spot_imgspot_img
spot_img

„Magyarországon a divattervezés egy költséges hobbi”

-

Article Top Ad (AdSense)

A Sentiments ruhák az örök szépséget és az időtállóságot jelképezik. Hangulatot és érzéseket fejeznek ki, amelyekben különlegesnek érezhetjük magunkat. A Sentiments alapítója és tervezője, Joó Beatrix mesélt nekünk a márka születéséről és arról, mi inspirálta a legújabb kollekcióját.


Szeptember elején zajlott a tizedik budapesti fashion week, ahol a hosszú évtizedek óta sikeres magyar tervező is bemutatta a 2023-as tavaszi/nyári kollekcióját. Ahogy szememmel követem a kifutón egymás után megjelenő virágok inspirálta ruhákat, úgy éreztem, egy varázslatos világba csöppentem, szinte éreztem a tavaszi rét illatát. Egy héttel később Beatrix belvárosi szalonjában találkozunk. Belépve azonnal megpillantom a kifutóról oly ismerős ruhákat. Elbűvölten nézem a szép mintákat, az egyszerre lágy és merész sziluetteket. Finoman megérintem az anyagokat, majd leülök a könyvekkel, textilekkel és gyönyörű ruhákkal teli szobában, és figyelem, amint Beatrix fekete, virágmintás ruhájában leül velem szemben. Egész lénye eleganciát sugároz, árad belőle a kifinomultság.

– Az egyik dolog, amiről híres vagy, hogy olyan nőknek tervezel, akiknek sok minden történt az életükben. Mit gondolsz, a te életedben melyek voltak azok a fordulópontok, amelyek miatt itt tartasz?

– Már kicsiként fontos volt számomra a divat, és az, hogy ízlésesen legyek felöltözve, hogy milyen cipő van rajtam, és az színben harmonizáljon az öltözékemmel. Emlékszem, nyaranta az egyik nagymamám telkén az unokatestvéreimet beöltöztettem mindenféle ruhába, amit találtam, és a tornácon divatbemutatót tartottunk a szomszéd gyerekeknek. A másik nagymamám Bécsben élt, és nagyon jól varrt; szebbnél szebb ruhákat készített magának. Amikor nyáron nála voltam, és varrt, a leeső anyagokból a babáimat öltöztettem vagy ő megvarrta nekem a ruhákat. Édesanyám a mai napig szépen becsomagolva őrzi a Barbie babáimat és a ruhákat.

Joó Beatrix
Joó Beatrix, a Sentiments márka tervezője

De a legfontosabb az Andorral való megismerkedés volt. A belvárosban volt egy üzlet, aminek az volt a neve, hogy LUAN. Már gyerekkoromban arról álmodoztam, hogy divattervező leszek, és úgy gondoltam, ha nagy leszek, itt fogok dolgozni. Teltek az évek, elvégeztem a képzőművészeti iskolát, amikor egy napon Andor (Kovács Andor divattervező – szerk.) a Duna mozi előtt kis híján elütött. Később elmeséltem neki, hogy gyerekkoromban arról álmodoztam, hogy a LUAN üzletben fogok dolgozni. Ekkor derült ki, hogy az ő üzlete, és ő a LUAN-ból az AN. Nem sokkal később – 1996-ban – közösen megalapítottuk a Sentiments márkát, de sajnos Andor 2009-ben meghalt.

– Nagy hatással voltatok egymásra. Miben nyilvánult meg legjobban?

– Aki ismeri a korábbi munkáit az tudja, hogy Andor mindig messze megelőzte a korát. Olyan kollekciója volt, mint ma Armaninak: egyszerű vonalvezetés és gyönyörű anyagok. Ehhez jöttek tőlem a díszítések, amelyeket a történelmi Párizs és a Napkirály udvara inspirált. Nag hatással voltunk egymásra, és ebből nagyon különleges ruhák születtek: Andor minimialista vonalvezetése egy kis rafinériával volt megbolondítva.

– Több, mint 25 évvel ezelőtt indítottátok útjára a Sentiments márkát. Hogyan tekintesz vissza erre az időszakra?

– Ezt a szakmát csak nagy odaadással és alázattal lehet csinálni, és ez nálunk 25 éve töretlen. A ruháim olyanok, mintha a gyermekeim lennének, és a legnagyobb elismerés a vevőimtől kapott visszajelzések. Sajnos a varrószakma Magyarországon egyre kevésbé van
megbecsülve, megszűntek az ipari iskolák, az olyan szakmák, mint a műszövő vagy a szemfelszedő már nem is léteznek. Régen, ha valakinek kirágta a moly a ruháját, a műszövő meg tudta csinálni. Ma a fast fashion arra ösztönöz, hogy dobd ki és vegyél újat. Miközben mi tökéletesen fenntartható ruhákat készítünk, mert a ruháink egy életre szólnak. Sőt, generációkon át örökíthetők. Van olyan vevőm, akinek húsz éve varrtunk egy kosztümöt, és nemrégiben megjelent a most húszéves lánya ugyanabban a kosztümben. És nem mondtad volna meg, hogy hány éves darabról van szó, mert színében és szabásában is megfelel a mai divatnak.

– Egy interjúban azt nyilatkoztad, hogy minden kollekciónak saját DNS-e van. Hol
keresed, hová fordulsz inspirációért?

– Nagyon sok minden érdekel, és az a sok minden, amit látok a világban – akár egy utazás során, egy filmben, egy balett vagy színházi előadásban – mind elraktározódnak bennem. Aztán furcsa módon jön valami, ami előhozza belőlem. De nem csak belőlem, mert ilyenkor mindig azt látom, hogy a világ is abba az irányba megy. Erre szokták azt mondani, hogy a trendek benne vannak a levegőben, és vannak emberek, akik le tudják hozni. Sokszor van olyan, hogy megcsinálunk egy bemutatót, és közben egy nagy divatház is hasonló inspirációval dolgozik.

– Az idei őszi divathéten romantikus, virágos, légies, ugyanakkor merész szetteket is láthattunk tőled, látványos ívekkel, áttetsző formákkal. Mi inspirálta a 2023-as tavaszi/nyári kollekciót?

Joó Beatrix- Sentiments
Fotó: Joó Beatrix- Sentiments Couture

– Gyerekkoromban mindig virágoskertek vettek körül, és a pandémia után szerettem volna
egy vidám kollekciót alkotni. Petőfi Sándor Árva Lyány című verséből maradt ránk egy mondás: „Aki a virágot szereti, rossz ember nem lehet.” Ez az érzés egyre jobban felerősödött bennem, és megszületett a koncepció, a virágoskert kollekció ötlete és hozzá az egyedi mintás anyagok, amelyek egy virágoskertet szimbolizálnak. Amikor egy kollekcióban gondolkozunk, minden arra az egy koncepcióra épül: a kiegészítők, a zene, a meghívók, a vevőik számára készített ajándékok.

– Nagyon tetszett ebben a kollekcióban, hogy egyszerre volt elegáns, egyedi és nagyon jól hordható, miközben a kifutók és a divat világában állandó probléma az egyediség és a kereskedelmi szempontok közti egyensúly megtalálása. Te hogyan egyensúlyozol a kettő között?

– Sok olyan vásárlónk van, aki ragaszkodik a minőséghez, és az egyik erősségünk, hogy mi csak természetes anyagokkal dolgozunk: gyapjúval, selyemmel, ami garantálja a legjobb
minőséget, és az időtállóságot. Ugyanakkor mindig mondom a vevőimnek, hogy a couture
darabokat keverjék bátran a fast fashion márkákkal. Nem ragaszkodom hozzá, hogy valaki
talpig couture-ben legyen. Ha megveszel egy darabot, azt nagyon jól lehet kombinálni más
darabokkal. Van olyan, hogy a vevőimnek a nálam varrt nadrághoz én választok másik
márkától ruhadarabokat.

Joó Beatrix- Sentiments
Fotó: Joó Beatrix- Sentiments Couture

– A divathét látogatóin látszott, örülnek annak, hogy újra kiöltözhetnek és sokan
különleges ruhákban mutatták meg magukat. Hogy látod, mennyire van átalakulóban a divat és a minőség iránti igény?

– Az egyértelműen látszik, hogy a fiatalabbak színesebben és bátrabban öltözködnek, és egyre bátrabban fejezik ki magukat az öltözködésen keresztül. Nyitottabbak az újdonságok iránt. Ugyanakkor az ünnepi alkalmaknak és eseményeknek valahogy mintha kevésbé adnánk meg a módját. Ha megnézed a régi filmhíradók beszámolóit egy-egy eseményről, látszik, hogy mindenki gyönyörűen fel van öltözve. A férfiak öltönyben, nyakkendőben, a nők csinos kartonruhában – hiába csak a Május 1. Ruhagyár volt akkoriban. A II. világháború előtt Budapesten pezsgő divatélet volt, Párizs után itt költötték a legtöbb pénzt divatra. Rengeteg divatszalon volt, ahol gyönyörű ruhák készültek.

– Jó lenne ezt visszahozni, és te folyamatosan keresed a kihívásokat…

– Magyarországon a divattervezés egy költséges hobbi. (nevet-szerk.) De a viccet félretéve,
tényleg így van: nincs alapanyag, nincsenek rövidáru kellékek… mindent külföldről kell beszerezni. Viszkózbélést is legközelebb csak Bécsben lehet kapni, ezért minden nagyon sokba kerül. Másrészt szeretek olyan anyagokkal vagy mintákkal, ami más tervezőnél nincs. Ehhez viszont meg kell találni a megfelelő partnereket, mint például azt a comói műhely, akiknek köszönhetően már évek óta saját mintánk van, ami Comóban digitális printtel készül. A selyemkendőimet már régóta itt gyártatom. Hosszas nyomozás és utánajárás után Kínából sikerült vásárolnunk egy olyan gépet, ami kasmír kabát varrásnál láthatatlan varrást tud csinálni. Ez most nagyon izgalmas időszak. Nagyon sok új technológia van, de sajnos az ilyen kis manufaktúrák, mint a miénk ezekhez csak nehezen tud hozzájutni. De nem adjuk fel!

 

FRISS CIKKEINK

Lájkold Facebook-oldalunkat,
nehogy lemaradj a
legfrissebb bejegyzéseinkről!