spot_imgspot_img
spot_img

Karácsonyi adományozás: jótettet nem szabad jutalmazni, mert magában hordozza önmaga jutalmát

-

Article Top Ad (AdSense)

A Magyar Máltai Szeretetszolgálat 25 éve szervezi meg Adni Öröm! karácsonyi élelmiszergyűjtését a  SPAR üzleteiben. A karácsonyi gyűjtés keretében a vásárlók adománykártyával is támogathatják a rászoruló családokat.

A karácsonyi gyűjtés a Máltai Szeretetszolgálat éves legnagyobb akciója. A pandémia miatt az elmúlt évben élelmiszer helyett adománykártyával segíthetnek a vásárlók a rászorulókon. Az összegyűlt összegből élelmiszereket vásároltak és csomagokat állítottak össze, amelyeket a nehéz sorsú családokhoz juttattak el. Idén megtartják a személyes gyűjtést is, de miután ez csak az utolsó pillanatban vált biztossá, az adománykártyákat is kihelyezték az üzletekbe. Romhányi Tamással, a Magyar Máltai Szeretetszolgálat kommunikációs igazgatójával beszélgettünk.
-Mennyire vált be a kártyás adománygyűjtés, hisz a vásárlók azt szokták meg, hogy a vásárlás után csak beteszik egy nagy kosárba az adománynak szánt élelmiszert?
– Ez a fajta adakozás kevésbé eredményes, mint a személyes gyűjtés, de a múlt évben nem tehettünk mást. Az adventi akciós adománygyűjtés alatt a szeretetszolgálat önkéntesei a kijelölt üzletek bejáratánál megszólítják a vásárlókat, és megkérik őket, hogy ha tehetik, akkor valamennyi tartós élelmiszert vásároljanak a rászorulók számára is. Tavaly a járványhelyzet miatt kerülni kellett a személyes kontaktust, nem akartuk kitenni sem a vásárlókat, sem az önkénteseket a találkozásnak.
Fotó: Magyar Máltai Szeretetszolgálat
– Az idén hogyan szervezték meg ezt az időszakot, hisz a koronavírus még mindig itt van velünk?
– Az aktuális járványügyi adatokat figyelembe véve az utolsó pillanatig kivárva született az a döntés, hogy december 16. és 21. között megtartjuk a gyűjtést, szigorúan alkalmazott biztonsági előírások mellett. Egy évvel ezelőtt viszont a Sparral közösen azt a döntést hoztuk, hogy egy kartonfigurával helyettesítjük a Máltai Szeretetszolgálat önkénteseit. Azt nem akartuk, hogy elmaradjon a szokásos adakozás, ám ezzel a kényszermegoldással jól érzékelhetően csökkent az adományok száma. Élelmiszereket, rizst, cukrot, olajat csokit könnyebben adnak az emberek, mint egy ajándékkártyát. Az a vásárló, aki korábban három élelmiszert is odatett pluszba a kosarába, adománykártyából inkább csak egyet fog elvenni. A figurák december 1-jén már kikerültek az üzletekbe. Mindemellett online is lehet adományozni, nem csak élelmiszert lehet a kosárba tenni, hanem felajánljuk az adománykártya megvételét is.

 

Tanszergyűjtő akciót szervez a Magyar Máltai Szeretetszolgálat és a SPAR
Tanszergyűjtő akciót szervez a Magyar Máltai Szeretetszolgálat és a SPAR kép.spar.hu
– Az emberek szívesebben adnak, ha megszólítják őket?
– A személyességben hiszünk, abban, hogy a gyűjtés ott, ahol megszólítjuk az embereket, ahol aktívabban az önkénteseink, mindig eredményesebb. Mindig vannak olyan emberek, akik meghallják és megértik az üzenetet. Egyszer csak elkezd nőni az élelmiszer kupac nagysága a pénztárak mögött kirakott asztaloknál.
– Mennyien és mennyit szoktak adakozni a személyes megszólítások által?
– Két évtizeden keresztül a karácsony előtti utolsó hétvége mindig beleesett az akcióba. Hat nap alatt körülbelül 100 ezer vásárló adományozott, amiből több mint 30 ezer nélkülözőt, hajléktalan embert, idős, egyedül maradt embert tudtunk megajándékozni. Az utolsó évben 320 tonnát meghaladó adományt kaptunk.
– A tavalyi évben viszont a járványhelyzet felborított mindent.
 -Ha az idén mind a két módon kapunk adományokat, azzal a rászorulók fognak nyerni, hisz gazdagabb csomagot tudunk összeállítani.
– Kik az önkéntesek? Fel vannak készítve arra is, hogy nem mindig pozitívan fogadják őket az emberek?
– Háromezer önkéntesünk vesz rész a gyűjtésben, idősebbek és nagyon fiatalok egyaránt szívesen jönnek, A középiskolásoknak kötelező 50 órás közösségi szolgálat is komoly lehetőség, több száz  diák tartja jó lehetőségnek ezt az elvárást velünk teljesíteni. Egy helyszínen legalább 4 ember gyűjt négyórás műszakokban, és naponta 12 órában vagyunk jelen az üzletekben.. Az üzletekben összegyűlt árut is el kell szállítani, majd csomagolni. Amikor valaki jelentkezik erre a munkára kap egy tájékoztató anyagot, hogyan illik viselkednie a Máltai Szeretetszolgálat munkatársaként. Például nem szállunk vitába az emberekkel, hisz kérni megyünk oda. Ha kapunk valamit megköszönjük. Bizonyos szabályokat is be kell tartani. Helyben nem osztunk adományt, amit kapunk bedobozoljuk és elvisszük a raktárba, a helyszínen nem kezdünk el osztani belőle.
– Kiknek juttatják el a csomagokat?
– A Málta Szeretetszolgálat által ismert rászorulóknak. Már az akció szervezésével párhuzamosan készül a megajándékozásra várók listája: egyedülálló anyukák, hajléktalanok, nagycsaládosok, idősek, fogyatékosokat ápolók. A különféle intézményekben 13 ezer embert látunk el. Több mint 130 helyszínen működik önkéntes csoportunk, akik a rászorulókkal folyamatos kapcsolatban állnak. Látogatják őket, segítenek nekik a hétköznapokban, változatosan segítik őket, nem kizárólag élelmiszert, adományt, juttatnak el hozzájuk. A karácsonyi adományok címzettjei elsősorban közülük kerülnek ki.
– Mivel a munkatársaink ismerik a rászorulókat, ők a helyzetük, rászorultságuk alapján kapnak ajándékot?
– Igen. Budapesten, ahol nagyon sok csoportot támogatunk, háromféle csomaggal kedveskedünk, kisebb településeken csak eggyel.A hajléktalan embereknek nem adunk például száraz tésztát, étolajat, nekik konzervet vagy azonnal fogyasztható élelmiszert adunk. A nagycsaládosoknak alapanyagokat is adunk az édesség, konzerv mellé. Az egyedül élő időseknek is a könnyebben fogyasztható vagy vitamindúsabb élelmiszereket készítenek össze a kollégáink.Tavaly a járványhelyzetben minden adományt házhoz vittük, az idén is így adjuk át a legtöbbet.
– Az önkénteseknek megjutalmazzák valamilyen módon a munkáját?
– Nem. Kozma Imre atya, a Szeretetszolgálat alapítóját hadd idézzem, aki szerint a jótettet nem szabad jutalmazni, mert magában hordozza önmaga jutalmát.
– Személyesen is megtapasztalta, milyen érzés gyűjteni?
– 2007-ban kezdtem a pályafutásomat a Máltai Szeretetszolgálatnál, 2011-ben lettem főállású dolgozó. Korábban sok helyen önkénteskedtem, nagyobb katasztrófáknál is megfordultam. Mégis, az első meghatározó  élményem az Adni öröm! akcióhoz kapcsolódik. Egy olyan üzletbe mentem segíteni, ahol idős, nyugdíjas  hölgyek szervezték a gyűjtést.   Csak pár dolog volt az asztalukon, békésen üldögéltek, nem szólítottak meg senkit, és hozzájuk sem szóltak a körülöttük jövő-menő emberek.
A lányommal elkezdtük megszólítani az emberekkel, közben kaptunk hideget-meleget. Egy férfi elkezdett vitatkozni, miért adakozzon ő, tartsa el az állam a szegényeket, azért fizet ő adót. Majd fél óra múlva újra felbukkant egy egész karton lisztet hozott és azt kérdezte: ennyi elég lesz?
Délután nem volt már hangom, ám amikor ránéztem az asztalra csak azt láttam, hogy rogyásig van élelmiszerrel még a környéke is. Az az érzés fogott el, hogy azt a rengeteg adományt azért kaptuk, mert összedumáltuk. A személyesség ennyit számít. Ha megszólítjuk és valamire kérjük az embereket nekik is meglesz az érzésük, hogy valami konkrét, jó dolgot jól csináltak.
Kategória:
 

FRISS CIKKEINK

Új funkció érkezik a mobilokra, ami figyelmezteti a felhasználót, ha követik

A két tech óriás, az Apple és a Google hétfőn hivatalosan is bejelentette egy új funkció bevezetését, amely értesíti a felhasználókat arról, ha a Bluetooth-kompatibilis eszközök általi nyomkövetést tapasztalnak.

Az általános jóllét új pillére az internet lett

A Technology, Mind and Behaviourban publikált globális tanulmány az internet hatásáról eddig ismertekkel szembe menő, új eredményekkel zárult.

Lájkold Facebook-oldalunkat,
nehogy lemaradj a
legfrissebb bejegyzéseinkről!