spot_imgspot_img
spot_img

A hét Cool embere: Makány Márta divattervező

-

Article Top Ad (AdSense)

Makány Márta: A divatáru romlandó holmi

Hogyan alakul a divat ebben a járványos időszakban? Tavasz óta  alig vannak olyan   alkalmak, ahová illik szépen felöltözködni, így el lehet rajta gondolkozni, hogy kövessük-e a trendeket. Érdemes-e bevásárolnunk a szezon menő darabjaiból, vagy átállunk a kényelmes otthoni melegítő divatra? A divattervezővel beszélgettünk az iparág helyzetéről.

– Hogy állunk  az őszi divattal? Nem azért kérdezem, mert még mindig nyári meleg van kint, hanem mert a Covid a divatvilágra is rányomta a bélyegét.

–  A divat kissé zavart helyzetben van, mert a divatvilág normál ritmusa egy kicsit elakadt. Most még csak annyit észlelünk, hogy bezárt számos ruhaüzlet, de csak jövő tavasszal láthatjuk, milyen hatással lesz az iparágra a pandémia.  Ami most megjelenik a boltokban, annak tavaly ősszel elindult a gyártása, megállítani a folyamatot lehetetlen. Ami az idén tavasszal elakadt, annak a hatását csak  jövő tavasszal látjuk meg, mi történik, milyen hatással lesz a divatra. Ugyanis egy évvel előre dolgozunk. Amikor a tavaszi dolgokat elkezdték tervezni és rendelni, még mindenki a legjobbat remélte, mit sem sejtettek arról, hogy hamarosan szinte az egész világ leáll. A mostani járványos időszak pedig már a jövő őszi kollekciót érinti.

 – Mi lesz a divattervezőkkel? Új szakmát keresnek?

– Most mindenki próbálja gazdaságilag túlélni a helyzetet. Minél kisebb valaki, annál nehezebb neki, hisz nem állnak mögötte milliárdok. Az én ruháimat négy boltban árulják Budapesten, ebből 3 éppen nincs nyitva.  Az emberek és a cégek is bizonytalanságban vannak. Pont az egyik budai bevásárlóközpontban jártam, és megállapítottam, hogy rengeteg bolt bezárt. Egy Louis Vuitton nem szűnik meg, de azt látom, hogy az utcai márkák, mind a H&M, Zara, a nagyobb országokban is 10-20 %-os bezárásokat hajtottak végre. Visszaesett a forgalmuk, hisz turista sincsen sehol, a vevők nagy része ugyanis utazás közben vásárol.

– Nem is folytatódik a tervezés?

– Úgy vannak vele a kollégák, hogy nem tudják pontosan, mit is csináljanak. A tervezés nagy befektetést igényel, teljesen függetlenül attól, hogy nagy nemzetközi márka, vagy egyedi tervező van mögötte. Ott állsz és nem mered eldönteni, hogy merjél –e egyáltalán kockázatot vállalni és ha igen, akkor  mekkorát. Azt a forgási sebességet, ami gazdaságilag szokott működni, most nem lehet kiszámolni.  Be kell osztani azt a kevesebbet, ami keletkezik. Az új kollekció tervezését kommunikálni kellene, fotókat készíteni hozzá. Ezek olyan dolgok, amik nehezebben valósulnak meg, mert mindenkinek van aggodalma, félelme a jelen helyzetben.

 – Megmarad az idei kollekció jövőre?   

 – A boltok tavaly ilyenkor annak reményében rendeltek árut, hogy csak jobb lehet a forgalom, mint az előző években. Amikor elkezdődött a baj, mindenki elkezdett alkudozni, hogy nem hozza el a megrendelt árut. A divatáru viszont egy romlandó holmi. Lehet, hogy az idén nem veszed meg, de attól az még a 2020-as kollekció marad. Nem megoldás, hogy visszacsomagoljuk a dobozba, és majd jövőre valaki elviszi. Aki divatos szeretne lenni, az mindig a legújabbat akarja megvenni.

– A túlélésre játszik a divatszakma?

– Igen, kell hozzá forrás mindenképpen, és nem tudod, hogy meddig kell kibírni, a helyzet nagyon nehéz. A divattervezők maximum gondolati tartalékokkal vannak tele. Hisz nekik is van vállalkozásuk, céges költségeik, munkatársaik. Én szeretem, ha vannak emberek, akikkel együtt alkotok, de őket is fizetni kell, még akkor is, ha nem termelnek. Senki nem tudja még pontosan, mi a helyes magatartás.

– A divat nem állt le, csak lelassult?

– Igen, és nem termel annyi pénzt. A háborúban is készítettek kollekciókat, mert az emberekben élt a vágy a szépre, csak nem vették meg.

– A szabadidőruhát gyártó cégeket kevésbé viselte meg a vírushelyzet?

– Az első félévben a legnagyobb sikereket az otthoni- és szabadidőruhákat gyártó cégek érték el, akik joggingokat gyártanak. Ez iránt nőtt meg a kereslet. Miután hiányoznak az alkalmak, ahová szépen fel lehet öltözni, a vásárlók  bizonytalanok abban, mit kellene venni. Egy szép ruhát vagy inkább egy kényelmes otthonit?

–  A divatbemutatók kora örökre véget ért?

A nagy márkák is kísérletekbe kezdtek, prezentációkkal és online közvetítésekkel próbálkoztak. Divatbemutatót szerintem mindenki szívesen rendezne, csak a költsége miatt óvatosan indul neki. A divatbemutató egyik célja, hogy utána értékesíteni lehessen a bemutatott darabokat, ha nem lehet, akkor minek megtartani.  Ez színtiszta matek: mennyi pénz lehet elkölteni a látszatra. A divatbemutató is egy rendezvény, ahová nehéz kérdés, hogy kit és hány embert hívsz meg. Egyébként is nagyban változott a hagyományos divatbemutató, ahová elmentünk és megtapsoltuk a kollekciót, majd megrendeltük. Mostanában  még a ruháinkat viselő influenszerek sem mennek rendezvényekre.

– Nem kezdesz el szabadidőruhákat gyártani? Ha ebben van a bizbisz…

–  Megfordult a fejemben, de külön erre nem álltam rá, nem ez a fő profilom. Pont volt az előző évi kollekciómban több olyan plüss darab, amiből  most is jól adtuk el. Cuki, puha jól viselhető darabok.

–  A teltebbek szívesebben fordulnak hozzád ruhákért, mint a vékonyak?

– Amíg nagyon kövér voltam, rendszeresen megkerestek. Úgy gondolták, hogy mivel én ugyanabban a cipőben járok, mint ők, jobban  megértem  az öltözködési problémáikat. Engem választottak, mert jobban beleérzem magam a helyzetükbe,  ismerem az alkatukat. Viszont  olvastam olyan kommenteket is, hogy honnan tudom, mit kell egy szép nőnek felvenni, hiszen én nem vagyok az.

 – Az elmúlt hónapokban sokat fogytál, közel 40 kilót…

– Már létezik az a konfekció méret, ami én vagyok. Igazából még mindig nehéz készruhát találnom, ugyanis van egy nehezen öltöztethető alakom. Alacsony vagyok, nagy mellem van, nem vagyok klasszikus forma. Ha fogyok még 30 kilót, akkor sem lehet majd engem könnyen öltöztetni. De megtörtént, hogy bementem egy boltba és  felpróbáltam egy ruhát.

Makány Márta
Amikor a saját kollekciómból választok. Ez a szoknya nagyon szeretem! Nem tudom fogom-e hordani? De végre felpróbálhattam….-írta Márta a FB-n.

 – Változott valamit a hozzáállásod a ruhadarabokhoz?

– Persze vannak olyan dolgok, amik közelebb állnak az emberhez. Biztos van ebben valami, ugyanis én nem nagyon hordok nadrágot, és nem is az az első gondolatom, hogy nadrágot  készítsek. Ám azért, mert nem  viselem, képes vagyok azt is megtervezni. Azért, mert nagy mellem van, még el tudom képzelni azt is, akinek kevés van.

– Személy szerint hogy érezted magad a bezárt hónapok alatt?

– Úgy próbálom ezt az egész helyzetet megélni, hogy  olyan dolgokat csinálok, amiket halasztgattam, vagy csak félig készültek el. Az emberek vágynak a szépre és jóra, de ha  valami feltünőt és szépet csinálsz, akkor megszólnak, hogy miért mutogatod magad egy ilyen nehéz időszakban? A Covid alatt készítettem fotózást az üres városban, ami még a szakmát is megosztotta. Volt, aki őrült felelőtlenségnek tartotta. De nem vagyunk egymás bőrében, mindenkinek más a tűrőképessége és az anyagi lehetősége. „Dőljünk hátra és pihengessünk félévig” mentalitású ember az én ismerőseim között kevés van.

Polesz Anita

Ha inkább a régi ruháidat viseled szívesen, akkor válogasd jól össze a színeket!

Találd meg te is a saját színeidet, amelyekben minden nap ragyoghatsz!

Kategória:
 

FRISS CIKKEINK

Lájkold Facebook-oldalunkat,
nehogy lemaradj a
legfrissebb bejegyzéseinkről!