spot_imgspot_img
spot_img

Király Fanni ékszertervező önálló kiállításán megtudhatjuk, mit üzennek az ékszereink

-

Article Top Ad (AdSense)

Király Fanni kortsárs ékszertervező az ÉKSZEREINK ÜZENETE elnevezésű kiállításon mutatja be teljesen egyedi szemkápráztató alkotásait.

Három sorozatot ölel fel a kiállítás

IDŐMÉRTÉK SOROZAT

MMA Ösztöndíj első év 2019-20

Nagyon különös a viszonyom az idővel, megragadása, ritmusának érzékeltetése egy tárgyon belül mindig foglalkoztatott. Hogyan lehet megtartani, ami régi? Elavul-e ami tegnap történt? Mitől olyan értékes az emlék, az idő lenyomata? Időről időre visszatér e kérdés, és a másik: miért folyik ki a kezeim közül, és vajon mikor suhant tova a gyerekeim kisgyermekkora? Munkáimban a tölcsérmotívum sietősen pergő napjainkat jelzi, a nyakékek pedig az évszakokról alkotott szubjektív értelmezéseim. A Leignica-i Silver Festival pályázatára készült tárgycsoportban pedig saját, és szüleim bőrlenyomatát használtam fel. Az aktuális téma: „SILVER”  mely személyes tapasztalatomat hívja elő az időről. A szüleim immár „ezüst-korba” léptek. Az én hőseim szép idős emberekké váltak. Szeretném megragadni a pillanatot. Mikor megszülettek, a bőrük olyan volt mint a selyem. Később szárazzá, barázdálttá vált. Láthatom az megélt éveket rajtuk. Rögzíthetem az évek múlását ha gipszlenyomatot veszek, viaszt simítok bele, ezüstbe öntöm az „ezüst-korú” kézfej bőrét. Gyönyörű mintázat.

PERGAMEN ÉKSZEREK/ LÓTUSZ SOROZAT

MMA Ösztöndíj második év 2020-21

Több mint tíz éve kísérletezem pergamenből készített ékszerekkel, és mára sikerült egy egyedülálló nyújtásos, feszítéses technológiát kidolgoznom. Kísérleteim célja az addig csak síkban használt, írásra, árnyékolásra, és dobkészítésre használt nyersanyag térbeli testekké formálása, és gondosan tervezett plasztikus nemesfém ékszertestekkel történő összeépítése. Nem volt előzmény –tudtommal – világ szinten sem, és az NKA ösztöndíjasként végzett anyagkísérletek eredménye és fogadtatása engem is meglepett. Az azóta született, és több mint 80 különböző ékszert tartalmazó sorozatok tematikáját a áttételesen a természet inspirálta. Eleinte japán kimonó minták, majd haikuk szolgáltak kiindulópontul.

Alapanyagom a napon szárított cserzetlen kecskebőr végtelen lehetőséget ad a játékra. Síkból térbe fordítom, natúr csontszínét igyekszem lehető legfinomabban színezni. Néha homogén és átlátszatlan a bőr, máskor üvegszerűvé válik, de mindig fontos, hogy látható, érdekes csomópontokkal építsem össze a viaszveszejtéses öntéssel készült ezüst alkatrészekkel.

A HAIKU sorozat folytatása során találkoztam először az Indiai Lótusz növénnyel, amely mint inspiráció nagyon sokrétű, és szimbolikájában gazdag. Főként az óriási levélzet, és a szobrászian plasztikus termés fogott meg. A buddhista hagyományban úgy tartják, a lótusz levele a lélek körforgását szimbolizálja, hiszen tölcsér alakjával felfogja a hajnali harmatcseppet, majd a napfény hatására kinyílva visszagördíti azt a vízbe, ahonnan kiemelkedett.  Emiatt használom a pergamenből formált lótuszlevelek rögzítésére a lukszegecseléssel rögzíthető hangsúlyos ezüsttölcséreket.

 Új ékszereimmel a határok feszegetése volt a célom, melyeket ergonómiai kísérletek és tömegmodellek segítségével pontosítottam. Meg akartam találni a lehető legnagyobb, de még jól viselhető ékszerek lehetőségeit, szélső dimenzióikat kerestem. Világtrend a gyűjtőknek szóló stúdióékszerek világában a lehetetlenül túlméretezett darabok megjelenése, de ezeket soha nem viseli senki. Egy súlyos hajókötelet, vagy a térbe arasznyira emelkedő LEGO építményt a megszületésük pillanatában a vitrinbe száműznek. Kifejezhetnek erős társadalomkritikát, de az évezredek óta meglévő funkciójukat elvesztették, hisz nem lesznek láthatóak az emberek között, nem ékítenek többé.

Tőlem ez a tervezői attitűd végtelenül távol áll. Az ékszereim nem öncélúak, arra szánom őket, hogy örömet okozzanak a viselőjüknek, és erősítsék az énképét. Sorozatomban kísérletet tettem nagyméretű, nagyon sima és egyszerű geometrikus pergamenékszerek létrehozására, amelyek már-már konstruktivista hatást keltenek. Emellett persze helyet kapnak a részletekben gazdag, aszimmetrikus formák is. 

Az ékszerek ezüst tartóelemei plasztikus felületről vett viaszlenyomatok alapján viaszveszejtéses öntéssel készültek. Megfaragtam a lótusztermés felületét negatívban, erről vettem két nyakékhez lenyomatot. Egy másik termés adta egy új nagyméretű lótuszlevél alakú bross belső áttört ékét. Némelyik tartóelem lenyomatához a gyakran használt keleti mintázatot, a Seigaiha-t használtam.

A Seigaiha motívum hullámot és vizet, így a jószerencse hullámait szimbolizálja. Úgy gondolom erre most mindennél jobban szükségünk lehet. A motívum kínai eredetű,  Japánban a hatodik századtól széleskörűen elterjedt, különösen kimomó motívumként. E hullámmintás tartóelemekre lukszegecseléssel rögzített pergamentölcsérek összeszerelése közben jöttem rá, hogy ily módon csuklószerkezetek jönnek létre, és a kinetikus ékszer a testen változtathatja alakját. 

TALÁLT KINCSEK SOROZAT

MMA Ösztöndíj harmadik év 2021-22

„Wunderkammer” -Leletmentés, az emlékek fontossága

Ebben a témában több ékszersorozatot készítettem már, pályám során háromszor tettem kísérletet textiltöredékek befoglalására, és készítettem ékszert régi faragványokkal, pecsételő hengerrel, egyiptomi üvegpaszta figurákkal. A mentő sorozatok ékszereinek üzenete teljesen egyértelmű, és általában azok vonzódnak hozzá, akik megértik az idő relatív voltát, a mulandóságot, és az emlékek éltetésének fontosságát.

Az új sorozat készítésébe – hasonlóan a korábbiakhoz- azért fogtam bele, hogy azokat a finom mívű plasztikus tárgytöredékeket, amelyeket jártamban-keltemben összegyűjtögetek, elővehessem a fiókból, és valami olyasmit hozzak létre belőlük, ami a XXI század emberének üzenni képes. Azt szeretném, hogy az emberek csodálják meg a régi hímzések, életigenlő színeit, a kőberakásos brossok finom részleteit, a törött legyezők kifinomult mintáit. Fedezzenek fel bennük valamit, ami ma is érvényes és így váljanak újra értékké. Ha sikerül amire vállalkoztam, újabb ötven évre biztosíthatom az emlék továbbélését.

Bár eredeti pályázati anyagomban kifejezetten textilmentő ékszereket terveztem elkészíteni, de a romos töredékek gyűjtögetése során találtam néhány érdekes darabot, ezért témámat kibővítve végül ezeket is felhasználtam. Vásároltam a római korból származó Pannonia provincia területén talált csontfésűt, és állatalakos bronz fibulát, századfordulós (XX sz. eleje) Észak Itáliai kőmozaikos ékszertöredékeket, és portugál szarulegyezőt.

Kincseimet rendezgetve egy olyan tárgyféleség létrehozásán gondolkodtam, amely roncsolás-mentesen képes befoglalni a régi tárgyat, tehát bontható, szerelhető, nemes anyagú és nagyon kortárs szemléletű. Bár jellegéből adódóan minden ékszer egyedi lett, de a fa hordozótestet precíziós eszközökkel hoztam létre, és ezüst elemei sokszorosíthatóak. A szerkezet a japán ácsszerkezetből ismert nút és ék logikáján alakul. Az így létrejött nemesfa doboz a reneszánsz kor „Wunderkammer” tárolóit juttatja eszünkbe, így a sorozat a „Csodakamra” nevet kapta. Ez a műfaj az egzotikus gyűjtemények tárolására jött létre, és kisméretű, míves kialakítású fa tároló dobozkáiról volt ismert.

Az első római ló-alakos bronzfibula befoglalása megnyitotta számomra az utat, és online aukción még öt római kisbronz boldog birtokosa lettem. Az angliai gyűjtőtől származó példányok Közép-Európai területről, Kr.u. I. századból valók, szarvas, hal, vadkan formájúak, de sikerült egy oroszlánfejet és egy kis gyermekportrét is megvásárolnom. Minden doboz más méretű, és a faanyagot a befoglalt tárgy színeihez igazítottam: mahagóni, ébenfa, amaranth, és szilvafa elemek készültek. A textildarabok befoglalására is alkalmas ez a rendszer, elkészült belső magra varrt palóc hímzés mellet készítettem plexi alá zárt igazán romos apró babafőkötő darabkából is nyakéket. A nagyon vékony és rugalmas szarulegyezőről lágy viasszal lenyomatot vettem, és teljes felületen foglaltam. 

A sorozattal célom az ékszer műfaji fogalmának tágítása, az ékítő funkción kívül a kollektív emberi hagyaték megmentése és bemutatása testen viselt tárgyak formájában.

Király Fanni ÉKSZEREINK ÜZENETE című kiállítása a budapesti B32 Galéria és Kultúrtér Trezor Galériájában tekinthető meg. Cím: Bp. XI. ker. Bartók Béla út.32.

A kiállításhoz kapcsolódik Rákossy Péter szubjektív portrésorozata ékszereim valódi tulajdonosairól. A tárlat szeptember 2.-ig munkanapokon ingyenesen  látogatható.

Szeptember 1.-én 16.00-tól személyes tárlatvezetést tart Király Fanni.

Mural art – 5 dolog, amiért imádjuk a modernkori faldekorálás művészetét

Az élet édes élvezete – szépség, öröm, mulatás

 

 

FRISS CIKKEINK

Lájkold Facebook-oldalunkat,
nehogy lemaradj a
legfrissebb bejegyzéseinkről!