan anyagok szabadulnak fel, melyek jótékony hatással vannak az immunrendszerre.”

Most, a járvány alatt mit tanácsol?

„Finn szaunázzunk, egyértelműen jótékony hatása van.”

 

 

Kategória:
 

FRISS CIKKEINK

Hirdetés

Lájkold Facebook-oldalunkat,
nehogy lemaradj a
legfrissebb bejegyzéseinkről!