Látva a Mercedes és Virgil Abloh közös projektjét, felmerül a kérdés, meddig kell és érdemes feszegetni határokat. Egy biztos: a Project Geländewagen csak az első lépés a felek számára.
Az autóikonnak tekinthető G-osztály sok mindent megélt már, de versenyautót még sosem készítettek belőle. Kíváncsian vártam a sejtelmes beharangozók után, hogy mivel rukkol elő a Mercedes főtervezője, Gorden Wagener, és a Louis Vuitton férfi ágazatának művészeti vezetője, Virgil Abloh – aki nem mellesleg művész, építész, mérnök, kreatív igazgató és divattervező. Hát ezzel: egy porig ültetett, a mindennapi használatra tökéletesen alkalmatlan, de kétségkívül látványos és elvont koncepcióval.
Érdekes és egyben ellentmondásos: a tervezők szándéka az volt, hogy (újra)definiálják a modern luxust. Ezek szerint a jövő luxusautói talajsimogató SUV-k, kicsupaszított kabinnal, megspékelve némi versenytechnikával, marmonkannával a csomagtér helyén. Félreértés ne essék; szexi lett a végeredmény, ütős, ahogy a színes és vicces részletek játszanak a csiszolt, festés előtti állapotot idéző karosszérián. Az új perspektíva sikerült, a luxus nem fényes és csillogó, hanem nyers, természetes, és valahogy még őszintébb is lett.
Egyszerre klasszikus és modern
Eltávolították az indexeket, a külső tükröket és a lökhárítókat, a karosszéria szélesebb lett és lejjebb került a sportos karakter elérése végett. A kerekek és a gumik mérete direkt túlzó – régi F1-et idéznek -, az utastérben analóg műszerek hivatottak utalni a klasszikus kocsikra. A kormány és az ülések kialakítása már a modern F1-et és a DTM-et juttathatja eszünkbe, a bukókeret és az ötpontos biztonsági öv sem a 20. század elejére datálható. A babakék szín alkalmazása a bukókereten és további részleteken egyszerre pimasz és telitalálat.
Az elvont projektautó egyben nemes célt is szolgál a színes marketinghablaty és hírverés mellett: a Sotheby’s gondozásában elárvereznek egy replikát, a befolyt összeggel nemzetközi kreatív közösségeket fognak támogatni. Nem gondolom, hogy a jövő luxusa a Project Geländewagen mentén fog körvonalazódni, de ne legyen igazam. Mennyire menő lenne már, ha ilyen plázacirkálókkal vadásznánk a szabad helyekre a zsúfolt parkolókban? Ugyanis az igazi verseny ott zajlik, nem a pályákon.