Schwechtje Mihály film- és színházrendező, aki első regényében kamaszokat érintő élethelyzeteket mutat be. A középiskolás évek utáni önkeresés, önmegismerés, felnőttek világába való beavatódás kerül a Félúton Berlinbe című regénye középpontjába. Bár a regény kamaszoknak szól, felnőttként is érdekes olvasmány, hiszen valamikor mindannyian ugyanezeket a kérdéseket, kétségeket fogalmaztuk meg magunkban. S persze vannak olyan kérdések is, amelyeket szinte minden életszakaszban újra és újra feltehetünk magunknak.
Schwechtje Mihállyal a mai tinédzsereket érintő társadalmi jelenségekről, kapcsolati formációkról, és a regényírásról beszélgettünk.
– Színházi rendezőként és filmrendezőként színpadra és vászonra álmodott történetek közt dolgozik. Mennyire volt más regényt írni, egy valaki perspektíváján keresztül bemutatni történéseket, érzéseket?
– A kapcsolódási pont az, hogy a regényben és a filmben is én írom meg a történetet. A legfőbb különbség az, hogy a regényél a szereplő meg tudja osztani a gondolatait. Magának a médiumnak a természetéből fakad ez. A filmben és a színházban kissé suta megoldás az, ha a szereplő kiszól a nézőkhöz. A regényben viszont végig beleláthatunk a főszereplő fejébe. A Félúton Berlinbe bár ifjúsági könyv, írás közben is felnőtt olvasóknak tekintettem az olvasóimat. Emiatt felnőttek számára is olvasható a regény.
– Női elbeszélő meséli el a vele történteket, az érzéseit, a kamaszkor gyötrelmeit, örömeit. Hogyhogy?
– Van egy valóságmagja is a regényemnek. Találkoztam olyan családdal, ahol az apa nagyon hosszú időket volt távol. Külföldön vendégmunkásként dolgozott. A gyerekei a felnövés legfontosabb éveiben alig találkoztak vele. Abban a családban lányok voltak. Lehet, hogy innen jön, hogy evidenciaként tekintettem a női elbeszélői hang alkalmazására. A regényben a 18 éves Vivi édesapja 10 éve Németországban dolgozik. Ahogy elkezdtem kitalálni a lánynak az életét és a körülötte lévő történéseket, egyre jobban kitágult a regényem mondanivalója is.
– A regény címe arra utal, hogy a főszereplő lány, az érettségi évében lévő Vivi valamiféle köztes állapotban van. Félúton Berlinbe. Félúton hol, hogy még?
– A köztes állapot több értelemben is jelen van a regényben. Van egy földrajzi része a dolognak. Szerelméhez tart, de félúton Berlin felé Halle-Neustadtban megáll az édesapjánál.
A köztesség még maga az életkor, amiben ő van, a gyerekkor és a felnőttkor közötti állapot. Még nincs önálló egzisztenciája, de ott kell hagynia a középiskolát, leérettségizett. Egy életszakasz lezárult. Az egyetemre készül, a pályaválasztásra, ami már szinte a felnőtt élet része. Vivi a családi viszonyaiban is félúton van. Az anyja és az apja közt lelkileg is.
– A kamaszkori útkeresés szimbolikus is a műben. Miért nehéz kamasznak lenni?
– A gyerekeket nagyon korán elkezdik nyomasztani azzal, hogy közeledik a felnőttkor. Azzal is, hogy érettségi után már más súlya van a döntéseiknek, és ez rendkívül szorongató. Nem is mindig vagyunk ennyi idősen készek ezekre az új feladatokra, felelősségre. Van, aki minden tekintetben későn érik. Én ezekből a helyzetekből indultam ki.
– Első nagyjátékfilm-rendezése a Z generációt érintő jelenségekről szól. A meghökkentő című Remélem legközelebb sikerül meghalnod 🙂 elgondolkodtató filmnek milyen tanulságai vannak?
– Az internetes zaklatás van a film középpontjában. A digitális bennszülött korosztályról szól, akiknek meg kell tapasztalnia a digitális környezet ellentmondásait. A számítógépen és okostelefonon keresztül folytatott kommunikációk visszásságairól szól. Annak az ellentmondása is megjelenik a filmben, hogy bár a Z generáció könnyebben használja a készülékeket, mint a szülei generációja, viszont nem jelenti azt, hogy az emberi kapcsolatokban ez megfelelő tapasztalatokat hozna. A kamaszoknak fogalmuk sincs mit kezdjenek az érzelmeikkel, mások érzelmeit hogyan dekódolják. Nagyon sok veszélyt jelentenek ezek, félre tudnak vinni helyzeteket.
Itt tudod megnézni a film előzetesét, egy kis kedvcsináló:
– Milyen olyan élethelyzeteket, dilemmákat találhat egy kamasz olvasó a regényben, amivel azonosulni tud, amit magáénak érezhet?
– Állandó kérdés és nehézség kamaszkorban az önmagam helyének a keresése a saját társaságomban. Ezzel nemcsak általános iskolában, középiskolában, de az egyetemi évek alatt is sok időt eltölt az ember. Mennyit is érek, mi számít értéknek? kérdésekre is folyamatosan keressük a választ. Meg kell tanulni felfogni azt, hogy nem biztos, hogy az az igazi érték, amit abban az adott életkorban az az adott közösség annak tartott. Például az, hogy ki hogy néz ki. A kamaszok számára az is nagy kérdés, hogy mit kezdjek magammal, ha nincsen egy biztos mániám, szenvedélyem, még nem igazán tudom, hogy mi legyek, merre induljak. Ezek jellemző korosztályos problémakörök.
– Az első kapcsolatok és a család szerepe is hangsúlyos a regényben.
– Igen. Több első kapcsolat is mérföldkő ebben a korban. Például amikor érzek valaki iránt valami vonzalmat, de túl hamar elmúlt, vagy valami miatt mégsem működik. Van olyan is, mikor azt érzi az ember, hogy nagy a szerelem, de csak az ő részéről, ilyenkor meg kell tanulni, hogy ezeket is túl kell élni.
Az egymás elfogadása is megjelenik a regényben. A család, ahonnan jövünk, a családon belüli gondolkodásbeli különbségek is hangsúlyosak a történetben. A gazdasági környezet és a világnak a fordulása is benne van a regényemben. A 2008-as gazdasági válságra vezethető vissza, hogy az apa kiment külföldre dolgozni, és ez kitart évekkel későbbre is. Ez pedig elszakítja egymástól a szülőket.
Ezek mellett pedig a példaképkeresés is fontos ebben a korban, ezt is érintem.
– Milyen tervek, munkák vannak jelenleg az életében, új regény van esetleg készülőben, vagy most máson van a fókusz?
– Új regényt most nem tervezek írni. A Félúton Berlinbe egy fiókban lévő ötletem volt egy filmtervre, egy meg nem írt forgatókönyvvel. A regényírás nem volt rajta a bakancslistámon, de a Tilos az Á Könyvek megkeresésére lett belőle ilyen formán regény. Nagyon érdekes volt kipróbálni, élveztem is, sok dolgot tanultam belőle és azt is látom, milyen új tanulnivalóim volnának.
A könyvet itt tudod megnézni, beszerezni: https://www.pagony.hu/termekek/feluton-berinbe
Éppen most forgatok egy újabb játékfilmet. Abból az élethelyzetből indulok ebben az új filmben ki, amiben most vagyok: kisgyerekeket nevelő apa és anya, akik folyamatosan időzavarban vannak és hogy a szülők sokszor másokra kénytelenek bízni a gyermeküket, például bébiszitterre. Ezt a problémakört járom körbe.
Az interjút készítette: R. Szabó Zsuzsa
Kapcsolódó cikkek: