Mikor lesz ugyanolyan repülni, mint korábban?

-

 A Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér szóvivőjét, Valentínyi Katalint kérdeztük, mikor lesz újból ugyanolyan érzés a repülőtéren a gépre várni, mint másfél évvel, a pandémia kitörése előtt.

– A napokban jártam a repülőtéren, egyelőre  eltérően  működik a korábbihoz képest. Mikorra tervezik, hogy működésében  olyan lesz, mint a Covid előtt?
– A világszerte növekvő átoltottsági adatoknak, valamint az utazási korlátozások fokozatos enyhítésének köszönhetően egyre többen választják újra a repülős utazást. A nyári szezon beköszöntével a jelenlegi dinamikus visszaépülés várhatóan júliusban és augusztusban is folytatódni fog. Az első félévben összesen 603 585 utast kezelt a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér, ennek közel felét a nyár első hónapjában, júniusban.
Az elmúlt időszakban a légitársaságok rugalmasan reagáltak az utazási korlátozások enyhítésére, és fokozatosan építették vissza vagy sűrítették járataikat, annak függvényében, hogy mely célország iránt nőtt meg az igény a határok megnyílásával vagy a belépés könnyítésével párhuzamosan. A Budapest Airport az első félévben elsősorban arra törekedett, hogy visszaépítse a 2019-es rekordévben meglévő desztinációk legtöbbjét, hogy a Budapestről utazók és ide érkezők a célállomások minél szélesebb palettájáról tudjanak választani. Budapestről a járvány előtt 153 desztinációt vehettek célba az utasok, amelyből 2021 júniusában már 90, az elkövetkező hónapokban pedig akár összesen 120 célállomás is elérhető lehet a magyar fővárosból menetrend szerinti járatokkal.
– Jelenleg szinte minden országnak mások a beutazási feltételei. Hogyan tudják ezt koordinálni?
-Az élénkülő utasforgalomra felkészülve, a budapesti repülőtér üzemeltetője a hatályos jogszabályoknak megfelelően tartja fenn az egészségvédelmi intézkedéseket. Július 3-ától a budapesti repülőtér termináljának területén már nem kötelező a maszk viselése utasok számára, ugyanakkor mindenképpen ajánlott, hogy kézipoggyászukban maguknál tartsák, hiszen a fedélzeten elengedhetetlen lesz számukra, és a célállomáson is szükségük lehet rá.  A koronavírus-járvány miatt eltérő szabályok és folyamatok vannak érvényben, amelyek egyrészt a hatóságok által kialakított protokollhoz, másrészt a hatályos egészségügyi szabályokhoz igazodnak.
A július 1-től érvényes EU-s védettségi igazolásnak köszönhetően a koronavíruson átesett, a célországban elfogadott ellenanyaggal oltott, illetve a negatív PCR-teszttel rendelkező utasok számára szabaddá és biztonságossá válik a mozgás az Európai Unión belül. Emellett az egyes országokkal kötött kétoldalú megállapodásoknak megfelelően magyar védettségi igazolvánnyal számos, a schengeni övezeten kívül eső célállomásra is lehet utazni, de kizárólag azokba az országokba, amelyekkel kölcsönösen elfogadjuk egymás védettségi igazolásait. Minden más úti cél esetében pedig az adott célországban érvényes előírások az irányadók.
A Budapest Airport fontosnak tartja kiemelni, hogy az – akár magán-, akár üzleti céllal – útnak indulók minden esetben tájékozódjanak a célország területére való belépés feltételeiről, és győződjenek meg arról, hogy rendelkeznek a szükséges dokumentációval. Ehhez a Konzuli Szolgálat honlapja nyújt megbízható és naprakész információt.
 A repülőtér-üzemeltető az elmúlt két évben összesen 167 millió euró értékben hajtott végre infrastruktúra-, kapacitás- és digitális bővítési és korszerűsítési beruházásokat, ennek közel felét a 2020-as válság évében megvalósított fejlesztések teszik ki. Az utasélmény és a repülőtéri szolgáltatások minőségének folyamatos emelését a Budapest Airport kiemelten fontosnak tartja, ezért a fejlesztéseket a 2021-es évben is folytatni kívánja.
-Mikorra nyitnak ki a jelenleg zárva tartó éttermek, kávézók? 
– A korlátozások feloldásával a repülőtéren is egyre több vendéglátóegység nyit ki. Az üzletek többsége már üzemel, egyre rugalmasabb nyitva tartással és nagy figyelmet fordítva az egészségvédelmi intézkedésekre. Az üzletek nyitva tartásáról és az újranyíló üzletekről weboldalunkon olvasható mindig naprakész információ.
– Miért van az, hogy 3 vízautomatából csak 1 működik? Kinek  a feladata, hogy működjenek és ki ellenőrzi?
A vízautomaták üzemeltetését a Budapest Airport szerződött partnere látja el, aki értesítést követően rövid időn belül kiérkezik a helyszínre, és orvosolni tudja a problémát. Az üzemeltetőt az utasok az automatán található telefonszámon vagy a repülőtér egy kollégáján keresztül tájékoztathatják a meghibásodásról. Emellett 2020 augusztusa óta 13 ivókút is biztosítja a friss ivóvizet az utasok számára a repülőtéri utasútvonal egészén. A kutak az utasok számára legkönnyebben megközelíthető és leggyakrabban látogatott helyszíneken találhatók, így az utasok környezetbarát módon, a saját palackjukat használva is ivóvízhez juthatnak.
-Reptéri szarkák már megjelentek, azóta  csomagbepakolásnál rendőrök ügyeltek. Ez meddig marad így?
– A rakodást a légitársaságok szerződött földi kiszolgáló partnerei végzik. Ugyanakkor felelősségünknek érezzük, hogy a repülőtéri szolgáltatások egységesen magas színvonalat képviseljenek, és ennek érdekében a Budapest Airport az elmúlt években saját hatáskörében számtalan intézkedést bevezetett, többek között egységes szolgáltatási színvonalat biztosító együttműködéseket kötött a földi kiszolgáló cégekkel is. A csomaglopásokkal kapcsolatban a Budapest Airport és a Repülőtéri Rendőri Igazgatóság két évvel ezelőtt hathatósan fellépett, ennek köszönhetően a lopások száma szinte a nullára csökkent.
Kategória:
 

 

FRISS CIKKEINK

Hirdetés

Lájkold Facebook-oldalunkat,
nehogy lemaradj a
legfrissebb bejegyzéseinkről!