spot_imgspot_img
spot_img

Felforrt az agyvizünk, nyári idegesség

-

Article Top Ad (AdSense)

A nap sugarai illetik fejünk búbját, a hőség tikkasztja szervezetünket. Kiszáradunk, és hidratálunk. A mindennapi teendőink nem szűnnek meg a nyár által produkált hőgutától, sem a közérzetünk roppant változékonyságától. Vagyunk, élvezzük- és mégsem. Strandolunk, amire hosszú hónapok óta vágyunk, és kiszabadulva a vastag rétegek szorításából, kényelmesen élvezzük a nyár megannyi élményét. De mindezek mögött mi is áll?

Fotó: Pixabay

Idegben vagyok mert nyár van

A nyári magával hozza a nyári depressziót. Ennek kialakulása elég összetett folyamat, hiszen attól még hogy nyár van, magunkkal hordozzuk az alapvető problémáinkat. A nyári idegesség, levertség, viszont nagyban függ a biológiai ritmusunk felborulásától. Az év nagy részében megvan az a menetrend, amivel fekszünk és kelünk, amire felépítettük a hétköznapjaink folyását. Mikor a nyári szezon eljön, minden felborul. A napok hosszabbak, vagyis úgy tűnik hiszen a napos órák száma megnövekszik. Furcsán tovább van világos, amit mi értünk, felfogunk, de a szervezetünk, a biológiai óránk nem kultiválja. Ennek okán átállunk, és a megszokott ritmust hosszabb időre osztjuk be. Ez már magában is terheli a szervezetünket.

Fotó: Pixabay

A legfurcsább az, hogy általánosan éljenezzük a nyarat és alig várjuk, de nagyon sokan egyáltalán nem szeretik a hőséget! Rengeteg ember úgy van vele, hogy ez az időszak megterhelő a számára, mégis idomul a „nyár van” hangulathoz és végig kínlódja mosolyogva.

Fotó: Pixabay

Szezonális depresszió

A rövid téli napok megszűnnek, és sokkal több időt vagyunk ébren. Ez már magában hordozhatja a megváltozott idegállapotot. Elnyúlnak a nappalok, rövidülnek az éjszakák. Erre még saját magunk is ráteszünk jó néhány lapáttal, hiszen kiszabadulva a szabadba, strandolunk, bulizunk, és sokkal jobban terheljük a szervezetünket, mint a téli „nyugalmi” időszakban. Ez a hirtelen változás nem mindig van jó hatással ránk. Ettől függetlenül az alap tevékenységeink, a munka terhelése, a kötelezettségeink betartása, a problémáink megoldása, ugyanúgy ott van, és ugyan úgy viseljük, tesszük a dolgunkat. Erre tevődnek rá a nyár „kötelező” tevékenységei, és tetézi a hőség, a nap égető sugara, a tikkadtság, és az ezzel járó fáradékonyság. Bár úgy tűnik, hogy energikusabbak, tevékenyebbek vagyunk- valójában elcsigázottan vonszoljuk bele magunkat, a saját magunk által felállított értékrendbe. Esti party, strand, kirándulás, kerti összejövetel, és még sorolhatnánk. Sokkal többet terheljük a szervezetünket, mint gondolnánk!

Fotó: Pixabay

Ki sem mozdulnánk, de mégis megyünk

Nyáron minden szuper, várnak az élmények, és az élet csodás…legalább is többnyire ezt gondoljuk. Hívogatnak a szabadtéri programok, és kimaxoljuk a teljes napunkat. Alapvető késztetést érzünk, hogy ne a lakásban üljünk, hanem a napon, a nagyszerűnek tűnő nyári szórakozás, pancsolás, valójában sok esetben okoz lehangoltságot. Sok esetben legszívesebben a hűs szobába punnyadnánk, akkor éreznénk jól magunkat. Ki sem mozdulnánk, mégis ott legbelül birizgál minket, hogy nyár van- menni kell! Ez a kettősség érzet rányomja a bélyegét a nyári napokra, és igazából magunk sem tudjuk mi tévők legyünk. Ilyenkor a legfontosabb a tudatosság, és az egyensúly megtalálása, mely a szervezetünknek jól esik, és mentálisan is elégedetté tesz minket. Ellenkező esetben jön a nyári depresszió és a nyári ideg.

Fotó: Pixabay

Máshogy ketyeg a szervezet

Az evési és alvási szokások felborulnak. Nyáron biztosan kevesebbet alszunk a kelleténél, pedig abba az ideába ringatjuk magunkat, hogy „hű, de jót pihenünk majd”. Mivel sokkal több időt töltünk társaságban, és sokkal kevesebb ruhát hordunk, a külsőnk is folyamatosan foglalkoztat minket, jobban, mint bármikor. Ez már megint egy stresszforrás! Próbálunk többet inni- mert tudjuk, hogy kell, de keveseknek sikerül eleget, ez által „kiszárad az agyunk”, így megint csak előkészítjük a terepet az idegeskedéshez, a depresszióhoz. Tulajdonképpen a nyári ideget, mi saját magunknak generáljuk!

Fotó: Pixabay

A nyári kiégés mit is jelent

Hiába lazítunk, kimerültek vagyunk. A nyári idegesség egyértelmű oka a szokásos stressz, a meleg miatti fáradékonyság, a folyamatos pörgéstől való kimerültség érzet. Mindeközben van egy belső késztetés, egy vágyakozás a feltöltődésre. Folyamatosan idegben vagyunk azért, mert vágyjuk a pihenés. Folyamatosan sóvárgunk az élmények után és azokat próbáljuk hajtani. Magyarul, kihajtjuk magunkat, hogy pihenjünk, hogy szórakozzunk, de végül még jobban elfáradunk. Ezt pszichikailag képtelenég értelmezni, így megtörténik a stressz, a feszültség és a legvégén a depresszió.

A nyári depi ellen tenni kell

Próbáljuk tartani a megszokott életritmus, és nem kell muszájból, mindenáron menni valahova! Ne stresszeljük magunkat azzal, hogy nyár van, most használjuk ki az időt. A szervezetnek a hőségben többet kell pihenni, mint egyébként, úgyhogy ne terheljük feleslegesen, sőt! Figyeljünk a táplálkozásra, fogyasszunk rostban, vitaminban gazdag tápanyagokat. Rengeteg zöldség, gyümölcs az, amire a szervezet vágyik! Hűsöljünk boldogan a lakásban, és fogyasszunk sok vizet! A titok a mentális egészségben rejlik! Attól még hogy süt a nap- este is van! Próbáljunk meg időben lefeküdni, a legjobb, ha besötétítünk, így nyugodt pihenésben lehet részünk!

4 tipp a nyári idegösszeomlás ellen – mielőtt végleg megháborodnál

Így pakolj össze, ha nyaralni indulsz

COOL kerthelyiségek nyári estékre

 

Kategória:
 

FRISS CIKKEINK

Új funkció érkezik a mobilokra, ami figyelmezteti a felhasználót, ha követik

A két tech óriás, az Apple és a Google hétfőn hivatalosan is bejelentette egy új funkció bevezetését, amely értesíti a felhasználókat arról, ha a Bluetooth-kompatibilis eszközök általi nyomkövetést tapasztalnak.

Az általános jóllét új pillére az internet lett

A Technology, Mind and Behaviourban publikált globális tanulmány az internet hatásáról eddig ismertekkel szembe menő, új eredményekkel zárult.

Lájkold Facebook-oldalunkat,
nehogy lemaradj a
legfrissebb bejegyzéseinkről!