Hagyomány és megújulás: mi lett a hungarikumnak számító Caola brandekkel?

-

Caola, több generáció számára jelentette a hazai illatszert, sminktermékeket, háztartási tisztítószerek széles palettáját, ám a fiatalok már nem is hallottak róla. A gyár ma is működik, igaz a privatizálása óta, az elmúlt évtizedekben több tulajdonos kezén is átment. Az egykor jól csengő név elkopott, pedig a gyártás megmaradt és számos, nagy sikerű termék sem tűnt el a süllyesztőben.

Valószínűleg ugyanolyan jó, vagy talán még jobb a piros, műanyag flakonos ablakmosó folyadék, mint számos külföldi termék, ám alig találhatók meg az üzletek polcain. És mi lett a többi slágertermékkel? A Caola nyomába eredtünk, Dr. Bándi Imre vezérigazgatóval beszélgettünk.

Két éve, egy utolsó utáni pillanatban került új tulajdonoshoz a 190 éves, egykor Közép-európai viszonylatban is jelentősnek számító gyártócég. Az 1990-es években privatizált vállalat fényét elődeik egykori híréhez méltatlanul, hagyták megkopni. Nagy feladat áll az új vezetés előtt, visszaszerezni a közismertséget, és az új termékekkel ismét piacvezetővé válni.

– Arról lenne csak szó, hogy az elmúlt években elhanyagolták a márkaépítést és ezt most nehéz lesz behozni?

– Hatalmas jelentőségű céget vettünk át, hungarikumnak számító brandekkel. A megvásárlásnál pozitívumnak számított, hogy ez Magyarország második, legrégebben és folyamatosan működő vállalata, amely működése gazdasági irracionalitásaival szemben végül a szentimentális érvelés győzött.

Meredek vállalkozás volt, több száz milliós lejárt tartozás, akadozó alapanyag és csomagolóanyag beszállítás. A covid ráadásul pont az átvétel után kezdődött, ami szintén nem segített a cég új pályára állítására – kezdte a vezérigazgató.

A pandémia miatt gyorsan átálltak a korábban nem létező, ám nagyon keresett professzionális fertőtlenítő CAOSEPT elnevezésű család kifejlesztésére. Ám a gyártó kapacitás szűkösnek bizonyult a váratlan helyzethez, így kezdő lépésként a termelés bővítését tűzték ki egy új gyár megépítésével.

-A Caola megújításának ez lett a kezdő lépése, az új üzem jövő év elején készül el Martonvásáron. Úgy tervezzük, hogy felvesszük a kesztyűt, és hamarosan a Caola ismét méltó lesz régi fényéhez. A márka megújításának keretében a régi termékek új, letisztult arculattal és új designnal fognak készülni és a kereskedelmi forgalomba kerülni.

– Mi lett a régi termékek sorsa?

– Megmaradtak a retró, klasszikus termékeink, a kézbalzsam, a piros flakonos ablaktisztító, a 30-as évekből származó férfiak által kedvelt brand, a Barbon arcszesz, a hajzselé, a klasszikus szájápolási Ovenál termékcsalád, ám kikopott a legendás bronzolaj.

Megtartjuk ezt a vonalat, de egy új technológiával fognak készülni, és mivel a termékek idejét múltak, és muszáj ezeket átdizájnolni. Persze lehet egy érzelmekre ható kampányt építeni rájuk a retró hetek alatt, de a fiatalabb lakosság eléréséhez meg kell újulni. Ha sikerül a ráncfelvarráson átesett termékekkel újból kijönni a piacra, remélhetően itthon fel fogjuk tudni venni a versenyt a nemzetközi márkákkal.

-Bérgyártás, amiben egykor az itthon kincsnek számító, nyugati slágertermékek készültek, mint a Fa és Nívea szappan megmaradt?

-Igen. Akkor tud egy cég jól működni, ha folyamatosan ki van töltve a kapacitás, erre nagyon jók a bérgyártási projektek.

– A régi látványos grafikák, egyedi plakátok, fémdobozos csomagolások már csak a neten fellelhetőek, vagy lehet vásárolni belőlük?

– Nagyon sok mindent nem találtunk meg az átvételkor, és van, aminek a Caola nem is maradt jogtulajdonosa A privatizáció után az új tulajdonosok számos terméknek elvitték a jogait és az ehhez tartozó brandet, például a Baba szappant és a gyerekeknek készült Gabi termékcsaládot. Az új üzemben Martonvásáron szeretnék egy kisebb Caola múzeumot is létrehozni a megmaradt vagy időközben beszerzett relikviákból. Most a kollégám és édesanyja szokott a Vaterán vásárolni néha a egy-egy különlegesnek számító, még fellelhető darabot.

– Régen voltak közismertté vált arcok, mint Patai Ági, akikhez köthető volt számos termék. Most van valaki, aki az arcát adja valamelyik termékcsaládhoz?

– Tervezzük, hogy lesz ismét arca a cégnek. Azokon a rendezvényeken, amelyek az infrastrukturális beruházásokhoz kapcsolódnak, már felbukkant az egyik lehetséges új arc, Lékai-Kiss Ramóna.

-A fiatalokat mivel és kivel szeretnék megszólítani?

– Gerencsér Tímea lett az arca a terméknek, amit Balogh Leventével egyeztetve mi fejlesztettük, gyártjuk és forgalmazzuk. Ez a Szentkirályi Magyarországgal közös termék, a Vízangyal termékcsalád.

– A Cápákból közismertté vált Balogh Levente egy ideje a céggel dolgozik?

-Igen, ő hozta be a Szentkirályi ásványvizet, a Vízangyal nevű sorozat az ő álma volt, mi meg megcsináltuk neki. 2015-6 körül szeretett volna a kozmetikai iparban elindulni, akkor még nem volt terméke. Mi fejlesztettük ki ezeket a jól bevált Caola receptúrákra építve azokkal a plusszokkal, amit elvárt tőlünk. A brand az övé maradt, a know -how, a gyártás, értékesítés, forgalmazás a miénk. Nagyon büszkék vagyunk a projetre. Szeretem, ha magyar cégek összeállnak és valami jót hoznak össze.

– A Vízangyal termékcsaládban jelenleg milyen termékek találhatók?

-Az induló csomag egy testápolóból, három féle tusfürdőből,kézkrémből, és három különböző bőrtípusra szánt arckrémből áll. Készül egy babavonal is, Vízangyalka néven egy ultraszenzitív termékcsalád kerül majd a piacra.

A Caola már 1949-ben is támogatta a focit, Benkő László Honvéd labdarúgója a rendszerváltás utáni privatizációban a Caola kozmetikai cég tulajdonosa lett. Ezt a hagyományt folytatják?

– Igen, most is jelen vagyunk néhány stadion öltözőjében és futunk az arénák LED falain. A Groupama Arénának például kiemelt higiéniai partnerei vagyunk. A Caola Zrt. oldotta meg az aréna fertőtlenítését a pandémia időszakában.

 

 

FRISS CIKKEINK

Hirdetés

Lájkold Facebook-oldalunkat,
nehogy lemaradj a
legfrissebb bejegyzéseinkről!