spot_imgspot_img
spot_img

Megnéztük az Emily Párizsbant – 3 érv ellene – 3 érv mellette

-

Article Top Ad (AdSense)

Miért keltett ilyen felháborodási hullámot egy egyszerű kis romantikus sorozat? Megnéztük a Netflix Párizsban játszódó Szex és New York utánérzését és készítettünk hozzá egy pro-kontra listát is. Már ha szeretnél ennyit vívódni egyetlen sorozat megtekintése felett…

Október 2-án felkerült a Netflix kínálatába egy tízrészes romantikus sorozat a főszerepben Lily Collins-szal (aki producerként is közreműködött). A széria Szex és New York-os feelingje nem véletlen – mindkét sorozatot Darren Star jegyzi.

Kérdés, hogy a recept: egy meseszép város és a divatos ruhák főszerepben egy szingli lánnyal 2020-ban is olyan jól működik-e, mint 1998-ban?

A történetben Emily-t, egy chicagói cég marketingesét kiküldik egy évre Párizsba, hogy az utolsó pillanatban kieső főnökét helyettesítve rázza gatyába egy frissen megvásárolt francia cég ügyeit. A lány nyilván örömmel megragadja a lehetőséget, annak ellenére, hogy egy szót sem beszél franciául és otthoni pasija sem támogatja a tervet. Párizsban aztán kiderül, hogy a helyi cégnél mindenki úgy gondolja, hogy púp a hátukon, és minden lehetséges módszerrel próbálják kifúrni. Emily azonban az amerikai talpraesettségével, örök optimizmusával és természetes bájával minden akadályt legyőz – legalábbis ezt szeretné sugallni a film. 

Emily Párizsban forrás: Netflix
Emily Párizsban forrás: Netflix

Mivel Párizs a szerelem városa, természetesen pasiból is akad jónéhány – az otthoni barátján kívül. Szinte minden sarkon belebotlik egy jóképű férfiba, aki rögtön flörtölni kezd vele. És akkor még nem is említettük a házával szemközti kávézó vezetőjét, aki mellesleg épp a lány alatti lakásban él. 

Nézzük a pro-kontra listát!

Kontra:

Sztereotíp

Az egyik leggyakoribb kritika, ami felmerült, hogy a sorozat meglehetősen előítéletesen mutatja be a franciákat. A sorozatban valóban szinte minden párizsi dohányzik, nyers a modora, lazán veszi a munkaidőt és a munkamorált úgy általában. Láthatóan nem találják bájosnak, hogy főhősünk egy mukkot sem beszél franciául. Nem sokat tudnak a politikai korrektségről és nem mennek a szomszédba egy kis szexizmusért. 

Ennek a mérlegnek a másik serpenyőjében ott a szintén sztereotípiákkal, de pozitív sztereotípiákkal körülírt amerikai lány (lásd. fentebb). Aki egy csipetnyi pimaszsággal és eredetiséggel felrázza az öreg kontinens – nem!

A vígjátékok – és általában a műfaji filmek – sztereotípiákkal dolgoznak, klisékből és panelekből építkeznek, vagyis előre láthatóak a fordulatok és a karakterek többsége sablonos. Ez adja a vonzerejüket. Amikor megvesszük a mozijegyet vagy rákattintunk a lejátszás gombra, tudjuk, mire fizettünk be. Erre való a műfajmeghatározás. Az utóbbi időben ezek a műfajok erősen egymásba csúsztak, épp ezért néha akár üdítő is lehet, ha egy film/sorozat az, ami.

Egy romantikus vígjátékot nem arra szánnak, hogy életvezetési tanácsokat szerezzünk belőle. 

A kritika annyiból helytálló lehet, hogy az Emily Párizsban sok szempontból idézi az évtizedekkel korábban készült, klasszikus vígjátékokat. Érdemes azonban megvizsgálni, hogy az utóbbi években lezajlott társadalmi változások tükrében mennyire ül egy poén vagy helyzet. A Szex és New York például sok szempontból elhasal már egy mai rostán és a Szívek szállodája pótévadán is az érződött, hogy az egykor szeretett karakterek viselkedése mai környezetben groteszkké torzult (lásd. a mikor Rory és Lorelai a medencénél minden arra járót kicikiz).

Itt a franciák különcségeinek bemutatása a történet részeként értelmezhető.

Az amerikai lány kultúrsokkja érződik belőle, ahogy szembesül az idegen szokásokkal, de ebből mindkét ország kultúrája kiolvasható.

Az üdvözlésképpen arcra adott puszik nálunk például szintén nem számítanak szokatlannak, Emily reakciójából azonba nyilvánvaló, hogy Amerikában nem ildomos próbálkozni vele.

Nem elég elgondolkodtató

A mélyebb tartalom hiánya szintén abból fakadhat, hogy túlságosan hozzászoktunk az utóbbi években a könnyedebb hangvételű magvasabb mondanivalójához.

Emily Párizsban forrás: Netflix
EMILY IN PARIS (L to R) PHILIPPINE LEROY-BEAULIEU as SYLVIE GRATEAU and LILY COLLINS as EMILY in episode 110 of EMILY IN PARIS Cr. STEPHANIE BRANCHU/NETFLIX © 2020

Ezt valóban tekinthetjük egy kihagyott ziccernek, hiszen a sorozat kacérkodik néhány fontosabb kérdéssel, mint a munkahelyi bullying vagy a szexizmus, de az erre adott válaszai (vágj hozzá jó képet! vagy vágj vissza viccesen!) valójában szintén csak a sorozat világában működhetnek. 

A vígjáték gyökereihez visszanyúlva azonban nem gondolom, hogy egy 20 perces epizódban kell megváltani a világot. A jelen zűrzavaros ökológiai, politikai, gazdasági és járványügyi helyzetében néha annyi éppen elég, hogy szép embereket nézünk egy szép városban, amíg a laptop előtt megesszük a vacsorát. Negyedórányi eszképizmus. 

Hiteltelen

Néha valóban felvetődik a sorozat közben, hogy élő ember nem tud ennyit menni ilyen magas sarkú cipőkben (macskakövön és gyepen!), ahogy az is, hogy a valóságban nem flörtöl az emberrel minden útjába akadó helyes férfi. Az interneten az egyik leggyakrabban felhozott probléma az volt, hogy Emily-nek ilyen fiatalon nem lehet ennyire menő állása (persze már az is vita tárgya, hogy pontosan mennyire fiatal is), illetve, hogy az a néhány Insta-poszt, amit látunk nem hozhat neki ilyen látogatottságot. 

Emily Párizsban forrás: Netflix
EMILY IN PARIS (L to R) LILY COLLINS as EMILY in episode 105 of EMILY IN PARIS Cr. CAROLE BETHUEL/NETFLIX © 2020

Igen. Ahogyan nem lehet két New York-i fiatal fizetéséből fenntartani a Jóbarátok szereplőinek lakását és senki nem él meg abból, hogy heti egy cikket ír, mint Carrie Bradshow a S&NY-ban. 

Mert. Ez. Egy. Sorozat. 

Ahogy számos más filmes alkotás, ez is a fantázia szüleménye. A drámák, tragikus eseményeket bemutató filmek, horrorfilmek vagy más, komolyabb műfajú darabok is csak kitalációk, így a hitelességük viszonylagos. Még az olyan, megtörtént eseményeken alapuló alkotások is számos fiktív elemet hordoznak, mint a Csernobil. Az már csak egyéni ízlés kérdése, hogy számunkra a csapatban támadó zombik, a legyőzhetetlen rendőr vagy épp a tökéletesen főző és jóképű szomszéd számítanak elfogadhatóbbnak/ hitelesebbnek. 

 

Pro

Kikapcsolódás

Végre valami, ami nem szeretné, hogy országos gondokkal foglalkozzak! 2020-ban az ember mintha túl nagy dózisban kapná a valóságot. Olyan problémák cirkálnak közvetlenül körülöttünk, amelyeket korábban csak filmekből ismertünk. Előfordulhat, hogy az ember szeretne ebből kiszakadni és egy rövid időre szünetet tartani, amikor nem harcol az őserdők védelmében, a nők elleni erőszak vagy az álhírek ellen. Néha kell egy kis üresjárat: számítógépes játék, felnőtt színező, kertészkedés, főzés vagy csak egy könnyű film.

Ettől még nem leszünk nemtörődömök és süketek a világ dolgaira, de nem lehet 0-24-ben harcolni valami nemes célért. 

Az Emily Párizsban a 80-90-es évek habos kis vígjátékainak utóda. Az utóbbi években forgatott sorozatok szinte mindegyike valamilyen ügyet képvisel, nyíltan vagy burkoltan foglalkozik fontos kérdésekkel. Ezekből számos lehetőséget kínál mindegyik streamszolgáltató. Ez a sorozat szinte magányosan áll szemben a trenddel. Természetesen az Emily Párizsban-nak számos hibája van, ahogy azt korábban részleteztük is. Ennek ellenére az alkotói meglátták azt az igényt, ami a könnyedebb vígjátékok iránt fellépett és ameyet főleg a retró sorozatokkal próbálnak pótolni a nézők. Ez lehet az oka a Jóbarátok, A Kaliforniába jöttem és társai reneszánszának.

Párizs

Emily Párizsban forrás: Netflix
EMILY IN PARIS (L to R) LILY COLLINS as EMILY in episode 106 of EMILY IN PARIS Cr. STEPHANIE BRANCHU/NETFLIX © 2020

Rendben, aláírom, nyilván direkt hozták el Párizsba a sorozatot, hogy a francia fővárost mesés díszletként használva minél több nézőt csábítsanak a képernyő elé. De ez miért is baj? A jelenlegi helyzetben ennél közelebb az elkövetkezendő hónapokban nem kerülünk majd a turistáskodáshoz.

Párizs pedig számos olyan helyszínt kínál, ahová még virtuálisan is jó ellátogatni. Lassan már nosztalgikusak lesznek az utcai jelenetek: emberek tömegben, maszk nélkül.

Ruhák és pasik

Emily Párizsban forrás: Netflix
Emily in Paris (L to R) LILY COLLINS as EMILY and ASHLEY PARK as MINDY in episode 102 of Emily in Paris Cr. Roger DO MINH/Netflix © 2020

A Szex és New York alkotójától nem is vártunk mást! Emily ruhatára, bár nem mérhető Carrie Bradshow-jéhoz, azért tartogat figyelemreméltó darabokat. Akinek pedig ez túl színes vagy szoknyailag rövidke lenne, az válogathat Emily főnökének, Sylvie-nek franciásan elegáns gardróbjából.

A kosztümválasztással a készítők néhány filmes utalást is elrejtettek a sorozatban.

Főleg Audrey Hepburnt idézik fel Emily néhány outfitjében, mint a fekete estélyik.

És ne menjünk el szó nélkül a szériában felbukkanó férfiak mellett sem. Az amerikai pasi viszonylag gyorsan kikerül a képből, így semmi nem akadályozza főhősünket, hogy behatóbban tanulmányozza a helyiek randizási szokásait. Ezen a téren is Carrie nyomdokaiban jár Emily, lelkesen próbálkozik több potenciális lovaggal is. Az az egy azonban, akivel tényleg meglenne a szikra sajnálatos módon foglalt, sőt, Emily össze is barátkozik a párjával.

Ahogy az ma kiderült, a szerelmi háromszög alakulását egy második évadban is nyomon kísérhetjük. A Netflix ugyanis berendelte a folytatást.

 

A legjobb, munkáról szóló filmek

 

FRISS CIKKEINK

Lájkold Facebook-oldalunkat,
nehogy lemaradj a
legfrissebb bejegyzéseinkről!