A kommunikáció és a média világa állandó változásban van. Az online publikálásnak és a közösségi médiának köszönhetően soha nem volt még ennyire izgalmas és sokrétű ez a szakma, és bár hatalmas a médiazaj, a minőségi újságírásra mindig van igény. A BCOOL Médiaiskola szakmai vezetőjével, Veszeli Annamáriával beszélgettünk…
– Hogyan született meg a médiaiskola alapításának ötlete?
– Ez a történet régen kezdődött. Amikor tízen évvel ezelőtt kicsi volt a gyermekem, sok munkámat leadtam. De bármennyire is élveztem otthon lenni a kisbabámmal és minden időmet neki szentelni, hiányoztak a szellemi kihívások. Épp ekkor jött egy megkeresés a Budapest Média Intézettől, akik felkértek tanárnak. Nagyon izgatott a dolog, úgyhogy elvállaltam a feladatot, és elkezdtem műfajismeretet tanítani. Ezután több média iskolában is tanítottam, de előbb-utóbb mindegyik megszűnt. Azóta eltelt sok év, de a tanítás nagyon hiányzott, és az inspiráló légkör is, amit a fiataloktól lehet kapni. A BCM Média Kiadónál szerencsére olyan vezetőség van, akik a legtöbb ötletemben szívesen támogatnak, és amikor felvetettem a médiaiskola javaslatom, azonnal beálltak mögém és néhány hónap alatt meg is alapítottuk.
– Miben lesz más a BCM Médiaiskola, mint a többi?
– Az ötletet az is adta, hogy amióta csak főszerkesztőként dolgoztam különböző magazinoknál mindig voltak gyakornokaim, és ez most a BCOOL Magazinnál is így van. Nagyon szomorúan tapasztalom, hogy annak ellenére, hogy a gyakornokok gyakran kommunikáció vagy média szakirányból jönnek mégis silány a tudásuk. Sokszor még a szakma alapjaival sincsenek tisztában. Erről azonban nem ők tehetnek, hanem az intézmények, amelyek nem adnak számukra használható tudást.
Mi ezzel szemben, ahogy a szlogenünk is mondja, valós tudást adunk.
Abban szeretnénk mások lenni, hogy tényleg meg akarjuk tanítani a szakmát azoknak, akik hozzánk jelentkeznek. Nagy hangsúlyt fektetünk a pszichológiára, és nem az elméleti részére, hanem például az asszertív kommunikációra, amely az élet minden területén nagyon fontos. Lesz önismereti tréning is, mert abban hiszünk, hogy önmagunk megismerése nagyon fontos ahhoz, hogy a munkánkat jól tudjuk végezni. Illetve, hogy munkalehetőséget kínálunk a tanfolyam elvégzése után.
– Mi alapján választottátok ki a tanárokat?
– Az újságírást a BCOOL Magazinnál az általam megismert olyan szakemberek fogják tanítani, akiknek a tudásában maximálisan megbízom. Hisz a saját területükön már bizonyítottak. Ami biztos, hogy nálunk nem a tanárok sztorizgatásaiból fog állni egy óra, ami elmesélésekből tudjuk sok helyen így van. A pszichológia tantárgyhoz olyan szakembert választottunk, aki az általa tanított tantárgyat a praxisában is gyakorolja.
Mivel ma már az újságíróknak nincs képszerkesztőjük, és az ő feladatuk az is, hogy fotókat, illusztrációkat válasszanak az anyagokhoz, illetve sokszor fotóznak is. Ezért nálunk olyan tantárgy is lesz, amelyen megtanítjuk, hogy milyen tudás szükséges ahhoz, hogy megtalálják a megfelelő fotókat vagy el tudják azokat készíteni – még ha nem is profi fotósokat képzünk. Szeretnénk, ha a hozzánk jelentkező hallgatók megtanulnák azt is, hogyan kell viselkedni a különböző helyzetekben, és ha elsajátítanának beszédtechnikai tudást is. Ezért lesz viselkedés-és beszédtechnika óra is, amelyet Horváth Lili színművész tanít majd.
– Elsősorban kiknek ajánljátok az újságíróképzést?
Azoknak, akik a kommunikációs szakmát szeretnék hivatásul választani, kommunikációs szakemberként, újságíróként, vagy akár PR-esként, mert ezekhez ugyanazok az alapok szükségesek. Vagy már kommunikációs feladatokat látnak el egy cégnél, de hiányosnak érzik a tudásuk. Ezért lesz külön intézményi kommunikátor tantárgyunk, amelyet egy olyan szakember tanít Bajory Á. Rita személyében, aki szintén ennek a műfajnak az összes szegmensében dolgozott már. Első körben egy alapképzést adunk, ez után lehet majd jelentkezni a 12 hetes mesterkurzusra, amikor a tanuló jobban el tud mélyülni az egyes tantárgyakban.
Azok jelentkezését is várjuk, akik jól írnak, akár a fióknak, akár már kaptak visszajelzést, hogy tehetségesek. Olyan fiatalokat is várunk, akik a korábban említett gyakornoki példából kiindulva elvégeztek már egy kommunikációs szakot, de mégsem érzik elégnek a tudásukat ahhoz, hogy elhelyezkedjenek egy munkahelyen. Várjuk azoknak a jelentkezését is, akik pályát szeretnének módosítani, vagy akár kismamákat, akik kisbabájuk mellett szeretnének valami egészen új dolgot megtanulni. A tanfolyam elvégzése után legtehetségesebb és legszorgalmasabb tanítványainknak munkalehetőséget is kínálunk, online és nyomtatott magazinjainknál.
– Hogyan látod, sokat változott az elmúlt évtizedekben az újságírás?
– Az alapok nem változtak, csak a végeredmény. Felhígult a szakma és a kattintás a mérce, ezért ma már az online felületekre gyakorlatilag bármi kikerülhet. Sokszor látunk nagynevű online portálokon is hibásan vagy rosszul megfogalmazott mondatokat. Már kevésbé igényes az újságírás és sokan leginkább a bulvárt és a celebhíreket olvassák. De mindennek ellenére érdemes minőségi újságírást csinálni.
A minőségre mindig van igény, ez nem változott.
Igaz, hogy szűkebb ez az olvasó réteg, de, ha nem csak a like-ok, vagy a követők száma a fontos egy adott portálnak, akkor megéri igényesnek lenni. Ahogy az sem változott, hogy írni tudni kell, illik ismerni a műfajokat, és csak akkor tudsz jó interjút csinálni, ha felkészült vagy, ha képes vagy megnyitni az interjú alanyod, ha bármilyen interjú helyzetet tudsz kezelni és magadon átszűrve tudod interpretálni az alanyodat. Ami nagyon sokat változott az elmúlt évtizedekhez képest, hogy sokkal nagyobb a médiazaj, amiből ki kell tűnni. Emiatt például a címadás sokkal fontosabb része a szakmának, mint húsz éve. Sokszor az első két szón múlik, hogy az olvasók melyik cikkre kattintanak.
Itt további olvasnivalót találsz a témában: