Home office: lehet egészségesen otthonról dolgozni?

-

A home office-nak számtalan előnye van, de aki otthonról dolgozik tudja, nem kevés kihívást rejt magában fizikai, mentális szinten, de az emberi kapcsolatok terén is.

A pandémiával új szintre emelkedett a távmunka, és az étkezőasztal meg a hálószoba lett az irodánk. Ami 2020-ban még újdonság volt és átmenetinek tűnt, az mostanra már az életünk rész. Ami első pillantásra megkönnyebbülésnek tűnt, az valójában sokszor egészségtelenebb lett, mint gondoltuk volna. Sokan frusztráltak, idegesek, feszültek lettek, ami nagyon is érthető, hiszen az otthonról dolgozás során nem könnyű megtalálni az egyensúlyt munka és magánélet között. Közben bebizonyosodott az is, hogy a home office-nak sok előnye van, de azért valljuk be, tényleg nem kevés kihívást rejt magában. Viszont ezt is lehet jól csinálni…

Home office és a kihívások

Noha a távmunkának vannak előnyei, számos kihívással is jár, amelyek közül feltehetően mindannyian megtapasztalunk néhányat ezek közül:

  • elszigeteltség érzése,
  • motiváció megőrzése,
  • a munka és a magánélet egyensúlyának megtalálása,
  • a kiégés elkerülése,
  • az egészséges táplálkozási szokások fenntartása,
  • testmozgás hiánya.

Most, hogy már beazonosítottuk az érzéseinket és azt, hogy mivel kell megküzdeni, könnyebb lesz megtalálni a helyes utat és arra koncentrálni, ami a legfontosabb: az egészségünkre.

Az vagy, amit megeszel

egészség-étel-home-office
Fotó: envato.elements.com

A home office egyik nagy előnye, hogy ugyanúgy étkezhetünk, mintha az irodában lennénk, de közben hozzáférhetünk a saját konyhánkhoz és készleteinkhez. Ez segít fenntartani egy jó ütemtervet, és könnyebb megtartani a felállított határokat is. A kiegyensúlyozott étkezés csodákra képes a fókuszáltság terén, energiával tölt fel, amelynek hatására hatékonyabbak leszünk a munkában. Sok mindent előre elkészíthetünk, mint egy smoothie vagy saláta, és amikor szükség van, csak kivesszük a hűtőből.

Ebben a témában egyik szakértőnkkel beszélgettünk, erről bővebben itt olvashatsz…

A víz: élet és egészség

Az elegendő folyadékfogyasztás elengedhetetlen az egészséghez. Nagyon sokan nem isznak elegendő folyadékot egy nap, pedig a víz alapvető a sejtjeink egészséges működéséhez, az anyagcsere folyamatokhoz stb. Az elégtelen víz és folyadékfogyasztás következtében, szervezetünk kiszárad, ez pedig székrekedéshez és hangulati ingadozásokhoz vezethet. Van elég kihívás ezek nélkül is, ne nehezítsük meg magunkat a helyzetet azáltal, hogy nem figyelünk oda egy ilyen apróságra.

Edzéstervezés

A testmozgásnak fizikai és pszichológiai előnyei vannak, ezért például azt az időt, amit megspróolunk azzal, hogy nem utazunk, használjuk ki valamilyen mozgásra. Mehetük sétálni, de nagyon klassz edzéstervek és videók vannak az interneten is. Ha kidolgozunk egy jó időbeosztást, akkor a fizikai aktivitást be tudjuk építeni a mindennapjainkba, és néhány hét után már érezni fogjuk az áldásos hatásait.

home-office-edzes-joga
Fotó: oneinchpunchphotos/envato.elements.com

Munka-magánélet egyensúly

Amikor otthon dolgozunk, gyakran elmosódnak a határvonalak munka és magánélet között. A legjobb megoldás a határok meghúzására egy külön munkaállomás vagy otthoni iroda kialakítása lenne, de valljuk be, erre nem minden otthonban van lehetőség. Amit viszont otthoni privát irodánk meglététől függetlenül megtehetünk, az az, ha pontosan meghatározzuk a napi munkaidő határait. Azt mondják, hogy ennek tartalmaznia kell egy ebédszünetet, egy 15 perces délelőtti és egy 15 perces délutáni szünetet, és persze nagyon ideális lenne, ha a munkaidő lejárta után arra a napra már elfelejtenénk a munkát.

Napi rutinok

Akárhogyan is dolgozunk otthonról egy napi rutin kialakítása mindenképpen fontos és hasznos, már csak azért is, hogy csökkentsük a stresszt. Már azzal sokat tehetünk az egészségünkért, ha nagyjából minden nap azonos időben kelünk és fekszünk, és hagyunk magunknak elegendő időt a jó minőségű alvásra.

Erről itt olvashatsz többet…

Emberi kapcsolatok

A távmunka megnehezítheti az emberek számára, hogy személyes szinten kapcsolatot létesítsenek munkatársaikkal. Amikor egy közös helyen másokkal dolgozunk együtt a társasági élet természetes módon megtörténik. De amikor mindenki otthonról dolgozik, többnyire magunkban vagyunk otthon, és elvész a szocializáció. Az antiszocializáció és az elmagányosodás elkerülése érdekében legyünk minél többet emberi társaságban, beszélgessünk minél többet munkatársainkkal, barátainkkal, családtagjainkkal olyan dolgokról, amelyeknek semmi köze a munkához vagy az üzlethez. Minél több időt töltünk a számunkra fontos emberekkel, annál boldogabbak leszünk. Szánjunk ezekre időt, még akkor is, ha csak online formában van rá lehetőség a külföldön vagy távol élő ismerőseink vagy rokonaink miatt.

A boldogság és a hosszú élet egyik titka az emberi kapcsolatok, erről itt találsz további érdekes olvasnivalót.

A jövő: mindfulness

Az éber figyelem segíthet az otthoni munkavégzés okozta stressz leküzdésében. Ez azt jelenti, hogy odafigyelünk arra, ami a jelen pillanatban történik. De másképpen fogalmazva azt is jelenti: a mindfulnesst gyakorló személy anélkül figyel meg egy élményt, hogy ítéletet mondana róla. Ez az éber tudatosság növeli az objektivitást és lehetővé teszi, hogy észrevegyük a negatív gondolatainkat és érzéseinket, ahelyett, hogy belegabalyodnánk és rányomnák a bélyegüket az egész napunkra.

Itt további érdekes cikkeket találsz a témában:

5 egyszerű módja, hogy becsempészd a mindfulnesst a mindennapjaidba

 

 

FRISS CIKKEINK

Hirdetés

Lájkold Facebook-oldalunkat,
nehogy lemaradj a
legfrissebb bejegyzéseinkről!