spot_imgspot_img
spot_img

Ilyen a Z generáció – Brain Bar 2022

-

Article Top Ad (AdSense)

Idén is megrendezésre került a jövő legégetőbb kérdéseivel foglalkozó, kétnapos fesztivál, a Brain Bar. Ezúttal a budapesti Városligetben, az alig egy éves Magyar Zene Házában adtak elő különböző témákban elismert magyar és nemzetközi szakértők. A fesztivál második napján kiemelkedő sikert ért el a „Z – az útvesztett generáció?” című előadás, amire Dr. Guld Ádám médiakutató mellett, a Z generációt képviselő Pogány Induló művésznéven ismert, fiatal zenészt kérték fel. Szintén zenész és médiaszemélyiség, Linczényi Márkó moderálta a beszélgetést.

A különleges mennyezetet fürkésző pillantások hamar a dzsungel hangulatát idéző színpadra szegeződtek. Linczényi Márkó egyből a fiatal zenésztől idézett:

„Bejöttem a képbe egyből összes g*ci fakul,

Te idősebb vagy én pedig a technikai bravúr,

Hogy miért?.. Kajak nem tudom az okát,

Mer’ egy verzével nem fogalkoztam 5 percél tovább”

Pogány Induló – Gettó Csirke

„Te idősebb vagy én pedig a technikai bravúr”, erről a sorról kérdezte Pogány Indulót, aminek a háttere egész egyszerűen az, hogy a zenész a Z generációba tartozik.

A Z generáció a világ első olyan generációja, amely beleszületett az online világba. Okostelefonnal a kezükben szocializálódnak, egyik alapkészségük az internet használata. Globális nemzedéknek is hívhatjuk őket, mert ugyanazokon a zenéken, ételeken, filmeken én divatirányzatokon nőnek fel. Ennek a globális és digitális nemzedéknek a tagjai hamarosan felnőtté érnek, ők fogják alakítani a világ működését, ahogy minden új generáció tette. Ezúttal azonban sokkal több változást érzékelhetünk majd a társadalomban, a munkahelyeken és az élet különböző területein, ezért érdemes megérteni a Z generációt.

Linczényi Márkó, hogy jobban megértsük ezt a generációt, a következő kérdését tette fel: Milyen a mai digitális környezetben felnőni?

Pogány Indulóról érdemes tudni, hogy a művészek közti versengés helyett inkább egy támogató közeg létrehozásán dolgozik. Ezzel a hozzáállásával és az egyedi hangzásával nem meglepő, hogy országos ismertséget szerzett. A történet onnantól lesz igazán érdekes, hogy ezt az ismertséget röpke fél év alatt szerezte meg. Ezt részben a mai digitális világ sajátosságának köszönheti.

Fotó: Pogány Induló_Brain Bar Facebook

Pogány Induló a karrierjét a digitális térben kezdte meg és építette fel, ezért is olyan meghatározó számára ez a környezet. Kifejtette, hogy szerinte a feltöltött tartalmaknak szerves része a nézettség, így egyenes út vezet a sztárságig. Guld Ádám, a téma szakértője hozzátette, hogy a közösségi média előtt nehezebb volt eljutni idáig, felmerül a kérdés, hogy vajon a közönségnek lett nagyobb szerepe?

A fiatal zenész szerint egyszerűen a Z generáció kreatívan megtalálja az alternatív csatornákat, tegyük hozzá, hogy gyorsabban, mint bárki más. Telefonnal a kezükben születnek, nem csak hogy hamar megtanulják, de nagyon természetesen ráéreznek az új médiumokra, de vajon tudatosan használják?

Pogány Induló szerint nem a generációtól, nem a kortól függ, hogy ki milyen tudatosan használja a különféle platformokat. Szerinte a környezeti hatások számítanak, a családi háttér, a társadalmi státusz. Úgy látja, hogy például a TikTok felhasználók és tartalomgyártók közül is, akik jobb családból származnak, magasabb státuszban vannak, azok sokkal tudatosabban állnak az internethez, emellett többre is használják a médiát, nem csak szórakoztatásra, de például tanulásra is.

A TikTok ma már a legnépszerűbb videómegosztó közösségi oldal, ahol saját felhasználói fiókkal bárki készíthet, feltölthet tartalmakat. A zenészek is sokszor itt promotálják a munkásságukat és igyekeznek közelebb kerülni a közönségükhöz.

Fotó: TikTok_Forbes

Guld Ádám hozzátette, hogy az már valóban a Z generáció sajátossága, hogy jóval több információhoz jutnak az internet segítségével, de vajon az mennyire strukturált? A szakértő szerint gyakran beleesnek a Z generáció tagjai abba a hibába, hogy instant szakértőkké válnak, azaz elolvasnak pár cikket, megnéznek pár videót és máris úgy érzik, hogy kimerítették a témát, „szakértők” lettek. Ennek a hátterét a töredék, úgynevezett morzsa információk begyűjtésében látja, hiszen ezek rengeteg tudást adhatnak, de az nem feltétlenül lesz strukturált.

Guld Ádám tovább boncolgatta a témát. Szerinte a közösségi média felületek igazából gazdasági vállalkozások. Egész pontosan a figyelem gazdaság fogalmát hozta fel, ami annyit tesz, hogy mindenki ugyanazért a figyelemért küzd. Ugyanazokra a platformokra töltenek fel tartalmat, ugyanaz a nézőközönség, értük zajlik a küzdelem. Ráadásul egyre rövidebb ideig képesek figyelni egy dologra az emberek, mégis sok információt tudnak befogadni azért, mert most már egy TikTok videó lehet akár csak pár másodperces is. Ezekből a rövid videókból azonban rengeteget fogyasztanak egyszerre a felhasználók. Ez nagyban befolyásolja a fiatalság felfogását, teljesen más látásmódot ad. Egyre több ilyenfajta tartalmat gyártanak, de ez nem arról szól, hogy valami jót alkossanak, hogy jobb legyen a társadalomnak. Ez a pénzről szól, ez hozza a nagy nézettséget, ami nagy bevételt jelent. Ezzel szemben a szenvedély gazdaság célja, hogy minőséget adjanak a tartalomgyártók, a nézők pedig ezt finanszírozzák.

A multitasking a Z generáció szintén egyik sajátossága, említette Linczényi Márkó és egyből Pogány Indulóhoz szegezte a következő kérdést: Mennyi időt töltesz egy dologgal?

A Z generáció figyelmét egyetlen dolog már nem tudja lekötni, ezért működik náluk a multitasking. Ez azt jelenti, hogy képesek egyszerre több dolgot is csinálni, de azokat felületesen csinálják. Nem tudnak egy dologban elmélyülni, mert akkor csökken az inger és vele együtt az érdeklődés is.

A fiatal zenész laza stílusával a közönséget megmosolyogtatva azt felelte, hogy sok időt tud egy dologgal tölteni. Például több órát ad neki a TikTok, de ugyanannyit el is vesz. Nem véltlenül törölte le ezt az alkalmazást a telefonjáról, pedig karrierjében nagy szerepet játszik a digitális tér.

Fotó: Adam Guld Facebook

Guld Ádám kifejtette, hogy egyre több időt töltenek a fiatalok a képernyő előtt. A modern, médiageneráció a szabadidős tevékenységét is a telefonján tölti, többnyire a szobájában egyedül, ahol nincs társasága. Megfigyelhető, hogy csökken a szűk baráti körnek a száma, mégsem érzik egyedül magukat. Miért? A közösségi média legnagyobb illúziója a társaság. Lehet valakinek sok követője, hiheti emiatt, hogy nincs egyedül, de ez csak illúzió, mert ha szüksége lenne valódi baráti interakcióra, segítségre, azt a követőktől nem fogja megkapni.

Az előadás folyamán sokan kérdeztek a közönség soraiból is. Felmerült a kérdés a Z generáció képviselője felé, hogy a közösségi média szerinte káros szenvedély, összehasonlítható az alkohollal? Pogány Induló belátja, hogy okozhat valamilyen függőséget, de más kategóriába sorolná, azonban Guld Ádám kifejtette, hogy a tudomány elfogadja, hogy igenis tud káros szenvedély lenni a közösségi média, ugyanolyan tüneteket produkálhat, mint más szenvedélyek.

A kérdezők közül kiemelkedett Érdi Péter, aki legújabb könyvét próbálta TikTok-on promotálni.

Érdi Péter 75 éves, számítógépes agykutató már számos könyvet és tudományos cikket publikált a kémiai reakciókinetika, számítógépes agykutatás és a komplex rendszerek területén. Azonban a TikTok kifogott rajta.

Érdi elmesélte, hogy mindent megtett annak érdekében, hogy egy jó videót állítson össze, kikérte fiatal családtagjának a véleményét is. Kacarászás kíséretében kifejtette, hogy hogyan táncikált a könyvével a kezében Taylor Swift egyik számára. Azt mondta, hogy megvolt minden, ami a recept szerint kell, de „A k*va életbe 300 like-ot kaptam 3000 helyett!”, mondta kissé felháborodva, de óriási mosollyal az arcán, miközben legalább ugyanekkora mosoly ült a körülötte lévők arcára is. Pogány Indulótól kért tanácsot.

„TikTok-on nem az értéket kell keresni”, mondta a fiatal zenész, mire hirtelen döbbent reakció, majd óriási hahotázás tört ki a teremben. A TikTok fiókját már letörlő Pogány Induló kifejtette, hogy egyszerűen rengeteg tartalom kering az interneten és tudatos keresés hiányában az ember nem biztos, hogy a neki legmegfelelőbb tartalmakba fog ütközni. Azt javasolta Érdinek, hogy hagyja a TikTok-ot.

Fotó: Brain Bar közönsége 2022_Brain Bar Facebook

Tovább boncolgatták az előadók a témát. Valóban sok a feltöltött tartalom, sok a lehetőség, mégis csak egy szűk réteg éri el azt a szintű ismertséget, amiből meg is lehet élni. Sokkal gyakoribb a vírus ismertség, amikor valaki csak nagyon rövid ideig lesz sikeres, ezt fenntartani viszont már nem egyszerű.

A félórás beszélgetésből sok minden kiderült a Z generációról. Talán már egy fokkal jobban értjük a digitális környezetben felnövő, jövő embereit, akik már rengeteg változást hoztak el a világban, de még ennél is többet fognak.

 

FRISS CIKKEINK

Lájkold Facebook-oldalunkat,
nehogy lemaradj a
legfrissebb bejegyzéseinkről!