spot_imgspot_img
spot_img

Ha jó vezető akarsz lenni, ne kövesd el ezeket a hibákat!

-

Article Top Ad (AdSense)

Gondolkoztál már azon, hogy miért van az, hogy mindössze néhány ember az, akire tényleg vezetőként tekintenek az emberek, míg másokra „csak” mint főnökre? Talán azért, mert vezető és főnök között mindössze nagyon vékony határ húzódik, és ahhoz, hogy valaki jó vezető legyen több képességre van szüksége.

Mind közül talán a legfontosabb, hogy képes legyen motiválni, inspirálni és a megfelelő módon bánni az emberekkel. Egy jó vezető nem pusztán kiosztja és elrendezi a feladatokat, hanem irányt mutat. Egy olyan tekintély, akihez bátran lehet fordulni, aki mindig elérhető és szívesen meghallgat.

Senki nem születik jó vezetőnek, de idővel azzá lehet válni. Senki nem születik mindazokkal a képességekkel, amelyek jó vezetővé tesznek, de meg lehet tanulni. A jó vezető is hibázik, de tanul belőle. A jó vezető a hibáin és a tapasztalatain keresztül folyamatosan fejlődik. A jó vezető hiteles, őszinte, nyitott és kommunikatív. Bárki lehet vezető, de egy jó vezetőnek motiválnia kell az embereket és mindig készen kell állnia a tanulásra.

Eleinte minden vezetőhöz nagy reményeket fűznek, mindenki lelkes és izgatott az új irányok és feladatok miatt: minden csodálatos, majd elkezdődik egy lassú hanyatlás…

De melyek azok a tényezők, amelyek miatt a legtöbben elbuknak?

Azért mert rosszul gazdálkodnak az idővel.

Egy jó vezetőnek nem kell megszakítás nélkül az asztalánál ülnie, hiszen minden fontos feladatot beoszt, és tudja, hogyan használja ki hatékonyan az idejét. A kérdés az, hogyan lehetséges, hogy ha mindenkinek ugyanannyi percből áll egy napja, mitől lesz egyik vezető jobb, mint a másik? A válasz nagyon egyszerű: egy jó vezető máshogy bánik az idejével, mint a többiek.

Azért, mert szem elől tévesztik a szerepüket.

Nem minden vezető van tisztában a saját szerepével. Tudjuk, hogy egy jó vezető egyben mentor is: motiválja a csapatát, inspirál és irányít. De ennek nincs mindenki tudatában, és gyakran figyelmen kívül hagyják. Amikor beleveti magát a munkába a feladatokból fakadó elfoglaltságok elvonják a vezetői szerepétől. Törvényszerű, hogy az a vezető, aki kiesik a szerepéből, elbukik.  Ez gyakran megtörténik, amikor a vállalkozás elkezd sikeressé válni vagy amikor egy nagy project kerül terítékre. Ez sokszor akkora plusz feladatot jelent a vezető számára, hogy csapatának irányítására, illetve a problémák meghallgatására már nem jut energia és ezek egyre inkább háttérbe szorulnak. Ez nagy hiba…

Azért, mert arrogánsak lesznek.

A hatalom néha az ember fejébe száll. A vezető az a valaki, aki hatalommal bír, igaz ez nagyban függ a vállalkozás méretétől és a vezető tekintélyétől, de sokszor a legkisebb hatalom is képes megrészegíteni valakit. Ebben az esetben elveszíti az emberei tiszteletét, és amikor ez bekövetkezik, már nincs visszaút. Ahhoz, hogy egy vezető sikeres legyen, szüksége van arra, hogy tiszteljék. De nem akárhogyan. A tiszteletet nem lehet kikövetelni vagy az emberekben félelmet keltve megszerezni, hanem ki kell érdemelni. Például úgy, hogy meghallgatja a dolgozóit, nyitott az új ötletekre és jól kommunikál.

Azért, mert nem elég rugalmasak.

Jóllehet egy munkahelyen sok szabály van, amelyeket be kell tartani, egy jó vezető tudja, hogy mikor kell rugalmasnak lenni és mikor nem. Ha egy vezető szigorúan ragaszkodik ahhoz, hogy mindig minden úgy kell, legyen ahogy le van írva, az frusztráló tud lenni az emberek számára és negatív hatással van a munkamorálra. A jó vezető nagy jelentőséget tulajdonít annak, hogy hatékonyan vezesse csapatát és nem arra fókuszál, hogy minden gyorsan ki legyen pipálva. Támogató irányításával lehetővé teszi a dolgozók számára, hogy elvégezzék azt a munkát, amiért fel lettek véve.

Azért, mert elutasítják a tanulást.

Senki nem tud mindent, de csak az bukás vár arra a vezetőre, aki ezt el is hiszi magáról. Az a vezető áll nagy jövő előtt, aki mindig készen áll, hogy meghallgassa az új ötleteket, mert úgy gondolja, hogy tanulhat belőlük. Ő az, aki megtanul új dolgokat és technikákat, aki mindig keresi az újat. A jó vezető olyan, mint a szivacs: szívja magába az információkat.

Nem képesek helyesen kommunikálni.

Az a jó vezető, akihez a csapatának tagjai bármikor odamehetnek segítséget vagy iránymutatást kérni. Aki ha kell, a megfelelő időben elmondja a véleményét és megfogalmazza építő jellegű észrevételeit. Egy jó és rossz vezető között a különbség a kommunikációban rejlik, vagyis abban, hogyan képes a gondolatait, az elvásárait és a kritikáit jól megfogalmazni. Óriási jelentősége van az arany középút megtalálásának, amelyhez a konfliktuskezelési képességek nagy segítséget jelenthetnek. Abból is látszik, hogy mekkora szerepe van a kommunikációnak, hogy nagyon hamar elbukik az a vezető, aki nem képes a különböző helyzetekben helyesen kommunikálni. És ez nem csak a szemtől-szembe beszélgetésekre vonatkozik, hanem a levelezésre, az írott vagy digitális információcserére, ahogy arra is, ahogyan az embertársaival beszél. Ha valaki nem megfelelően kommunikál teljesen értelmetlenül feldühíti az embereket és az drámai hatással lehet a munkahelyi morálra.

Ahhoz, hogy egy vezetőből JÓ VEZETŐ váljon nem képességek százaira, hanem csak néhány JÓ emberi képességre van szükség. Ha ezeket professzionális szintre fejleszti, sikeres lesz és képes lesz hatékonyan vezetni a csapatát.

Ha tetszett ez a cikkünk, akkor olvasd el ezt is:

https://bcoolmagazin.hu/igy-valtoztass-az-eleteden-hogy-magabiztosabb-legyel/

 

FRISS CIKKEINK

Lájkold Facebook-oldalunkat,
nehogy lemaradj a
legfrissebb bejegyzéseinkről!