spot_imgspot_img
spot_img

„Mindenki azt gondolta rólunk, hogy nem vagyunk normálisak”

-

Article Top Ad (AdSense)

Az életben az egyik legjobb dolog, ami velünk történhet, ha jókor vagyunk jó helyen. De egy sikeres vállalkozáshoz ennél több is kell: szenvedély, elhivatottság, hozzáértés, remek termékek, egy haladó szemlélet és persze két ember, Banga Ildikó és Banga Sándor. Ők azok, akik Magyarországon kemény munkával életre keltették az egyik leghíresebb kozmetikai márkát: a The Body Shopot.

Ildikóval és Sándorral először a magazinunk által nőnap alkalmából szervezett közösségi futáson találkoztunk. Mindketten tele voltak energiával, lelkesedésük ránk is átragadt, és már alig vártam, hogy megismerjem a történetüket.

– Egy különleges esemény kellett hozzá, hogy elindítsátok a vállalkozásotokat. Mi volt ez és hogyan indult a magyarországi The Body Shop története?

– Ez egy elég régi történet: sok-sok évvel ezelőtt az egyik rokonunk esküvőjére utaztunk Salisburybe, Angliába. Az esküvő előtt szétnéztünk a városban, és egyszer csak azt láttuk, hogy a női rokonság tagjai sikítva rohannak be egy üzletbe. Mi akkor még nem ismertük a márkát, de mi is bementünk az üzletbe, és egyből rabul ejtett az illat, a hangulat és a termékek. Én is sok mindent vásároltam. Aztán hazajöttünk, és lassan elkezdtek fogyni az Angliában vásárolt készleteim, ezért elkezdtem utánanézni, hol lehet még kapni. Rájöttünk, hogy a legközelebbi üzlet Bécsben van. Elkezdtük kutatni, mi lehet ennek az oka, és sikerült felvenni a kapcsolatot az angol anyacéggel. Kétéves munkát követően végül aláírtuk a franchise szerződést, és mi lettünk a kizárólagos magyarországi forgalmazók.

– Máskor is volt már ilyen az életetekben, hogy jókor voltatok jó helyen?

– Én is azt gondolom, hogy jókor voltunk jó helyen. Nagyon hálás vagyok, hogy ezt meg tudtuk csinálni. Kemény munka volt, nehéz volt felépíteni és azóta is folyamatosan rengeteg a teendő, hogy ilyen színvonalon tudjunk működni, de minden pillanat megéri. De ez nem csak a mi érdemünk, hiszen egy nagyon klassz csapatunk van, akik nélkül ez nem menne.

– Annyi minden volt, ami még megfoghatott volna titeket. Miért pont a The Body Shop termékei voltak azok, amelyekben megláttátok a fantáziát?

– Azt gondolom, hogy ez egy nagyon remek brand  és csapat. Nagyon büszke vagyok az általuk (és most már tíz éve az általunk is) képviselt értékekre és filozófiára, amelyek mentén működik a cég. Így nekünk is a szívügyünk lett az egész.

– Melyek ezek az értékek?

– Alapvető, hogy ez az egy bolygónk van, ezért igenis oda kell figyelni a környezetvédelemre és a fenntarthatóságra. Ez nem egy divat, csak így működhet a világ. A The Body Shop az első szépségmárka, amely már 1976 óta elmondhatja magáról, hogy etikus. Az alapító Anita Roddick volt az első, aki foglalkozott ezzel és ez azóta is meghatározza a céget.

Ugyanígy nagyon erős a community fairtrade vonal, vagyis a méltányos közösségi kereskedelem: minden partner, akitől az alapanyagokat vásárolják méltányos bért kap. Az alapanyagokat a világ mindenféle tájáról szerzik be, és mindig közvetlenül a termelőtől, akik kemikáliáktól mentesen állítják elő és szívüket -lelküket beleteszik. Világszerte huszonhat ilyen partnere van a cégnek: például a bio méz Etiópiából, a tengeri hínár Írországból, a kamilla Angliából kerül a kozmetikumokba stb. Minden alapanyagnak megvan a saját története, ahogy a Ghánából érkező shea vajnak is, amivel sok száz asszonynak adnak munkát és több száz családnak megélhetést, de ebből építenek iskolákat, egészségügyi állomást vagy létesítenek tiszta ivóvíz ellátást

– Említetted a fenntarthatóságot, amelyet talán a csomagolásban a legnehezebb megoldani. Mi mindent tesztek ennek érdekében?

– Az emberiség egyik legnagyobb problémája a műanyaghulladék, mert nagyjából négyszáz év, mire lebomlik. A műanyag feltalálása óta (1950) több mint 9,2 milliárd tonna került előállításra, melyből 6,3 milliárd tonna sosem jutott el szelektív hulladékgyűjtőbe. Nem régóta van  egy kampányunk a „Plastics for Change”, ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy Indiában, ahol másfél millió szemétszedő van, létrehoztak egy megfelelő felszereléssel ellátott műanyagszedő csapatot. Amit ők összegyűjtöttek a The Body Shop újrahasznosítja, és ebből készülnek a tusfürdő és sampon flakonok. A 250 ml-es samponok flakonjai 100%-ban újrahasznosított műanyagból készülnek.

Mostanra gyakorlatilag minden műanyag csomagolásunk 75%-ban újrahasznosított műanyagból készül. 2022 végére a 100%-os újrahasznosítás a cél, 2025-ig pedig a teljes műanyag hulladékunk súlyával egyenlő mennyiséget fogunk újrahasznosítani. Boltjainkban működik a műanyag visszaváltás, a tisztára mosott flakonokat vissza lehet hozni. Ezeket mi összegyűjtjük és elvisszük oda, ahol ezeket Magyarországon újrahasznosítják, és cserébe még egy kis ajándékot is adunk. Szenzációs újdonság, hogy az Etele Plazában található üzletünkben megnyitottuk az első „refill” állomásunkat, amit folyamatosan be fogunk vezetni a többi üzletünkben is. Itt egy egyszeri alkalommal megvásárolt aluminimum flakonban újra lehet tölteni a sampont és a tusfürdőt. Ráadásul nem a megszokott 250 ml-es kiszerelésben, hanem 300 ml-esben, ugyanolyan áron, szóval így még olcsóbb is lesz.

The Body Shop-Banga Ildikó
Fotó: The Body Shop

– Neked melyek a kedvenc termékeid?

– Mindig más, évszakonként változik. Nyáron inkább a gyümölcsösebb illatokat, télen a diósabb, édesebb illatokat szeretem jobban. Most jött ki a három legújabb wellness termékcsalád: a  Sleep, a Boost és a Breathe elnevezésű három új rutinunk, amelyek közül a Boost, az energetizáló nagyon tetszik. De van egy „Glowing cherry blossom” illatú család is, amibe szerelmes lettem, és imádom az illatát tusfürdőben, testpermetben, testvajban is. De a jázmin családot is, szóval tele vagyok kedvencekkel (nevet – szerk.)

– Házaspárként dolgoztok együtt nap, mint nap. Már az elején tisztázott volt és könnyedén ment a feladatok elosztása vagy össze kellett csiszolódni?

– Kialakult. (nevet-szerk.) Ketten alapítottuk a céget és mindketten ügyvezetők vagyunk, eleinte nem volt könnyű dolgunk.  Nagyon más típusúak vagyunk, de pont ez a jó, mert kiegészítjük egymást és jól fel tudtuk osztani a területeket.

– Van még magánéletetek vagy már teljesen összefolyt a munkával?

– Már teljesen összefolyt, de meg lehet tanulni kezelni. Gyakorlatilag ez az életünk, nem tudunk nem erről beszélni. Néha próbáljuk azt mondani, hogy nem dolgozunk, de valamelyikünknek mindig eszébe jut valami, és akkor biztos, hogy megosztjuk egymással.

– Mennyire volt ismerős terep a kozmetikumok világa?  

– Egyáltalán nem ismertük ezt a piacot. Mindketten pénzügyi területről jövünk, bár azt kétségtelen, hogy nőként hozzám mindig közel álltak a kozmetikumok. Először a termékek iránti szerelem alakult ki, és ahogy minél többet megtudtunk a cégről, annál jobban akartuk, mert nagyon tudtunk azonosulni ezekkel az elvekkel. A férjemmel azóta is használjuk az összes termékünket és soha nem cserélnénk le. Az is klassz, hogy a szenvedélyünk és eltökéltségünk átragad a kollégákra is, és nagyon jó látni, hogy ők is ugyanúgy lelkesednek, mint mi.

– Éppen tíz évvel ezelőtt 2012. április 3-án nyitottátok meg az első üzleteteket. Hogyan emlékszel vissza erre az időszakra?

– Pont a gazdasági válság vége felé nyitottuk az üzletet. Mindenki azt gondolta rólunk, hogy nem vagyunk normálisak. De annyira lelkesek és eltökéltek voltunk, hogy végig se gondoltuk a kockázatokat. Lehet, hogy mai fejjel már végig gondolnám, hogy mennyi felelősséggel jár ez. De akkor csak azt láttuk, hogy milyen jó és csinálni akartuk. Soha nem felejtem el, hogy amikor megnyitottuk az első üzletet az Aréna Plázában, az első vásárlónk egy férfi volt, aki már régebbről ismerte és szerette a termékeket. Aztán volt egy lány is, aki az üzlet előtt eufórikus állapotban kiabált a telefonba valakinek, hogy „képzeld, itt állok egy igazi The Body Shop bolt előtt”. Ezeket a pillanatokat soha nem felejtem el. Nagyon sokan örültek, és azóta is rengeteg visszajelzést kaptunk, hogy jó úton haladunk.

the Body Shop-kozmetikumok
Fotó: The Body Shop

– Voltak mélypontok?

– Voltak hullámvölgyek és voltak olyan dolgok, amelyek sikeresek voltak és olyanok is, amelyek kevésbé. A covid minket is nagyon megtépázott, és a mostani háborús helyzettel járó gazdasági válság is egy újabb akadály, de magabiztosak vagyunk, túléljük, és tovább tudunk menni.

– Már most látszik a fogyasztáson az orosz-ukrán háború hatása?

– Igen. A vásárlók óvatosabbak és megfontoltabbak lettek. De azt gondolom, hogy főleg a nők olyanok, ha megszeretnek egy kozmetikai terméket, akkor ragaszkodnak hozzá. Szerencsére elég nagy törzsvásárlói bázisunk van, és bízunk benne, ők továbbra is meg fogják venni a termékeket, még ha egy kicsit nehezebb is lesz a helyzet.

– Tíz éve vagytok a piacon. Mi minden történt ez alatt az idő alatt? Hogyan fejlődött a vállalkozásotok és változtatok ti?

– Sokkal magabiztosabbak vagyunk, mint annak idején és jobban érezzük a piacot is. Közben ugyanazzal a lendülettel tesszük a dolgunk, mint korábban. Folyamatosan figyelembe vesszük a körülményeket és próbáljuk igazítani a jövőt, de ehhez kell egy nagyfokú rugalmasság. Egyre többen vagyunk a cégben, ami egyre növekvő felelősséget jelent, mert sok ember megélhetése múlik rajtunk. Ezért nagyon odafigyelünk mindenre és mindig a maximumot nyújtjuk.

Azt valljuk, hogy az üzlet nem csak a profitról szól, hanem a körülöttünk élő környezetünk iránti felelősségről is.

Kis odafigyeléssel tehetünk azért, hogy jobbá tegyük a világot. Számunkra a profit egyben egy eszköz is arra, hogy valami pozitív dolgot csináljunk: több helyi kampányhoz kapcsolódunk és több jótékonysági szervezetet támogatunk. Voltunk már szemétszedésen, állatmenhelyen, hajléktalan óvodában, volt, hogy meleg ruhára gyűjtöttünk, most például az ukrán menekülteknek szerveztünk gyűjtést. Mindig megtaláljuk azokat a pontokat, ahol segíteni tudunk és mindig találunk lehetőséget arra, hogy egy-két fontos ügy mellé beálljunk. Mert ettől mindenki több lesz.

– Nagy hálózatot építettetek fel és mellette a sport a ti életetek része is. Üzletemberekként hogyan tudtok időt szakítani a sportra, lazításra és kikapcsolódásra?

– Beírjuk ezt is a naptárba. Muszáj előre betervezni, mert ha nem, akkor valamelyikünk biztos, hogy berak oda valamilyen programot. Sok mindent csinálunk együtt, de nem mindig sportolunk együtt. Mindkettőnknek megvannak a saját helyek, ahová járunk: a férjem konditerembe jár, én tornázom, hetente egyszer jógázunk, társastáncra járunk és futunk is. Nagyon szeretünk kirándulni és utazni, imádjuk a természetet, úgyhogy nagyon sokat túrázunk és vitorlázunk. Télen síelünk, nyáron pedig nagy bicikli túrákra megyünk. Nagyon szeretünk megismerkedni új emberekkel, megismerni új tájakat, és kipróbálni új dolgokat.

Itt további érdekes olvasnivalót találsz:

Mit jelent a test egy mai tinédzsernek?

 

FRISS CIKKEINK

Lájkold Facebook-oldalunkat,
nehogy lemaradj a
legfrissebb bejegyzéseinkről!