spot_img
spot_img
spot_img

Hedonizmus és lázadás: a miniszoknya története

-

Article Top Ad (AdSense)

1979. óta március 24-én az ikonikus miniszoknyát ünnepeljük, amelynek története cseppet sem rövid, viszont annál érdekesebb… tele a hatvanas évek kultúrális és szexuális forradalmával, és némi hedonizmussal.

Ahogy mi magunk is tapasztaljuk, a trendek időről-időre változnak és nem mindig a tervezőktől függ, hogy melyik az a ruhadarab, amelynek korszakalkotó sikere lesz. A miniszoknya, amit ma ismerünk, és amit annyira szeretünk egy ifjúsági kultúrális mozgalomból kelt életre, illetve abból a vágyból, hogy végre el lehessen rugaszkodni az 50-es évek unalmas, poszt háborús divatjától.

Már az ókorban is?

Régészek már az i.e. 5000 körüli időkből származó olyan ősi figurákat fedeztek fel, amelyeken a nőket a mai miniszoknyához hasonló ruhadarabban ábrázolták. Ebből arra következtettek, hogy ezek a ruhaneműk ekkor jellemző ruhadarabok voltak, azt azonban azóta sem tudni, hogy a viseletnek praktikus vagy egyéb okai lehettek…

A XX. századról, pontosabban az 1920-as évekről szerencsére már sokkal pontosabb tudásunk van: a bubifrizurás, charlestont táncoló fiatal lányok megjelenésében látványosan rövidülni kezdtek a ruha és szoknyahosszok. Eme merészebb ruhadarabok kialakulásához  a háború után a társadalmat jellemző vágy, illetve a női jogok fejlődése vezetett. Az 1930-as években aztán ismét a konzervatívabb trendek kerültek előtérbe, majd a második világháború során a szövetek arányosítása végett eredményezett rövidebb szoknyák következtek.

miniszoknya-divat

Oh, azok a hatvanas évek!

Azt semmiképp nem mondhatjuk, hogy egyik napról a másikra tört utat magának a miniszoknya, de az 1951-ben készült Flight to Mars and Forbidden Planet című sci-fi filmnek hála egyre jobban bekerült a köztudatba. Végül elérkeztek a forrongó és lázadó hatvanas évek, amelyek magukkal hozták ezt az ikonikus ruhadarabot, amely feltehetően még hosszú évtizedekig velünk lesz.

mary quant-miniszoknya

Mary Quant úttörő szerepet játszott a hatvanas évek Londonjának divatjában és a divaton keresztül hozzájárult a nők felszabadításához. Mindez azt mutatta, hogy a miniszoknya egyáltalán nem egy múló hóbort volt, hanem egy valódi kultúrális mozgalom. A feminizmus második hulláma volt ez (az első a szüfrazsettek kora volt), amikor a nők végre módot találtak arra, hogy átvegyék testük felett a rendelkezési jogot. A miniszoknya a maga játékosságával és lázadásával pedig maga volt a tökéletes eszköz, amely egyben a társadalmi dinamika változását is képviselte.

Na de, vissza Mary Quanthoz, akinek a szuper rövid szoknyák és ruhák lettek a védjegyei. Története 1955-ben kezdődik, amikor a Kings Roadon megnyitotta hírhedt üzletét, a Bazaar-t, ahol egyszerű fazonjai és erős színei megkérdőjelezték a még mindig uralkodó konzervatív értékeket.  Quant egy valóságos látnok lehetett, pontosan tudta, hogy mi kell a fiatal nőknek. Üzlete, a Bazaar hamarosan egy igazi közösségi hellyé vált, ahol a betérők egészen különleges hedonista vásárlási élményt kaptak, ruhákkal, zenével és italokkal. Quant divatstílusa volt minden, amivel a fiatal nők azonosulni akartak: kacér volt, játékos és egybecsengett az egyre fokozodó szexuális kifejeződéssel.

A miniszoknya, mint sokkoló

miniszoknya-divat
Fortepan / Chuckyeager tumblr/budapesti utcakép 1971-ből

Miközben a fiatal nők üdvözölték, a társadalomban egy valóságos sokkhullámot indított el.  Sokan vulgárisnak titulálták, 1965-ben még a nagy Coco Chanel is egészen meghökkent. De hódító útja végül a vártnál gyorsabban elindult a nagy divatházak felé, nem sokkal később Yves Saint Lauren és Pierre Cardin is felismerték a trendben rejlő erőt és a tervezőasztalokon egyre több mini és szupermini fazon született. Ráadásul kényelmes viselet volt, ellentétben a korábban hordott női szoknyákkal. A hetvenes évek hippikorszakának következtében a miniszoknya uralma a hetvenes években átmenetileg leáldozott, hogy aztán a nyolcvanas években újúlt erővel térjen vissza, amikor a feminista mozgalmak újra erősödőben voltak.

miniszoknya-divat

Manapság pedig? Ahogy egyre inkább elfogadottá válik, hogy minden test a maga sajátos módján szép, a miniszoknya újra a női szabadságot szimbolizálja, vagyis azt, hogy mi döntjük el, hogy mikor, mit veszünk fel…

Itt további érdekes olvasnivalót találsz:

A hét COOL embere: Tomán Szabina

 

 

 

FRISS CIKKEINK

Mi teszi különlegessé az Eau de Parfumöt?

Az Eau de Parfum egyik legfontosabb jellemzője a magas parfümolaj-koncentráció, amely általában 15-20 százalék között mozog. Ez az összetevő garantálja, hogy az illat hosszabb ideig marad a bőrön, mint más illatok, például az Eau de Toilette. Az Eau de Parfum illatok mélysége és komplexitása egyedülálló, mivel több rétegben bontakoznak ki, és az idő múlásával változnak.

Mindenki a mesterséges intelligenciát akarja a társkeresőknél

Versenyt futnak az online randialkalmazások a mesterséges intelligencia-alapú asszisztensek fejlesztésében, amely a Z-generáció frusztált tagjait segítené a romantikus beszélgetésekben.

Brutálisan jó funkciót kap a mobilos Gmail

Első körben az Android felhasználók kapják meg a mobilos Gmail újítást, ami igazán nagy segítség lesz a levelek kezelésében.

Lájkold Facebook-oldalunkat,
nehogy lemaradj a
legfrissebb bejegyzéseinkről!