Új műfaj van kialakulóban az autóiparban: a mérnökök kvázi zeneszerzők is, ugyanis az elektromos autók nem suhanhatnak kedvükre hangtalanul a városokban, veszélyeztetve a gyalogosokat.
Egy ideje törvény írja elő, hogy az elektromos kocsiknak figyelmeztető hangot kell kibocsájtaniuk, megóvva a közlekedés résztvevőit – elsősorban a gyalogosokat. Miközben egy villamos vagy belsőégésű motorral hajtott jármű közeledését könnyebben észleljük az általuk kibocsájtott mechanikus zaj miatt, ez nem mondható el az elektromos autókról. Ezért is vezették be a szabályozást, miszerint alacsony tempónál kötelező kiadniuk figyelmeztető zajt.
Az új Skoda Enyaq iV sem kivétel, ennek megfelelően a Pavel Orendáš vezette csapat egyedi hangot komponált az autónak. Így lesz a hang integráns része a tervezési folyamatnak, a mérnökök fantáziája pedig szabadon szárnyalhat a témában. A hangot a Volkswagen Group akusztikai laborjában finomhangolták, és egyértelmű célként lebegett előttük, hogy el kell térnie a plug-in hibridekre jellemző „mechanikus ódától”.
A feladatot annyira komolyan vették, hogy zeneszerzőket is segítségül hívtak a munka során annak érdekében, hogy a végeredmény passzoljon a MEB platformot használó modellekhez. A hang a 0-25 km/ó közötti sebességtartományban hallható, az alkotók szerint emocionális és kiemeli a kocsi egyediségét. Az első pillanattól fogva egyértelmű volt, hogy nem fogják imitálni a belsőégésű motorok hangját, és sokkal inkább egy elektronikus, futurisztikus irányba mennek el.
Ahogy a legtöbb megoldást, úgy ezt is előzetes teszteknek vetették alá. Először pár kiválasztott élvezhette a hangélményt, majd a menedzsment következett a sorban. Miután a főnökség rábólintott a hangra, elvégezték a méréseket az autók belsejében és biztosra mentek, hogy a szabályozás által megadott akusztikai határértékeken belül maradjanak.
Milyen lett a végeredmény? Tényleg futurisztikus…
Ez is érdekelhet:
Örömhír: a brit jégkrémárusok sikeresen harcolnak a koronavírus ellen