spot_imgspot_img
spot_img

K-POP: ragyogás és öngyilkosság

-

Article Top Ad (AdSense)

Akikért a tinédzserek hazánkban is rajonganak: NCT Dream, NCT 127, IU, SEVENTEEN, aespa, BTS… bármilyen furcsának is tűnik, ezek mind K-pop együttesek és sztárok nevei. Fantasztikus mosolyukkal és hihetetlen táncaikkal első látásra tökéletesnek tűnnek, de a K-pop nem feltétlenül egy csodálatos világ. A tinik mégis odavannak értük.

Az internetnek hála nap mint nap részesei lehetünk annak, hogy mi történik a világ túlsó felén. A koreai kultúra végtelen mennyiségű friss művészettel, filmmel és egyéb médiával rendelkezik, és egyre több zseniális alkotást ismerhetünk meg. A kultúra egyik ilyen izgalmas eleme a koreai popzene, vagyis a K-pop.

Emlékezzünk csak vissza, hogy az őrületes Gangnam Style hónapokig lázban tartotta az országot. Döbbenten figyeltük az elképesztő pasast, a sztorit, a lenyűgöző táncokat, az egész képi világot. De ezt nézve még ne higgyük, hogy bármit is tudunk a K-pop világáról, mert ennél sokkal többről szól. A K-pop nagyon más, mint a többi zenei műfaj… és a tinikre gyakorolt hatása több veszélyt is rejt magában.

De vajon miért imádják a tinédzserek?

Az egyik dolog, amit a K-pop olyan jól csinál, az a jelmezek és színek kreatív felhasználása. Az ázsiai popkultúrában az effektusok, a sminkek, a ruhák és minden más használata nagyon átgondolt és mindig egy nagyobb témát és jövőképet szolgál. A K-pop olyan, mint egy modern táncszínház. Az másik érdekes dolog, ami beszippantja a tiniket, az a történetmesélés. Videóklipjeikben állítólag sztorikat mesélnek el,  ahogy Kim Wan-Sun is a Be Quiet című dalában, bár én semmilyen sztorit nem tudtam kihámozni… mondjuk lehet, hogy túlkoros vagyok már ehhez.

 

A K-pop sztárok egytől-egyig egyedi, extravagáns és szemet gyönyörködtető személyiségek. Jól ismert „bálványok”, akik képesek igazán kitűnni a tömegből, és új szintre emelni az önkifejezést. Ehhez nagy segítségükre van a divat, bár az is lehet, hogy ez fordítva van: a K-pop sztárok ugyanis teljesen új értelmet adnak a divatnak. Ruháik és stílusuk intenzitásban és eredetiségben gyakran messze felülmúlják a nyugati sztárokat. Soha nem riadnak vissza a feltűnéstől, és kifejezetten egyedi módon értelmezik az aktuális trendeket. Vegyük például trendalapító és divatikont G-Dragont:

Persze, a K-pop zene mit sem érne fülbemászó dallamok és jól énekelhető szövegek nélkül, teljesen függetlenül attól, hogy ki milyen nyelven beszél. A koreográfia egy másik olyan terület, ahol a K-pop művészek teljes mértékben dominálnak, mert nem csak énekelnek és táncolnak, hanem állati bonyolult és kihívásokkal teli gyakorlatsort hajtanak végre, ami egészen nyilvánvalóvá teszik, hogy a K-pop profi tánctudást igényel. Őrült mennyiségű kemény munka, gyakorlás és ügyesség kell, amihez elengedhetetlen a profi képzés.

A fiatal nyugati popsztárokkal ellentétben, akik gyakran rövid időn belül híressé válnak, a K-pop előadókat általában menedzserek vagy ügynökök gondozzák, és évekig mentorálják őket, mielőtt felvennék első dalukat. A K-pop sztárok általában egy egyéves intenzív képzésben vesznek részt. A K-pop sztár képző akadémiákon rendkívül hosszadalmas és kemény képzés folyik. És a kemény munka nem ér véget a diploma megszerzésével. Ezek a videóklipben mosolygó és könnyedén táncoló sztárok soha nem pihennek, minden percük szigorúan be van osztva és a nap nagy részében gyakorolnak, hogy még tökéletesebbek legyenek. Sokan évekig ezért a bálvány-létért tanulnak, ezzel az álommal kelnek és fekszenek. Talán ennek is köszönhető, hogy ezek a művészek nem csak szimplán énekesek és táncosok, hanem szinte már képzett színészek. Sok K-pop sztár nem csak zenél, hanem tévéműsorokban és filmekben is szerepel.

Semmilyen kétség nem fér ahhoz, hogy ezek a fiatalok mind iszonyúan tehetségesek. Ám a sokszor tökéletesnek tűnő varázslatos világ mögött megbújik néhány ijesztő probléma is.

A K-pop hatása a tinédzserekre

bts-k-pop
A BTS nevű együttes. Fotó: Quynh Chi/flickr.com

Egy K-pop képző akadémiára több ezer 12 és 26 év közötti diák jelentkezik. Azt mondják, 17 évesen 50% esélyük van arra, hogy gyakornokok legyenek, és a kor előrehaladtával egyre csökkennek az esélyeik. Sok fiatal koreai számára a K-pop az egyik legvonzóbb pálya. Látva a klipek által sugallt fantasztikus világot, ki ne szeretne részese lenni az ipraágnak, amely Dél-Korea legismertebb kulturális exportcikkevé vált: egy 5 milliárd dollárt érő iparággá. Egyedül a BTS több albumot adott el, mint Taylor Swift, Billie Eilish és Ariana Grande 2019-ben összesen. De valami mégsincs rendben a K-popban…

Az utóbbi időben rengeteg öngyilkosság és nagy horderejű szexbotránytól volt hangos a K-pop világ. A 27 éves Kim Jong-hyun, a SHINee tagja 2017-ben beszélt a siker által okozott ránehezedő rettenetes nyomásról, majd öngyilkos lett. 2019 márciusában több férfi K-pop sztár, köztük Seungri, a Big Bang nevű fiúbanda, Choi Jong-hoon, az FT Island egykori tagja és Jung Joon énekes-dalszerző is érintett volt egy szexuális visszaélés botrányban. Az eszméletlen nők elleni csoportos nemi erőszak miatt többévi börtönbüntetésre ítélték őket. De nem ők az egyetlenek: több sztárral kapcsolatban is folyamatosan merülnek fel vádak szexuális erőszakkal és zaklatással kapcsolatban.

2019. októberében aztán egy újabb öngyilkosság rázta meg a K-pop világot: a 25 éves Sulli, az f(x) nevű lánybanda egyik tagja végzett magával. Egy hónappal később a 28 éves Goo Hara, Sulli közeli barátja szintén kioltotta az életét. Hamar kiderült, hogy mindkét nőt hónapokig, ha nem évekig zaklatták az interneten: Sullit több ezer arctalan anti-rajongó férfi zaklatta és bántalmazta, Goo Harát pedig egy bírósági eljárás miatt üldöztek, amely egy szexvideó miatt folyt, amelyet állítólag az ő beleegyezése nélkül vettek fel.

k-pop-goo-hara
A képen Goo Hara. Fotó: inanews/flickr.com

Ami biztos, hogy a K-pop-ban erősen megfigyelhető egyfajta nőgyülölet, ami az egyik tünete annak, ahogyan a szélesebb társadalomban bánnak a nőkkel. Sok koreai nők nem érzi magát biztonságban a nemi erőszak, az áldozathibáztatás, és a „molka” elterjedése miatt.  A „molka”, ami koreaiul annyit tesz, hogy titkos, a nők tiltott filmezését jelenti. 2018-ban közel 6800 rejtett kamerás bűncselekményt jelentettek. Ezekben az esetekben kamerákat rejtettek el a nők nyilvános vécéiben és motelszobáiban, más esetekben a nőkről élettársak és volt partnerek által készített videókat forgattak és osztottak meg.

A K-pop viszont egyszerűen átveszi és felerősíti azt, ami a szélesebb társadalomban jelen van. Az embereket az alapján ítélik meg, hogy milyen a családi háttere, iskolai végzettsége, beosztása, gazdagsága és megjelenése. A nők számára ezt pedig a megfelelő „műszaki jellemzők” teszik, mint a külcsíny és az otthoneremtési képesség. Ijesztően erős versengés van a társadalomban, aminek természetes velejárói a féltékenység és a zaklatás. A sikeresebbeket pedig kipécézik, akik máris a pletykák középpontjában találják magukat. Ahogy Sulli és Goo Hara esete is mutatja, akik nem bírták tovább magukkal cipelni az átélt nyilvános megszégyenítést. De mondjuk, hogy ők a szélsőséges példának tekinthetők… ám ezeknek a kritikáknak minden koreai nő ki van téve.

A K-pop nemzetközivé vált és világszerte rengeteg rajongót szerzett magának, de a sok furcsa és ijesztő járulékaival nem biztos, hogy bárki bármit is nyerhet vele…

 

 

 

FRISS CIKKEINK

Lájkold Facebook-oldalunkat,
nehogy lemaradj a
legfrissebb bejegyzéseinkről!