Egy átlagember várhatóan életében több, mint 90.000 órát tölt munkával. A sok munkaórával töltött napok miatt a munkahelyi környezet kétségtelenül nagymértékben befolyásolja az ember mentális egészségét. Főleg a Covid utáni (alatti) időszakban szükséges akár több új stratégia a munkavállalók megtartására.
Ezért mind a munkáltatóknak és a munkavállalóknak olyan előnyökben kell részesülnie, amely támogatja a mentális egészséget. Mert ez nem csak pozitív hatással van a munkahelyi morálra és a teljesítményre, de fokozza a motivációt és az elégedettséget is. Az alábbi stratégiák nem függnek egymástól és együtt, de akár egyenként is bevezetésre kerülhetnek.
A munkavállalói elkötelezettség ösztönzése
A munkavállalói közreműködés kulcsfontosságú az elkötelezettséghez. Ha a dolgozók nem érzik úgy, hogy az ő véleményük is számít, akkor sokkal nehezebben vesznek részt a munkában. Ennek érdekében a munkáltatónak érdemes lehetővé tennie és előmozdítania az alkalmazottak számára a döntéshozatalban való részvételt. Egy névtelen munkavállalói elégedettségi kérdőív kidolgozása nagy segítség lehet ebben.
A munka-magánélet egyensúly előmozdítása
A túl sok munka túl stresszes alkalmazottat eredményez. Az egészséges munka-magánélet egyensúly biztosítja a dolgozók motivációjának fenntartását, és egyben a munkahelyen kívüli életüket is. Ehhez remek eszközök lehetnek az alábbiak:
- rugalmas kikapcsolódási lehetőségek,
- egy olyan kultúra létrehozása, ahol teljesen rendben van, ha pihenőidőt vesz igénybe a dolgozó,
- rugalmas munkaidő,
- távoli munkavégzés lehetősége.
Tiszteleten alapuló viselkedési kultúra kialakítása
Az egymás iránti tisztelettel és bizalommal való bánásmód biztosítja a munkahelyi jó munkakapcsolatokat és azt, hogy a dolgozók és a vezetől is egymással nyíltan és szabadon kommunikálhassanak. Ehhez hatékony megoldás lehet egy iránymutatás kidolgozása, amelyet minden alkalmazott megismerhet. A munkáltató feladata annak biztosítása, hogy mindenki tegyen erőfeszítéseket az együttműködés érdekében. Az esetlegesen felmerülő konfliktusok kezelése érdekében egy konfliktuskezelési gyakorlatnak kell működnie.
A munkavállalói közreműködés elismerése
Fontos, hogy az alkalmazottak megértsék és tudják, hogy értékes a véleményük és a munkájuk, mert ez magasabb szintű elkötelezettséghez vezet. Ennek érdekében hasznos időnként egy négyszemközti találkozót is beiktatni az alkalmazottakkal, illetve egy olyan szervezeti struktúra létrehozása, amelyben nem csak a felsővezetés, hanem minden alkalmazott elismerést kap.
A munkából fakadó terhelések kezelése
A túlterhelt munkavállalók stresszesek, amely hosszútávon azt eredményezi, hogy felmondanak és elhagyják a vállalatot. Ennek elkerülése érdekében egy kiegyensúlyozott ütemterv kidolgozása válhat szükségessé, akár úgy is, hogy a vezetés lehetőséget kínál a rugalmas határidőkre, amelyek segíthetnek a túlterhelt alkalmazottaknak.
Wellness kultúra felépítése
Wellness közben a dolgozó közvetlenül tud kapcsolódni a mentális egészséghez. Erre jó stratégia lehet egy munkahelyen belüli wellness program létrehozása, vagy különböző wellness tevékenységek beiktatása a csapatépítő programokba. Mivel a vállalati kultúra vezetői szinten fejlődik, a vezetőknek kell elöl járniuk a jó példában, amelyhez a vezetőknek olyan tréningekre van szükségük, amelyek segítségével aztán felismerik a mentális egészszégügyi problémákat és képesek lesznek rá megfelelően reagálni. Munkavállalói segítségnyújtási programok felajánlásával és az azokban való részvételre ösztönzéssel is hatékonyan lehet tenni a dolgozók mentális egészsége érdekében, ahogy munkahelyen belüli wellbeing és wellness szolgáltatásokkal (pl: masszázs, vagy pihenőállomások kialakítása).
Míg a munkáltató felelős a munkakultúra és a munkakörnyezet javításáért, az elsősorban a munkavállalók felelőssége, hogy a célokat és feladatokat megvalósítsák és valóban a változást keressék.
Itt további érdekes olvasnivalót találsz a témában:
Ezekben az országokban a legjobb a munka – magánélet egyensúly