Szereted az IKEA bútorait? Vannak termékeid a világ legismertebb lakberendezési áruházából? Használod vásárlásnál a kék bevásárlótáskákat? Nekünk mindegyik kérdésre igen a válaszunk, ezért is csodálkoztunk rá azokra a belső kulisszatitkokra, amiket az egykori vezető igazgató mesélt el. Mr IKEA című könyvében kendőzetlen őszinteséggel sztorizgat arról, hogy miként működik a brand évtizedek óta ennyire jól, és hogy ki az a személy, aki mindezek mögött áll, állt.
Ki az a Mr IKEA?
Ingvar Kamprad Svédország egyik legfontosabb nemzeti kincse lett márkájával, vállalatával együtt. Az IKEA atyja kivételes személyiségű, zseniális, éles eszű, nagy gondolkodó volt, mégis ellentmondásos figuraként maradt meg a munkatársai emlékezetében. Olyasmit teremtett meg, aminek nincs párja a világon, hiszen az IKEA globális lakberendezési márkává nőtt, a világ minden táján jelen van. Emellett vagy inkább ezzel együtt a 2018-ban elhunyt alapító azonban sokszor meghökkentő dolgokat tett, és gyakran manipulatív módon nyilatkozott, tárgyalt.
Mr IKEA címmel Johan Stenebo írt egy vaskos könyvet a vállalat milliárdos alapítójáról, tulajdonosáról és a világ legnagyobb lapraszereltbútor-kereskedő vállalat belső működésének titkairól. Stenebo nem kertelt, nem szépített túlságosan, amikor a Kamprad-birodalom visszásságairól írt. Mi is elolvastuk a cinikus alcímű: Mr IKEA- Így lehet belőled világhírű milliárdos könyvet. Egészen meglepő dolgok is kiderültek az írásból. Johan Stenebo húsz éven át volt az IKEA egyik vezető igazgatója, így sok ideje volt belelátni a kulisszák mögé.
Mivel Stenebo maga is a gépezet, a rendszer része volt, belülről láthatta az IKEA működését. Úgy érezte, beszélnie, írnia kell arról, amiket megtapasztalt. Könyvéből azért érezhető a vállalat feje iránt érzett tisztelete is. Sokszor elismerően nyilatkozik a megszállottan dolgozó alapító-tulajdonosról, a hajtóerőt képviselő Ingvar Kampradról. (Johan Stenbeo könyvének megírásakor, külföldi megjelenésekor az IKEA atyja még élt.)
A világ legvisszahúzódóbb milliárdosa
Ingvar Kampradot a világ legvisszahúzódóbb milliárdosának is tartották, aki 1943-ban alapította meg az IKEA-t a fákkal övezett svédországi kisvárosban, Älmhult-ben. (A vállalkozás a kezdetekkor még katalógusból megrendelhető és postai úton szállító szolgáltatásként működött.) A svéd lakberendezési áruházlánc atyja 91 évesen, 2018-ban halt meg, hatalmas vagyont hagyva hátra.
Stenebo úgy tapasztalta meg az évtizedek alatt, hogy Kamprad gyakran belebújt az alulértékelt ember szerepébe. Saját magát együgyű, diszlexiás alkoholistának definiálta. Ez csak marketingfogás volt a részéről.
Érdekes módon turista osztályon utazott a repülőn, pedig meglehetősen sok tárgyalást folytatott le világszerte. Régi, használt autójával is feltűnést keltett, ruhákra is visszafogottan költött.
A kék bevásárlótáska varázsa
A könyv rengeteg dologra kitér, még a marketinfogásokra is. Mi azokból szemezgetve emeltük ki az ikonikussá vált táskához fűződő stratégiát. Stenebo ugyanis írt egy listát arról, mit ne csináljunk egy IKEA áruházban. Például a híres sárga és kék tatyót kerüljük el messziről, mert ez csábít minket a kisebb csecsebecsék megvásárlására, olyan holmik összegyűjtögetésére, amiket eszünk ágában nem lett volna megvenni.
Ha érdekel, hogy mi mindennel ingerelnek tudatosan vásárlása az áruházakban, és mik azok a módszerek, amelyekkel a tudatalattinkra hatnak, akkor mindenképp olvasd el a könyvet!
Mi is többször írtunk már erről a szatyorról, hiszen meglehetősen kreatív projektek is készültek vele:
Titkok, amikre még fény derül
Megtudhatod a könyvből, hogy milyen a Kamprad-féle üzleti kultúra, milyen botrányok voltak a svéd vállalat háza táján, hogyan tudta a sikereket és kudarcokat kezelni a bútoráruházak óriása. Egy igazán izgalmas területbe is betekintést nyerhetsz: honnan kapják a bútorok a nevüket, kik a tervezők.
A Mr IKEA az Európa Kiadó gondozásában jelent meg magyarul, itt tudod elérni:Európa Könyvkiadó
Cikkeink hasonló témában: