Mit rontunk el a táplálkozásban, ha nem sikerül lefogyni?

-

Hegyi Kitti saját egészségügyi problémáiból kiindulva kezdett el foglalkozni táplálkozástudománnyal, és jutott el oda, hogy már hivatásszerűen segít másokon. Ma egészséges és tünetmentes, és a hozzá fordulók is sikereket érnek el. Interjú az okleveles dietetikussal.

–  Magad találtad meg a gyógyuláshoz vezető utat?

– Gyerekkorom óta voltak problémáim.  Hét ételintoleranciám volt,  állandó  jojó effektusban éltem, 57 és 64 kiló között mozgott a testsúlyom, refluxom volt, ekcémám a rossz tápanyagfelszívódásból adódóan. Ez hozta magával, hogy szénhidrátéhségem  lett minden délután, öt szelet süteményt simán megettem, utána pedig felpuffadtam. Nem volt segítségem, így magam kutattam, mi lehet a baj. Elkezdtem megismerni a tápanyagokat, magamon kísérleteztem, később dietetikát tanultam.

 – Az étkezés tudományos megtervezése után éreztél magadon valami változást?

– Pár hét után megtapasztaltam, hogy létezik olyan, hogy ne haljak éhen délután, ha nem kapok egy falat süteményt. Előtte mindig  valami egészséges édességet kerestem, amit lehet nassolni. Szerencsére gyorsan eljutottam arra a szintre, amikor a testem már ezt sem kívánta, mert jó volt a délelőtti alapozás, azaz a fehérje és a tápanyagbevitel. 6-8 hónap után tünetmentessé vált az ekcémám és az ételintoleranciáim, az emésztésem és a refluxom is helyre jött. A testtömegemet azóta is tartom, nem jojózik. Ennek immár 9 éve. Simán megeszem a marhapörköltet és a pizzát is, ha megkívánom.

– Mikor jutnak el oda az emberek, hogy felkeresnek egy táplálkozási szakértőt?

 – Kb. 30 éves korban, amire általában felépítenek egy karriert, éreznek rá az emberek, hogy  az étkezésre oda kell figyelni. Már 25 éves kortól elkezd változni a hormonháztartás, a testük egész másképp viselkedik, mint előtte. Kétségbe esnek, hisz nem megy le a felszaladt pár kiló, a hasi zsír, gyakori a puffadás.  Mire eljutnak hozzám, már több mindent kipróbáltak.

Kitti Okleveles Dietetikus

– Hol keresnek először megoldást a problémáikra? Orvoshoz mennek, vagy edzőterembe?

– Először az interneten keresgetik az okokat, aztán rájönnek, hogy a rengeteg információ között nem tudnak eligazodni. A második az edzőterem, személyi edzőhöz fordulnak, utána orvosi vizsgálatokat, teszteket csináltatnak, és csak az utolsó a táplálkozási szakértő. Azt kevesen tudják, hogy egy edzés csak 20-30 % -ban járul hozzá  a testük változásához, a táplálkozás pedig 70-80 % -ban. Azt szoktam mondani, gondoljunk bele: mi lenne, ha egy héten csak 4-5-ször ennénk és minden nap ötször edzenénk.

 – Végül csak kikötnek szakembernél……

– Több év kell, mire eljutnak oda, hogy segítséget kérjenek, akivel le lehet ülni, meg lehet beszélni a gondokat, és nem egy sémát húz rájuk. A legtöbben azt szeretnék, ha valaki foglalkozna velük. Nehéz olyan szakembert találni, akinek  megfelelő végzettsége van, olyat meg pláne, aki  hosszú távon is  követi őket. Ma már nem elégszenek meg azzal, hogy kifizetnek egy összeget, hanem azt akarják, hogy valaki vigye végi őket ezen az úton. Nekik nem elég a lexikális tudás, hogy mennyi fehérjét és szénhidrátot kell enni.

-Te végigviszed követed őket, amíg elérik, amit kitűztek maguk elé?

– Én megfelelő vevőgondozással követem őket, van, aki 6-8 éve az ügyfelem és idővel baráti kapcsolatba kerültünk. Folyamatosan tud kérdezni. Az én területem a hosszú távú segítség, nem az egyszeri megbeszélés. Fontos felmérni az életmódját annak, akivel foglalkozik az ember, hogy tudjál neki segíteni, nem lehet sémákban gondolkozni.

  • Mi a legnagyobb gond az étkezésünkkel?

 – Nagyon egyszerű  az egészséges életvitel, a táplálkozás. A probléma az, hogy az emberek nem visznek be elegendő tápanyagot a szervezetükbe. Sokszor esznek és keveset, ahogy hallották. Annyi diéta, fogyókúra volt divatos az utóbbi 20 évben, hogy az emberek már odajutottak, hogy félnek enni. Vagy megállnak a kalóriaszámolgatásoknál, ami a 90-es években hódított. Budapest ráadásul másképp működik, itt időszakos fogyókúrákat, diétákat tartanak, egy évben  akár 4-5 ször. Idővel viszont a test teljesen kimerül és raktározza a zsírt, mert érzi, hogy nem kap rendszeresen tápanyagot. Ilyenkor gyakran előtérbe kerül az inzulinrezisztencia és a hormonális betegségek, főleg a nagy fogyókúrázóknál. Nem csak azoknak van gondjuk a táplálkozással, akik félnek enni, sok a stresszevő is. Ehhez a lelki okok is hozzájárulhatnak.

 – Mit kell beállítani? Hol van az elcsúszás az étkezésben?

– Azt látom, hogy a fehérje és a rost beállítás az első, utána jöhet a szénhidrát és a zsír, az ásványi anyagok. Figyelni kell mennyit eszünk, mennyi folyadékot iszunk.

 – Miből fogyasztunk a legkevesebbet?

-A jó zsírokból és a minőségi fehérjékből, ezért nyertek teret az utóbbi időben a zsír alapú diéták. Ezek felhívják a figyelmet arra, hogy  zsírokra igenis szükség  van. Ám nem szűrik ki, hogy jó vagy rossz zsírt fogyasztunk. Nem az avokadó, olivaolaj, vagy tengeri hal fogyasztását részesítik előnyben. Pedig ezek számítanak jó zsírnak, mert nem fokozzák a gyulladásos folyamatokat.

–  És a magyarok által kedvelt étolaj hol foglal helyet?

– Ez a hasi úszógumit biztos nem fogja elengedni. Nem arról van szó, hogy az ember nem ehet ilyet, csak mértékkel. Ha valaki kap segítséget egy táplálkozási szakértőtől, idővel elkezd átállni másféle  alapanyagok felhasználására, másféléket vásárol be. Változtat azon, hogy mi van otthon a konyhában a polcon. Az étolajos dolgok maradnak a vendégségre, vagy házon kívül fogyasztanak belőle. Egy kolbászfesztiválnak bele kell férnie a magyar kultúrába és táplálkozásunkba, inkább a napi rutinokat kell megváltoztatni.

 – Sokszor nem otthon eszik az ember, ahol tudja, miből főz magának. Üzemi konyhán, gyors ebédet biztosító éttermekben. Ezt hogy lehet kivédeni?

– Egyszerűen, kell hozzá egy kicsit gondolkodni. Meg lehet beszélni, hol lehet elérni a környéken egészséges dolgokat. Lehet, hogy ebédet olyat eszel, amit találsz, de azzal, amit reggelizel vagy vacsorázol, helyre tudod hozni a napodat. Tökéletesen senki nem eszik, az nem megoldható, de lehet menedzselni. A napi több étkezésnél valamelyikkel helyre lehet hozni a másikat. A délelőtti tápanyagbevitel alapozza meg azt, hogy mit kívánunk egész nap.

 – Mit és hányszor kell enni?

– 5-8 órás alvás után a test nulláról indítja a napot. Hogy el tudjunk kezdeni, szükségünk van tápanyagra. Az lenne az ideális reggeli, amiben jó lenne, ha minden benne lenne. Ezt nem könnyű megoldani. Legyen benne  fehérje, jó zsír, szénhidrát, tápanyagok és sok folyadék. Ebédig pedig be kellene iktatni  még egy étkezést, ami lehet egy szendvics, tojás. Ezzel megalapozzuk a napot, a vércukor szintje egy stabil tartományba kerül.  A szervek működése is ki tud merülni, mert összeviszza eszünk. Ilyenkor a hasnyálmirigynek hirtelen nagy blokkokban kell sok inzulint kibocsátania, mert a vércukorszint összevissza ugrál. Van, aki 5-6 órán keresztül nem eszik. Elindul reggel egy kávéval, délután 3-kor jut ételhez, és ez nem jó. Ismerni kell, mire van szüksége a sejteknek, így ennek alapján kell összerakni egy tápanyagdús szendvicset. Kicsit gondolkozni kell hozzá. Egy szalámis kifli nem állja meg a helyét, mert nincs benne elegendő fehérjeforrás, csak zsír. A kifli meg a vércukorszint ugrását eredményezi. Lehet még  fogyasztani sovány húst, tojást bármilyen verzióban, pelyheket, de vegyesen. A zabpehely nagyon jó edzés előtt, de ha valaki ülőmunkát végez és zabkását eszik, ugyanúgy leesik a vércukorszintje, és nem tud gondolkodni.

– Vannak olyan termékcsoportok, amik biztosítják a megfelelő reggeli enegiabevitelt?

 – Léteznek étkezés helyettesítő shakek, amik reggelire  tökéletesek, hisz úgy állítják össze őket különböző cégek, hogy komplett tápanyagforrásként szolgáljanak. Ezek a funkcionális élelmiszerek. Ezekből is többféle létezik, fogyáshoz, és testépítéshez. Ezek azért is segítenek, mert nem kell gondolkozni, mit tegyünk össze, hogy jó legyen és kapjunk energiát  tőle. Én nagyon szkeptikus voltam az étkezéshelyettesítő shakekkel kapcsolatban, mivel táplálkozástudományt tanultam. Arra gondoltam, hogy nekem senki nem mondja meg, hogy  ilyet kell  inni.  Amíg nem fogyasztottam, csak a kiszámolt ételekből ettem napi ötször, rengeteg egészségügyi gondom volt.

– Fogyasztásával mennyi idő múlva érezhető némi eredmény?

 – Egy hét után az emésztés helyre tud állni. A zsírbontáshoz több idő kell. A tápanyagokat állítjuk be, így az is már az első hónap alatt változik. Még jobb, ha ki tudjuk egészíteni az étrendet olyan dolgokkal, amik segítik a méregtelenítő funkciókat, a felszívódást.

– A saját példádból kiindulva kifejezetten ajánlod táplálkozási szakember felkeresését akár egészségügyi problémák esetén, akár fogyáshoz?

– Igen. Úgy gondolom, ma már ez is hozzátartozik az egészséges élethez ebben a rohanó világban.

Ha inkább fogyókúrával szeretnél karcsúsodni, akkor ezt olvasd el!

Fogyókúrák, amelyekkel csinosak és egészségesebbek lehetünk

Kategória:

KIADVÁNYAINK

 

FRISS CIKKEINK

Hirdetés

Lájkold Facebook-oldalunkat,
nehogy lemaradj a
legfrissebb bejegyzéseinkről!